NETHOVOR - detail
Tereza
PODAŘILOVÁ
* 1972
Praha
ČR
Narodila se roku 1972. Od první třídy základní školy se věnovala klasickému baletu. V roce 1990 absolvovala pražskou taneční konzervatoř, následně získala angažmá v Národním divadle v Praze. Zpočátku tančila jako záskok ve Spící krasavici, první hlavní role přišla v inscenaci DON QUIJOT. Po jednoznačném úspěchu zde podepsala v roce 1992 sólovou smlouvu. V roce 2003 se stala první sólistkou souboru. Během svého působení v ND ztvárnila Podařilová většinu hlavních rolí. Tančila v klasických i moderních úlohách. Velkým úspěchem pro ni byly především role Odetty a Odilie v LABUTÍ JEZERU, CARMEN ve stejnojmenném díle, Kateřiny ve ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY nebo Taťány v ONĚGINOVI. Za poslední tři uvedené získala jako první tanečnice v historii tři ceny Thálie. Podařilová také dále dlouhodobě spolupracuje s akademickým malířem Janem Kunovským, společně vzniklo například sólové představení SIRAEL uvedené na komorní scéně Národního divadla v divadle Kolovrat.
Tereza PODAŘILOVÁ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 17.1.2011
* Vážená paní Terezo, vítáme Vás při druhém setkání se čtenáři našeho portálu. Můžete přiblížit jaký byl Váš dnešní den. Či co Vás ještě čeká. Redakce
Srdečně Vás zdravím. Můj den začal v 9:30 tréninkem a dnes mimořádně jsme měli úvodní zkoušku s britským choreografem Christopherem Brucem, který má v Národním divadle v listopadu 2011 premiéru baletu Moonshine. Shrnuto - docela náročný den.
* Sice už máme Vánoce za sebou, ale vzhledem k tomu, že většina lidí zvedne kilíčka nahoru - jak jsou na tom baletky? Můžeš přiblížit, jestli se o Vánocích hlídáš od cukroví.... Adam
Kilíčka nemusím hlídat, protože většinou přes svátky hrajeme balet Louskáček - Vánoční příběh. U mě šla mimořádně váha dolů. :-)
* Jak jsi se dostala k baletu? Lada, Pardubice
Našla jsem maminčinu fotografii, kde měla krásnou sukénku a špičky. Moc se mi to líbilo. Moje spolužačka z první třídy chodila do baletu a tak slovo dalo slovo a vzala mě s sebou.
* Dobrý den. Vzpomínáte si na okamžik a Vaše pocity, kdy jste prvně vstoupila na divadelní prkna, ať to bylo jako dítě,či studentka? Děkuji za odpověď Markéta
Byla jsem ještě sedmileté děvčátko, dostala jsem bodliny na záda jako ježek. A tak jsem poprvé účinkovala na scéně Národního divadla v opeře Liška Bystrouška.
* Miluju Labutí jezero. Co vy? Karel
Ja také... Ještě na škole jsem měla svůj deníček, kam jsem si na celou stránku psala: "Miluji balet, miluji, miluji..." A teď vážně - Labutí jezero je opravdu z jedno z nejskvostnějších baletních titulů, co si může balerína zatančit. Jako Odeta/Odilie jsem si užila nesčetně krásných okamžiků v náručí mnoha Princů.
* Moc se mi líbilo představení Isadora Duncan. Jak na ně vzpomínáte? Martin, Louny
Toto představení jsem měla moc ráda. Nejenže to bylo pro mě výrazově a tanečně zajímavé, ale i díky krásné spolupráci s choreografem Liborem Vaculíkem a režisérem Josefem Bednárikem. Jednalo se spíše o taneční divadlo - hodně převleků a rekvizit, dramatických scén, dynamická choreografie a gejzír emocí a citů.
* Moc jste se mi líbila jako Taťána v Oněginovi, kterého před lety nastudoval ve Stavovském divadle Vasilij Medveděv. Viděl jsem to vícekrát a nejraději jsem měl představení, kdy jste tančili se Stanislavem Fečem. Přiznám se, že jsem toto moderní pojetí měl raději než to, co se hraje v ND momentálně. Jaký jste měla k Medveděvově verzi Oněgina vztah Vy? Líbila se Vám? Tančila jste v ní ráda? Nebo je Vám bližší ta Crankova choreografie?
Ráda vzpomínám na období, kdy jsem tančila se Standou Fečem. Už tenkrát jsem tuto roli milovala. Taťána je o postava plná citů, emocí, rozervanosti, velké lásky, čistoty a oddanosti, tedy má skutečně mnoho odstínů pro výrazové vyjádření. Teď když se vrátila na repertoár v Crankově verzi o to víc si to dovedu užít. V červnu letošního roku se inscenace zase vrací zpět po roční pauze na repertoár. Srdečně zvu.
* Máte raději modernu, nebo klasiku? Jiří, Jihlava
Školou jsem vychovaná hlavně na klasice. Během mého angažmá v Národním divadle jsem si vyzkoušela i různé moderní styly. Nejraději mám však celovečerní balety s příběhem, kde protančím celé představení. Také mám ráda díla světoznámých choreografů - Matse Eka, Jiřího Kyliána, Hanse van Manena...
* Jak prožíváš zájezdy s baletem? Cestuješ ráda? Dana
Ano. Když jsem ještě neměla děti, tak jsem zájezdy milovala. Teď je to pro mě komplikovanější, můj čas musím dělit. Zrovna teď jsem se vrátila z desetidenního zájezdu v Madridu. Musela jsem tady nechat desetiměsíčního a dvouletého syna. Hodně se mi stýskalo.
* Terezo, kde nejdál ve světě jsi tancovala? Aleš
V Japonsku.
* Terezko, jak dlouho jsi se učila chodit na špičkách? :) Marcela, Opava
Obávám se, že se takto jednoduše na to nedá odpovědět. Balet je učení na celý život jako spousta jiných profesí. Není to jen samotném chození na špičkách, ale o koordinaci celého těla.
* Jezdíš na lyže? Ivo
Nejezdím. Těším se, že se svými syny začnu učit lyžovat.
* Máte ještě trému? Igor
Určitě. Tréma je dobrá, dokáže Vás vyhecovat k většímu výkonu, ale mám ráda, když vyjdu na jeviště - tréma ze mne odpadne a já se mohu soustředit jen na výkon.
* Chodila jste do tanečních? Zuzka
Chodila, ale byla jsem tam asi jen dvakrát, protože tam osvojování tanců dlouho trvalo a já už na to neměla trpělivost.
* Je možno v současné době vidět nějaký Váš projekt s Janem Kunovským? Aleš
Právě jsme dotočili tanečně výtvarný film - Sirael, který by měl běžet v České televizi v březnu 2011. Dělala jsem tam choreografii a Honza Kunovský výtvarnou stránku.
* Projevují už vaši synové touhu po tanci? Lída, Pha10
Filípek, ten starší, viděl Zlatovlásku, kde jsem netančila, a to se mu moc líbilo. Takže potom chtěl jít do divadýlka, kde tančí maminka, ale v momentě, kdy přišel a viděl mě v kostýmu, tak mi řekl: "Maminko, sundej si tu sukýnku a pojď domů." Tak nevím, asi z toho nic nebude.
* Máš ráda StarDance, Tvůj nejoblíbenější tanec? :0) Karolína, Most
Na televizi nemám vůbec čas koukat, takže StarDance šlo úplně mimo. Viděla jsem asi jeden díl. Nejoblíbenější tanec? Podle nálady.
* Tanec na špičkách je velmi náročný. Měla jste v průběhu kariéry nějaké větší zranění? Blanka, Trutnov
Měla jsem únavovou zlomeninu na holenní kosti, která mě vyřadila asi na půl roku.
* Terezo, kolik hodin týdně trénujete a co si musíte odpírat? Luboš, Ostrava
Záleží na repertoáru. Nejvice se trénuje před premiérou, když jsou každý den jevištní zkoušky. To jsme v intenzivním tahu cca dva měsíce od rána do večera.
* Terezko, která role pro tebe byla nejnáročnější fyzicky? Monika, Brno
Asi nejnáročnější byla role Carmen ve stejnojmenném baletu choreografa Alexandra Rossmyho, kde jsem protančila opravdu celý balet, který trval tři hodiny.
* Brečela jsi někdy kvůli tancování? Alena, Tábor
Poprvé na škole, když jsem zjistila, jak je balet nespravedlivý... Ale to je jiný pláč než na jevišti. V roli jsem se rozplakala několikrát. Bylo to např. v Julii nebo Taťáně. Slzičky někdy přijdou i při děkovačce.
* Získala jste 3 ceny Thálie. Potvrdíte to, co říkají někteří nositelé cen: Je lehčí cenu získat než udržet...Dana
Cena se nedá udržet. Tu mohu jen získat. Ale nejtěžší je udržet si pozici.
* Kterého ocenění si vážíte nejvíc? Dan
Vážím si všech ocenění. Ale mnohem důležitější jsou příležitosti, které mě k ocenění dovedly.
* Milá "SCENO", chtěl bych vám poděkovat za to, že jste do svého NETHOVORU pozvali tuto nádhernou dámu a skvělou tanečnici.Ať jsem ji viděl v kterémkoliv představení, byla na jevišti úžasná a pro mne to byl hluboký zážitek.Vám, paní Terezo, přeji ještě hodně krásných tanečních příležitostí, kterými potěšíte oko i duši diváka. Hluboce se klaním Vašemu umění. Pavel Praha
Moc Vám Pavle děkuji. I Vám přeju vše dobré.
* Musí baletka udržovat nějaký zvláštní stravovací režim? K.M.
Je to opravdu velmi individuální záležitost. Jednoduché vodítko je, že si před představením asi nikdo nedá těžké knedlozelovepřo nebo knedlosvíčkovou. Každý si musí vyzkoušet co potřebuje. U mně je to tak, že se den před představením nepřejím, dávám si lehčí jídla a s chutí se pořádně najím až po představení. Tělo si samo řekne.
* Co nyní v Národním divadle připravujete? Pavel/HK
V dubnu bude mít premiéru balet Popelka od francouzského choreografa Jeana Christopha Maillota.
* Kdo je vaším nejoblíbenějším partnerem na scéně? Jitka, Liberec
Mými partnery byli vždy Ti nejlepší - Michal Štípa, Jiří Kodym, Jiří Jelínek, Filip Veverka, Filip Barankiewicz, Petr Zuska, Standa Fečo, Jan Němec a další.
* Čas a přibývající roky kondici baletních umělců zrovna neprospívají. Vy jste měla štěstí, že jste za ty roky odtančila celou řadu nádherných rolí. Doufám, že to není ještě aktuální, ale myslím, že už není až tak v nedohlednu okamžik, kdy se budete muset alespoň nejnáročnějších rolí vzdát. Přemýšlíte o tom, jak dlouho byste ještě chtěla aktivně tančit? Chystáte se poté věnovat například choreografii? Jinak Vám děkuju za všechna představení, v nichž jsem Vás mohl vidět. Vždy jsem měl pocit, že se od většiny ostatních baletek odlišujete. Líbí se mi, že nejste tak "éterická", připadáte mi o mnoho živější a výraznější. Vaše podání mi je bližší. Máte i úžasný výraz v obličeji, kterým postavy dotváříte. Přeji Vám jen vše dobré, Pavel
Děkuji moc. Možná budu učit nebo choreografovat. Uvidíme...
* Vážená paní Terezo, doufám, že Vám internetové setkání s diváky a čtenáři zpříjemnilo chladné pozdní odpoledne. Přeji Vám hodně zdaru a pěkných rolí. Vaše slovo závěrem? Redakce
Srdečně zvu 19. ledna na posledního Louskáčka - Vánoční příběh v sezóně. Na shledání třeba v Národním divadle.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
září 2015
7.9.2015
Ondřej
MATAJ
16.9.2015
Pavel
BATĚK
21.9.2015
Petr
SVOJTKA
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.