Tajemní švédští The Knife poprvé v ČR
autor: archiv
zvětšit obrázekLetošní festival Colours of Ostrava zažije další koncertní premiéru, a ne jen tak nějakou: vůbec poprvé v České republice zde vystoupí švédské duo The Knife, které patří mezi nejoriginálnější a nejvlivnější tvůrce současné elektronické hudby. A zároveň také mezi nejtajemnější - sourozenci Karin Dreijer Andersson a Olof Dreijer, kteří The Knife tvoří, zůstávají od založení v anonymitě, své tváře skrývají pod bizarními maskami. „V Ostravě formace představí nejnovější – netrpělivě očekávané - album Shaking The Habitual, které vychází právě dnes 8. dubna,“ uvádí ředitelka festivalu Zlata Holušová. Na turné se The Knife, kteří za předcházející desky obdrželi řadu prestižních cen (Pitchfork Media, švédské Grammis), vydávají po dlouhých sedmi letech. Po nebývale vizuálně opulentním jevištním show Silent Shout v režii Andrease Nilssona, slibuje duo ještě fantasknější a temnější živé vystoupení, vytvořené výhradně ženským kolektivem scénografek a choreografek. „Velká očekávání dosvědčuje i to, že kromě největších festivalů je již jejich turné dlouho dopředu vyprodané,“ dodává Zlata Holušová.
Komerčnímu šoubyznysu se The Knife, kteří vznikli v roce 1999, vymezují jako málokdo: odmítají přepouštět hudbu do reklam (výjimku se skladbou Heartbeats vysvětlili nutností zafinancovat vlastní vydavatelství Rabid Records) a až do roku 2006, kdy vydali nesmírně úspěšné a nadčasové album Silent Shout, vůbec nekoncertovali.
„Nebaví nás, když se všichni soustředí víc na lidi a tváře než na hudbu a vynášejí soudy na základě toho, jak kdo vypadá a jak se obléká,“ uvádějí ke svým maskám. Anonymita souvisí také se zásadním tématem sourozenců: genderová vyváženost. Když si měli v roce 2003 převzít první Grammis za druhé album Deep Cuts, poslali za sebe na protest proti nedostatku žen v hudebním průmyslu dva kamarády v gorilích maskách a tričky s číslovkou padesát. Provokují - pro mnohé lyricky podvratně - i v textech plných narážek na falešnou morálku politiků, feminismus, ekologii, vztahovou vyprázdněnost a ke globálním kulturním pop ikonám nabízejí protiváhu vlastních vzorů: David Lynch, Aki Kaurismäki, Sonic Youth, Kate Bush nebo Siouxsie and the Banshees.
Dlouhých sedm let odmlky od turné v roce 2006 vyplnili oba sourozenci vlastními projekty: Karin vydala album pod jménem Fever Ray, Olof vystupoval jako DJ ONI Ayhun a už oba s dánskou divadelní společností Hotel Pro Forma a ve spolupráci s Mt. Sims a Planningtorock vytvořili operní představení Tomorrow, In A Year na motivy Darwinovy studie O původu druhů.
Nový, bezmála sto minutový opus Shaking The Habitual, potvrzuje víru v okultní hravost The Knife, protože „nikdy nedělají nic napůl, ani dvakrát a kompromis zůstává jejich nepřítelem“.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu
Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 18. týden
Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č celý článek