zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zábradlí uvádí inscenaci napsanou umělou inteligencí

Vizuál inscenace Ej Á (Foto: Julie Hrnčířová)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V pátek 8. listopadu 2024 uvede Divadlo Na zábradlí svou první premiéru této divadelní sezony. Scéna, která v posledním měsíci oslavila mimořádný úspěch v letošních Cenách Thálie, když získala nejprestižnější herecké ocenění v mužské i ženské kategorii, se tentokrát v novém kusu zabývá fenoménem umělé inteligence. Text inscenace Ej Áj vytvářeli režisér Jan Mikulášek a dramaturg Petr Erbes ve spolupráci se softwarem ChatGPT. „Scénář vznikal výhradně úpravami textů vytvořených ChatGPT, sami jsme nic nedopisovali. Byť vliv editace byl pro vznik scénáře zásadní, bylo pro nás důležité zachytit, jak píše umělá inteligence právě teď,“ říká Petr Erbes. „Chatbot v určitých situacích napodobuje chování terapeuta, což mi přijde nesmírně zajímavé. Během psaní jsme zkoušeli jeho limity, zejména jak reaguje v krizových situacích – například když je někdo na dně a uvažuje o sebevraždě. Odtud vznikla i cesta parafráze antického mýtu,“ dodává.

Na základě známého antického mýtu se před tvůrci v průběhu zkoušení rozvíjí sevřené rodinné drama s místy až detektivními prvky. Otec, matka a dvě děti se v sevřeném prostředí sterilní kuchyňky schází při každodenních situacích, které se však mrazivě proměňují v kontextu všudypřítomné společenské hrozby, politických intrik i rodinných svárů. Vedle uzavřeného příběhu rodiny se však v rámci tvorby inscenace zabývají inscenátoři i umělou inteligencí jako potenciální hrozbou v uměleckém prostředí. „Chtěli jsme zjistit, jakým způsobem nás jako autory a dramatiky může ohrožovat umělá inteligence; jestli nás může nahradit a jakým směrem může ovlivnit psaní scénářů. Co vlastně znamená autorství v době velkých jazykových modelů?“ ptají se Erbes s Mikuláškem. Navzdory občasným dystopickým představám o budoucnosti AI a podobných nových technologií ale zatím umělá inteligence konkurenci pro autory nepředstavuje, samostatné tvorby technologie ještě schopna není: „S postupujícím časem bylo obtížnější zadávat prompty pro vznik požadované scény. Zatímco na začátku procesu umělá inteligence chrlí nápady celkem bez obtíží, popsat úzce vymezené hranice, do kterých se musí v určité situaci vejít, je komplikovanější,“ popisuje práci s ChatGPT Erbes.

Kromě Jana Mikuláška a Petra Erbese tvoří inscenační tým připravované novinky také scénograf Dragan Stojčevski, který již v Divadle Na zábradlí spolupracoval na úspěšných inscenacích Veřejní nepřátelé a Bůh v Las Vegas. Z herců se diváci mohou těšit na Václava Vašáka, Vojtěcha Vondráčka, Davida Petrželku, Ditu Kaplanovou, Anežku Kubátovou či zmíněnou Thálií nedávno oceněnou Kateřinu Císařovou. Premiéry inscenace jsou v tuto chvíli již vyprodané, na reprízy je však možné zakoupit vstupenky na stránkách divadla či na serveru GoOut.cz.

30.10.2024 09:10:26 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Běž po zvuku

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek


Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Miloslav König (Memento mori)

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek



Časopis 27 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 27. týden

Strejda Čtvrtek

Tchajwanská čítanka: Li Ang
Portrét přední tchajwanské feministické spisovatelky. Režie H. Honcoop. Cyklus celý článek

další články...