zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Philip LaZebnik: V Evropě mám větší svobodu…

Philip LaZebnik

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Americký scénárista a producent Philip LaZebnik je spoluautorem pohádkového muzikálu SNĚHURKA A JÁ, který ve světové premiéře uvedlo Městské divadlo Brno. Právě při této příležitosti zavítal do Brna, kde jsme měli exkluzivní možnost se s ním krátce před premiérou setkat.
Philipe LaZebnik nebyl v Čechách poprvé. V roce 2019 zavítal do Třeboně, kde působil jako lektor v rámci workshopu Animation Forum. Na svém kontě má scénáře hollywoodských velkofilmů jako POCAHONTAS, LEGENDA O MULAN či PRINC EGYPTSKÝ.

Divadlo Kalich uvádí jeho komedii DOKONALÁ FRAŠKA, kterou napsal spolu s Kingsleyem Dayem. Povídali jsme si nejen o Templářích (např. film ZTRACENÝ POKLAD TEMPLÁŘSKÝCH RYTÍŘŮ), o seriálu STAR TREK, o dobru a zlu. Začněme jeho lektorskou činností, která ho také dovedla do České republiky…

  • Pokud vím, tak jste se zúčastnil workshopu v Třeboni…
    Působil jsem tam jako lektor v rámci akce Animation Forum. Hlavní náplní tohoto setkání jsou animované filmy pro děti. Konají se několikrát ročně. Během pěti dnů se účastníci setkávají na seminářích a debatách se skupinou profesionálních tvůrců. Část programu je věnovaná scénáristům a další část producentům. Mezi nimi jsou i čeští tvůrci. Třeboň je zajímavé město.
  • Pojďme k muzikálu Sněhurka a já. Pokud jsem dobře informován, tak jste muzikál Sněhurka a já zhlédl při generální zkoušce. Jaké máte pocity?
    Úplně jsem nadšený. Moc mě těší, že jsem mohl být u toho, zejména když jde o světovou premiéru. Zaujal mě každý detail, ať to bylo hraní, hudba, výprava, kostýmy a kulisy. Má poslední premiéra byl PRINC EGYPTSKÝ v londýnském West Endu před dvěma roky. V podstatě jsem stejně unešený tady v Brně, jako jsem byl v Londýně.
  • Můžu se zeptat ke Sněhurce? Potkala Vás už v dětství, ať už jako kniha nebo filmová verze (např. Walt Disney)?
    Určitě to byla ta od Disneye. Když jsme psali naši Sněhurku, tak jsme si uvědomili a zjistili, že hodně lidí zná právě tuto Sněhurku a ne originál od bratří Grimmů.
    Jako malý, jsem hodně četl. Měli jsme tři knihy pohádek: Velkou červenou, Velkou zelenou a Velkou modrou. Pamatuji si, že jsem o Sněhurce četl právě v jedné z těchto pohádkových knížek.
  • Kdybyste si mohl vybrat jakoukoli postavu z muzikálu Sněhurka a já, kterou byste si chtěl zahrát?
    To je velmi nebezpečná otázka. (smích) Určitě bych rád ztvárnil Rampelníka nebo Vlka. Vystupují tam spolu a dělají legraci, a jsou to takoví popletové.
  • Když jsme si četli souhrn vašich děl, tak jsme zjistili, že základním průsečíkem vaší tvorby je dobro a zlo. Zajímalo by mě, zda pro scénáristu je těžké udržet rovnováhu mezi dobrem a zlem ve scénářích ? Nemáte tendenci se přiklánět tam nebo tam?
    Důležité při psaní scénáře je, aby tam byli antagonisté. Divák by měl vnímat, proč to dotyčný dělá, jaké jsou motivy jeho jednání, ať kladného či záporného, a to na obou stranách spektra. Co ho k tomu vede.
    Stejně je to v případě Sněhurky. Vystupuje tam zlá Královna. Musí být jasné, proč tak jedná, proč všechno to zlo vytváří. Často to bývá tak, že ty postavy, které jsou zlé, tak jsou pro diváka zajímavější.
  • I herci mají rádi záporné postavy.
    V této hře je role Královny úžasná. Herečka musí ukázat svou cestu ke zlu z hlediska té postavy. Opravdu je to velká role.
  • Zajímalo by mě, když jste zmínil zlou Královnu, zda si do její postavy projektujete někoho ze svého okolí?
    Ne, v žádném případě.
  • Chápu, jste bezesporu diplomat. Zajímalo by mě, zda je pro vás náročné pracovat s indiánskou kulturou (film Pocahontas) nebo, když musíte čerpat z historických pramenů (např. Ztracený poklad templářských rytířů). První je lidový příběh, druhý scénář by měl vycházet z faktů.
    Snažím se vždy pracovat stejně, je jedno zda je to pohádka nebo historická událost.
  • Templáři byl váš nápad nebo požadavek studia?
    Oslovili mě producenti. Teprve pak jsem se ponořil do historie a domníval jsem se, že by to bylo výborné pro film. Prý by bylo dobré najít dobrodružné napínavé téma pro děti. Historie mne vždy inspirovala, rád odhaluji historická fakta a na jejich základě vytvářím příběhy.
  • A zase je tam dobro a zlo, naplnění osudu. Ve své tvorbě máte několik směrů: pohádky a historii. Třetí je fantasy (např. Star Trek). Mohl jste se v tomto scénáři uvolnit? Mohl jste si psát, co chcete…
    Když jsem přijel do Los Angeles, měl jsem kancelář naproti studiím, kde se Star Trek natáčel. V té době jsem pracoval na několika sitcomech. Také jsem velký fanoušek Star Treku. Zejména v dětství. Seriál produkovalo studio Paramount Pictures. Řekl jsem jim, že jsem tady, tak tady mě máte. Mohu vám nějaké epizody napsat. Nakonec mi potvrdili, že mohu pro ně psát. A vznikly asi tři epizody, troufám si říct, klasické epizody.
  • V Čechách se hraje hra Dokonalá fraška. Viděl jste ji?
    Zatím jsem českou verzi neviděl. Hraje se to po Evropě, je to komediální kousek. Autorská práva má Betyna Weys, která vlastní práva na Sněhurku a já.
  • Většinu titulů jste napsal ve dvojici. Jaký to má důvod?
    V Americe nám říkají, jak to mám psát a s kým. V Evropě mám větší svobodu. Jinak mám rád různorodost psaní. Někdy píšu sám, jindy s někým. Právě ta tvůrčí změna je pro mě velkým přínosem.
  • Můžeme od vás očekávat další pohádku?
    Nyní mě zajímá, jak se dál bude vyvíjet Sněhurka a já po té dnešní premiéře. Princ Egyptský se má dostat do Ameriky. Jinak pracuji na dalších muzikálech a televizních seriálech. Mám hodně práce a hodně materiálů.
  • Může ve vaší práci nastat okamžik, kdy si může říct, že je vaše konkrétní dílo u konce?
    Nikdy to nekončí. Čtyřicet let pracuji na jednom muzikálu. Jednou jsem ho sice ukončil, ale přesto ho stále předělávám.

    www.mdb.cz

    7.2.2022 15:02:48 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 20 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Asociace profesionálních divadel České republiky

    Časopis 20 - sekce

    DIVADLO

    Festival queer divadelního umění WILD!

    Homo Hamlet - Divadlo Azyl (SK)

    Poslední květnový týden zavítá do pražské Venuše ve Švehlovce mezinárodní festival WILD!, který představí soud celý článek

    další články...

    OPERA/ TANEC

    Janáček 170 na piazzettě

    Z vizuálu NdB

    Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Pesimistická vize inspirovaná Orwellovým románem

    Brazil

    Brazil
    Jak snadné je stát se nepřítelem státu! Pesimistická vize nedaleké budoucnosti, inspirovaná Orwellov celý článek

    další články...