NETHOVOR - detail
Jakub
HRŮŠA
* 1981
Brno
ČR
Jednoho z nejvýraznějších představitelů české dirigentské kultury Jakuba Hrůšu (*1981 v Brně), absolventa pražské Akademie múzických umění, zařadil renomovaný časopis Gramophone mezi deset mladých světových dirigentů, kteří před sebou mají hvězdnou budoucnost. V současnosti zastává post šéfdirigenta PKF – Prague Philharmonia a stálého hostujícího dirigenta Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Jakub HRŮŠA - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 24.9.2014
* Vážený pane Hrůšo, vítáme Vás při setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce
Hezký podvečer! Dnešek jsem strávil pilným zkoušení s PKF – Prague Philharmonia, "mým" orchestrem, s kterým jsme začali připravovat zahajovací koncert sezony 28. 9., který je zároveň taky prvním ze tří koncertů oslavujících výročí 20 let od prvního historického koncertu tělesa (1994). Před chvílí jsem se vrátil domů. No a jinak se snažím vzpamatovat z jet lagu po 3 týdnech strávených v Asii. :-)
* Co vše nabídne Slavnostní projekt 20 let stylově PKF – Prague Philharmonia, co si určitě nemám ujít? Blanka, Vinohrady
Dobrý den, Blanko! Děkuju za otázku! Těžko vybrat, určitě zahajovací koncert 28. 9. v 19.30 večer v Rudolfinu, kde zazní mj. Mahlerova Čtvrtá symfonie nebo proslulé Ravelovo Bolero. (pro nás exkluzivní provedení, dirigovat budu já). Druhý koncert (1. 10. v Obecním domě) je zase odlehčenější – takže pokud máte ráda lehčí klasiku, jděte tam (Strauss / Kálmán apod., dirigent Kaspar Zehnder). No a pokud jste vyznavačkou té "nejklasičtější klasiky", tak zajděte 5. 10. do Rudolfina, kde Jiří Bělohlávek s PKF provede Beethovenovu Devátou. Všechny ty koncerty se konají v rámci 1 týdne, takže třeba zvládnete všechny – a pak budete totálně uspokojena. :-) Na shledanou!
* Je dnes těžké se prosadit jako dirigent? Luboš, Liberec
Dobrý den, Luboši, myslím, že celkem ano. U dirigování je obtížné v začátcích to, že už při první příležitosti musíte vyzařovat zkušenost – a jak ji máte mít, když je to Vaše první zkušenost? ... Takže je to takový paradox. Chce to hodně úsilí i štěstí. Čili odpověď je: Ano, myslím, že je to dost náročné se prosadit. S pozdravem Jakub H.
* Prestižní britský hudební magazín Gramophone Vás zařadil do žebříčku nejnadějnějších mladých světových dirigentů. Učí se dirigenti před zrcadlem? .) Aleš
Dobrý den, Aleši! Dobrá otázka. Málokteří to přiznají, ale myslím si, že v začátcích to asi každý před zrcadlem zkouší a dost se tím i může naučit. Jen u toho nezůstávat! :-) Lepší než zrcadlo je ale videokamera – a podívat se na sebe ze záznamu. To je největší škola! A nejenom koncerty, ale i zkoušky. Budu to muset i já zase udělat! Díky za inspiraci! :-) Srdečně JH
* Může mít dirigent některý hudební nástroj více nebo méně v oblibě? Jana
Dobrý večer, Jano! No ano, samozřejmě, jen to nesmí dávat orchestru moc najevo – aby si to třeba "ti jiní" nebrali osobně. Mně se to ale mění – mj. i podle toho, před kterým orchestrem stojím. Srdečně JH
* Obhlížíte si koncertní sál, pokud jste v něm ještě nevystupoval, dopředu? Nebo je to pro vás jedno? Radek
Dobrý den, Radku! Ano, rád se jdu dívat, když nic jiného (třeba na cestách), tak těsně předtím, než do něho jdu zkoušet = nacvičovat. Pokud je to možné, jdu si do toho sálu před svým koncertem i poslechnout koncert někoho jiného. Je to dobrá zkušenost. Rozhodně nám, dirigentům, není jedno, kde vystupujeme, architektura a hlavně akustika sálu hrají velikou inspirační roli. Ale musím zase na druhou stranu přiznat, že přímo při dirigování koncertu už na to, jak sál vypadá, moc nemyslím. Pokud tedy nediriguju třeba v Barceloně, kde je místní starobylý sál vybaven na pódiu sochami lepých ženských těl. To asi upoutá, i když nechcete. :-) Nebo jsou dnes sály, v nichž je za orchestrem okno vedoucí ven, nikoli neprůhledná stěna. To může být až rušivé, ale jistě je to originální. Srdečně JH
* Které operní představení jste v poslední době viděl, zaujalo Vás a proč? Karel, Dejvice
Dobrý den, Karle! Přiznám se, že je to nějakou dobu, co jsem byl živě na opeře. Docela nedávno mě zaujalo znovunastudování Káti Kabanové v Janáčkově opeře v Brně, kam jsem původně neplánoval jít, ale nakonec to byl krásný zážitek, když mě tam kamarád vzal. Kvalita provedení (v čele s pěvci Pavlou Vykopalovou a Peterem Bergerem, dirigoval Jaroslav Kyzlink) byla vysoká a provedení měla správný janáčkovský náboj! S pozdravem JH
* Jakube představte prosím blíže „svůj“ orchestr. Aspoň ve stručnosti něco z jeho minulosti i současnosti… Dana
Dobrý den, Dano! PKF – Prague Philharmonia byla založena r. 1994 a od té doby patří k nejkvalitnějším českým i zahraničním orchestrům, v oblasti provozování klasiky i neoklasiky je možná dokonce nejkvalitnější u nás vůbec. Sám s ním pracuju od r. 2002 (jako šéf od r. 2008) – a byl to svým způsobem můj dávný sen, protože mě vždycky fascinovali svou kvalitou. Jsme trochu menší než veliké symfonické orchestry typu České filharmonie, takže se i náš zvuk vyznačuje jistou odlehčeností a transparentností, muzikanti přistupují k hudbě trochu blíž tomu, jak se to děje v hudbě komorní. Ale vydáváme se i na pole větších děl, jako tomu bylo při zahájení Pražského jara 2010 (Smetanova Má vlast) nebo tento týden v neděli (28. 9.), kdy zahrajeme Mahlerovu Čtvrtou symfonii. Myslím, že posluchači oceňují energii a svěžest projevu našeho orchestru. Hodně dobře umíme doprovázet nejlepší pěvecké hvězdy světa. A věnujeme se od počátku zanícené práci s mladými a přímo s dětmi. Do našeho portfolia patří i hodně nejnovější hudby. Čili PKF je velmi pružný orchestr. Snad Vám to takhle stačí, srdečně JH
* Smetana není jen do kávy, je to i váš názor, co se vám osobně od Bedřicha Smetany nejvíc líbí? :-) Hana
Dobrý den, Hano! Ano, není – ale "smetana" jako slovo je známé i v mnohé cizině – třeba ve Finsku! Co se mi od něj nejvíce líbí? Jistojistě Má vlast, Prodaná nevěsta, Dalibor, smyčcové kvartety, trio Z Domoviny, některé půvabé polky... bylo by toho hodně. Mám pro Smetanu dost slabost. Ale kdybyste mě nutila, musel bych jistě říct Má vlast. Srdečně Jakub
* K čemu vlastně dirigentovi slouží taktovka? .) Alena, Most
Dobrý den, Aleno! Dobrá otázka: Principiálně je k prodloužení paže k většímu zviditelnění gesta zejména pro dále sedící hráče nebo účinkující na jevišti v opeře. Není však nezbytná. Mnoho dirigentů ji nepoužívá, já ji taky někdy odkládám. Máte-li ale taktovku, můžete dělat menší pohyby (nedřít se tolik – ne vždy je vhodné, aby člověk dirigoval největšími možnými pohyby), a přitom jste dobře vidět. Čili je to docela chytrá (byť ne nutná) pomůcka. Používá se hlavně u větších těles. Srdečně Jakub
* Jak bylo náročné získat hvězdu Kate Royal? Patrik
Hezký večer, Patriku! Vzhledem k tomu, že se dobře známe a navíc i s PKF – Prague Philharmonia již dříve spolupracovala, nebylo to tak těžké. Měla čas, a tak jsme šťastní, že ji máme. Je to senzační umělkyně a skvělá ženská. Srdečně Jakub
* Jak přijímáte ocenění - ať už za koncertní činnost nebo za natočená CD? Pavla, Pha6
Dobrý den, Pavlo! Jako pobídku k další práci! Mějte se hezky, Jakub
* Co byste třeba doporučil člověku, který by chtěl proniknout do klasické hudby a nemá s ní moc zkušeností? Dominik, Ostrava
Dobrý den, Dominiku, zcela jistě, aby se prostě sebral a šel na koncert, nejlepší by bylo, kdyby se mu podařilo vyhmátnout něco, kde budou hrát všichni s chutí a nasazením. Myslím, že pak je ve výsledku druhotné, co se přesně bude hrát (i když je jistě dobré, když ten dotyčný začne něčím, co není ukrutně náročné na soustředění; nemusí to však být jen lehká hudba, jde spíš o délku a intenzitu). Mám zkušenost ze svých koncertů, že když se někdo takový již rozhodl přijít, neodcházel nikdy lhostejný. Takže pokud jde o Vás a jste z Ostravy, přijďte na některý můj koncert s Janáčkovou filharmonií, jste srdečně zván! Nejdříve tam budu tento prosinec! Moc zdravím! JH
* Co rád děláte ve volném čase? .) Ivana, Pha6
Milá Ivano, to je tolik věcí, ale nechci Vám utíkat z otázky, tak pár věcí řeknu: 1) nedělám nic, 2) čtu si (všechno možné), 3) chodím se projít, a když mám energii, tak i proběhnout, 4) ve větším volném čase trochu sportuju (lyžování, plavání, kolo), 5) někdy jdu do kina (klidně i na mainstream), 6) dobře jím... atd. atd. Ale před to všechno musím teď napsat: hraju si s jednoroční dcerou. A dost často i, věřte, nebo ne, jdu na koncert nebo do divadla. Srdečně JH
* Máš nějakou vysněnou skladbu, kterou bys rád s orchestrem nastudoval? Petr, Pha 10
Dobrý večer, Petře, no vlastně si hodně snů plním. Chtěl bych jistě provést všechny Mahlerovy symfonie (zatím jsem ze všech 9 dělal jen 4, teď v neděli pátou v pořadí), je to pro dirigenta opravdu velká škola. Musím se Vám přiznat, že spíš existuje spousta skladeb, které nechci dělat příliš brzy, protože mám před nimi ve svém věku stále příliš velký respekt. Patří k nim třeba některé Brucknerovy symfonie nebo např. Beethovenova Missa solemnis. Aha – a ještě jsem si vzpomněl, že toužím dělat Janáčkovy opery (Její pastorkyni – tu už jsem měl štěstí dělat –, Káťu Kabanovou, Příhody lišky Bystroušky – také jsem měl a budu mít možnost – nebo Z mrtvého domu). Je toho hodně. Váš JH
* Podílíte se také na tvorbě koncertní dramaturgie PKF? Karel, Hradec K.
Dobrý den, Karle! Ano, jsem jejím iniciátorem. Srdečně JH
* Často hostujete v zahraničí, jak dlouho trvá sžití s hudebním tělesem a je vůbec nutné? Martin, Berlín
Dobrý den, Martine! Jistě je nutné, ale jistě má to sžívání různou hloubku. Často nám musí stačit třeba jen dva nebo tři dni. Jindy je to týden (u koncertů). U opery měsíc – zhruba. Ale jak jsem napsal, něco zcela jiného je hlubší sžití s tělesem, s kterým pracujete pravidelně. Srdečně JH
* Jste dirigent prchlibý nebo klidný? Jana Brno
Dobrý den, Jano! Někdy prchlivý, někdy klidný. :-) Jako každý. :-) Ale myslím, že v posledních letech spíš klidnější (byť i urputný a usilující). Srdečně JH
* Dobrý den pane Hrůšo, stávají se také při dirigování nějaké trapasy? Třeba že někdo zapomene, co dál? Jak se to pak zachraňuje? .) Karolína, Tábor
Dobrý den, Karolíno! No samozřejmě. V Anglii mi jednou začala zpěvačka ve slavné Habaneře v Carmen o 2 takty později, a ne a ne se najít. Musel jsem křiknout do orchestru, kam má orchestr skočit – a podařilo se. Možná že si toho publikum ani nevšimlo. Tuhle jeden slavný český dirigent začal dirigovat jinou skladbu a lekl se, co to orchestr hraje. Atd. Mám pro Vás ale jeden odkaz: podívejte se sem: https://www.youtube.com/watch?v=CJXnYMl_SuA. Uvidíte situaci, kdy pianistka myslela, že se (na veřejné zkoušce) hraje úplně jiná skladba! Ale náhodou (!) ji tak dobře znala, že se prostě přizpůsobila (orchestr hrál dál – jen se dorozuměla s dirigentem) a zpaměti vystřihla bezchybně úplně jiné dílo, na které se vůbec nepřipravovala. Tomu říkám trapas, který vede ke triumfu. Mně osobně se nic takového moc neděje, občas potratím taktovku nebo mi odpadne nějaký kus oblečení (vesta např. – na to jsem smolař). Srdečně JH
* Pane Hrůšo, co je Vaší nejvyšší profesní metou a kterou práci byste neodmítl? Věra K., Průhonice
Dobrý den, Věro! Takových met je hodně, opravdu nevím, jak bych mohl jmenovat jen jednu. Neupínám se k jediné. Jistě že bych neodmítl spolupráci s Berlínskými filharmoniky (abych neodpověděl moc obecně). :-) Srdečně JH
* Na které koncerty PKF – Prague Philharmonia byste obzvlášť pozval publikum? Metoděj
Dobrý den, Metoději! Momentálně zcela jistě na trojici našich jubilejních koncertů v nadcházejícím týdnu, které dirigují všichni tři historičtí šéfové orchestru od r. 1994, kdy byla PKF založena. Tedy: 1) 28. 9. (Rudolfinum – já), 2) 1. 10. (Obecní dům – Kaspar Zehnder), 3) 5. 10. (Rudolfinum – Jiří Bělohlávek). Srdečně zvu! Jakub
* Jakube co pro Tebe hudba znamená, jsi šťastný člověk? Matěj, Karlín
Ahoj Matěji, jsem velice šťastný a hudba je pro mě neodlučitelná část života. Jsem šťastný mimo jiné proto, že jsem našel povolání, které mohu dělat na krásné úrovni a které miluju. Moc bych přál nalezení vztahu k hudbě všem lidem – a to profesní naplnění, povolání, taky. Srdečně JH
* Je člověk po koncertu fyzicky unavený? Jiří / Kladno
Milý Jiří, ano, unavený, ale krásně unavený. Mám tu únavu nesmírně rád. Pokud nezapomenu při koncertě dobře dýchat, cítím se opravdu občerstvený. :-) Je to ideální kardiocvičení. To podstatné ale tkví v psychickém naplnění. Nebo ještě spíše (promiňte tu vznešenou mluvu) v duchovním naplnění a v souznění s ostatními přítomnými lidmi – včetně (ve vnitřní rovině) třeba zemřelého skladatele, s kterým komunikujeme skrze jeho dílo. Koncerty jsou dar! Srdečně Jakub
* Je nějaký skladatel, na kterého byste si zatím nebo vůbec netroufnul? Dušan, Brno
Dobrý den, Dušane, vlastně všichni předbarokní, nebo řekněme do roku 1600 určitě (této hudbě nerozumím dost na to, abych ji mohl interpretovat – přesto ji mám moc rád a miluju se jí zabývat), no a pak někteří matematicky uvažující nejnovější komponisté. Vždycky jsem se jako provozovatel (nikoli jako posluchač) bál toho typu hudby, kterou reprezentuje např. Iannis Xenakis. Ale z toho mainstreamu orchestrální hudby (řekněme mezi 1700 a současností, nebo úžeji do nějakého roku 1950) nemám strach z ničeho. Na ledacos si ale rád počkám (např. na Antona Brucknera). Srdečně JH
* Děláte rozdíly mezi dirigováním koncertu a operního díla při jevištním, scénickým provedení? Jiří od Plzně
Dobrý den, Jiří, rozdílů je spousta, ale ve vztahu k oběma těm disciplínám sám rozdíl nedělám. Mám rád oboje. Opera je náročnější psychologicky a má delší přípravu, nemáte vše tak exkluzivně "v ruce", zato dokáže, podaří-li se, být velice uspokojující. Musíte být ale otevřenější člověk, minimálně vzít vždy (!) v úvahu jeviště s pěvci + režiséra. Koncerty jsou více "Vaše", ale zase rychle odeznějí a člověk se do práce na nich nemůže časově tolik položit. Jisté je, že je opera drsnější na fyzičku. Zase ale nejste pořád na očích. :-) Srdečně JH
* Jakube role dirigenta přináší mnoho úkolů. Chtěl bys některé méně obvyklé jmenovat? Mirek, Pardubice
Milý Mirku, možná ne každému přijde jasné, jak je to těžká profese psychologicky. Ale učená psychologie moc nepomáhá, chce to jakousi chytrou, poučenou intuici – a ledacos se prostě získá metodou pokus – omyl. Empatie je zásadní. No a v dnešní době PR je to čím dál více také profese komunikace (i té nehudební) s lidmi – jako třeba teď s Vámi. No a nakonec si myslím třeba i to, že by měl být dirigent aspoň trochu ke koukání, byť Vám každý muzikant v orchestru potvrdí, že to není to hlavní, myslím gestika. Ale na druhou stranu přece jen pracujeme rukama a tělem – tak snad pohybový talent je též velkým úkolem. Jmenoval jsem spíš ty vnější věci, nevím přesně, na co jste se konkrétně ptal. Možná jste myslel přípravu doma, s orchestrem (zkoušky) atd. To je jistě to prvořadé, ale zase i jasné. S pozdravy JH
* Pane dirigente, není tajemstvím, že tato sezóna je v PKF Vaše poslední šéfovská. Můžete prozradit, kdo bude Váš nástupce? TM, Praha
Dobrý den, je mi to líto, ale bohužel to prozradit nemohu. Mohu však říct, že jsem rád, že jednání, která probíhají, jsou pozitivní, a pokud dopadnou (v což doufám), bude to, jsem přesvědčen, pro PKF – Prague Philharmonia přínos. Jsem tomu rád, protože mi záleží na další budoucnosti orchestru. Díky za dotaz! Váš JH
* Prozradíte nám pane Hrůšo, které vystoupení PKF – Prague Philharmonia bylo nejzajímavější, něčím výjimečné? Reneta M., Vinohrady
Dobrý den, Reneto (či Renato?), myslím, že k vrcholům patřilo zahájení Pražského jara 2010 (Má vlast), to byl v tom nejlepším slova smyslu skutečně řádný adrenalin. Výjimečné pro mě také bylo (byť ne pouze v hudebním smyslu), když jsme hráli v Tokiu na den přesně rok po tom hrozném cunami tam. Měl jsem k publiku řeč, symbolicky jsme uctili oběti toho neštěstí – a zahráli (spolu s některými japonskými hráči, kteří si sedli do našeho orchestru) Dvořákovo Largo z Novosvětské. Japonci v sále to vzali nesmírně vážně a dojemně a atmosféra toho provedení byla vskutku mimořádná. Podobný pocit jsem měl, když jsme dedikovali náš koncert v Praze shodou okolností přímo ten den úmrtí Václava Havla... Rozumějte mi ale dobře – mám spoustu jiných nádherných chvil s PKF, ale o těch se slovy těžko referuje, jsou příliš subtilní a intimní. Každá krásná hudební fráze, kterou spolu dokonale procítíme, je výjimečná... Ale chtěl jsem Vám dát pár i navenek zajímavých momentů. Srdečně JH
* Vážený pane Hrůšo, mnohokrát děkujeme za příjemný večer, které jsme mohli spolu s Vámi strávit u Internetu. Vaše slovo závěrem? Redakce
Slovo závěrem je jediné: Děkuju mockrát za pozvání i za všechny zajímavé dotazy a věřím, že si všichni najdete cestu ke koncertům skvělého tělesa PKF – Prague Philharmonia... nebo se uvidíme na koncertech i jakkoli jinak či jinde. Přeju vám všem krásný večer. Ať jste zdraví a vše dobré! Jakub Hrůša
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
listopad 2013
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.