NETHOVOR - detail
Tereza
PODAŘILOVÁ
* 1972
Praha
ČR
Narodila se roku 1972. Od první třídy základní školy se věnovala klasickému baletu. V roce 1990 absolvovala pražskou taneční konzervatoř, následně získala angažmá v Národním divadle v Praze. Zpočátku tančila jako záskok ve Spící krasavici, první hlavní role přišla v inscenaci DON QUIJOT. Po jednoznačném úspěchu zde podepsala v roce 1992 sólovou smlouvu. V roce 2003 se stala první sólistkou souboru. Během svého působení v ND ztvárnila Podařilová většinu hlavních rolí. Tančila v klasických i moderních úlohách. Velkým úspěchem pro ni byly především role Odetty a Odilie v LABUTÍ JEZERU, CARMEN ve stejnojmenném díle, Kateřiny ve ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY nebo Taťány v ONĚGINOVI. Za poslední tři uvedené získala jako první tanečnice v historii tři ceny Thálie. Podařilová také dále dlouhodobě spolupracuje s akademickým malířem Janem Kunovským, společně vzniklo například sólové představení SIRAEL uvedené na komorní scéně Národního divadla v divadle Kolovrat.
Tereza PODAŘILOVÁ - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 2.1.2002
* Proč jste netančila na silvestra? Byl jsem tam jen kvůli vám? oddaný ctitel
Při představení Louskáček, 26.12.2001, jsem si vyvrkla kotník.
* Jak jste prožila letošního Silvestra?
Silvestra jsem místo na jevišti v Někdo to rád... strávila s nohou v zábalech a aby tomu nebylo málo, přidal se ještě zub moudrosti. Moje tvář vypadala jako když mám v puse švestku.
* Co nového pro nás připravujete?
V nejbližší době, 31.1.2002, mě čeká premiéra složeného baletního večera Amerikána II.
* Máte ráda čmeláky?
Raději mám ráda včelky, protože jejich med mi chutná.
* Musíte se udržovat v podváze, nebo si říkáte, Ať, vždyť se se mnou dřou druzí.
Není to jen o tom, že mě zvedají druzí, ale i já sama musím dokázat zvednout svoji nohu nebo udělat předklon.
* Nebojíte se konkurence mladých talentovaných tanečnic v souboru?
Zdravá konkurence je důležitá pro vývoj baletu. Vychování nových tanečníků je nutné a přirozené.
* Tady Adélka - poradíte nějaké dobré jednohubky?
Jednohubky? Nejradši mám humrový salát s citrónem. O recept si napište k nám do divadla.
* Kdo to má v baletu těžší - ženy nebo muži?
To se dá těžko říct. Muži musí být krásně rostlí, mít vysoký skok, rotaci a ovládat partneřinu. Tanečnice musí být krásně rostlé, ovládat náročnou techniku na špičkách a k tomu musí mít duši.
* Jaké to je začínat Nový rok on-line rozhovorem?
Je to zatím příjemné podělit se o své dojmy, uvidíme.
* Tančíte ráda i doma?
Doma odpočívám, ale někdy se mi stane, že při mytí nádobí nebo míchání polévky dělám "battement tendu".
* Jaký význam má pro Tebe cena Thálie?
Tenkrát to pro mě byla nejen radost, ale i velká odměna za tak náročnou roli. Zároveň překvapení, neboť jsem to vůbec nečekala, protože jsem si myslela, že Carmen v sobě nenajdu. Toužila jsem spíš po jemných romantických rolích.
* Ktorú z rozprávok ste si kedysi čítali najčastejšie?
Maminka nám četla O neposlušných kůzlátkách. Já osobně jsem měla nejraději všechny o princeznách.
* Keby ste verili na reinkarnáciu, čím by ste chceli byť v ďalšom živote? Opäť baletkou?
Jsou chvíle, že si říkám, že nikdy, ale jsem si jistá, že bych se tanci znovu věnovala.
* Nakolik si musíš dávat pozor na ostré lokty kolegyň?
Žebříček kolegyň dle ostrosti loktů ode mě nečekejte, protože se všechny máme moc rády...
* Budeš vystupovat také v Amerikáně II.? Těšís se?
Nejdříve budu muset rozhýbat zraněný kotník, ale určitě ano.
* Umožnil ti balet prožít jiné dětství, v čem bylo jiné?
Jako malá jsem měla možnost nejen tančit, ale i stát na prknech Národního divadla. Dětství jsem prožívala mezi velkými umělci.
* Zkoušíš, zkusila jsi někdy sama dělat choreografii?
Již několik let spolupracuji s ak. malířem Janem Kunovským. Děláme spolu tanečně výtvarné projekty, k nimž vytvářím choreografie. Jedním z nich je představení Sirael v divadle Kolowrat. Posledním projektem bylo představení Oltář tváře na hudbu Petra Hapky, premiéra se uskutečnila v prosinci v Brně.
* Přišla jsi díky baletu o dětství?
Určitě jsem o něj nepřišla, jen jsem ho prožila trochu jinak a jsem tomu ráda.
* Rekapitulovala jste si pro sebe sezónu 2000/2001. Jaká byla?
Loňská sezóna pro mě nezačala dobře, protože jsem byla nemocná. Pak přišla premiéra Někdo to rád..., kde tančím hlavní ženskou roli, a vrcholem byla premiéra Raymondy. Takový úspěch jsem ani nepředpokládala, během vystoupení jsem snad ještě nikdy nezažila tolik aplausů.
* Jak jsi se dostala k baletu?
K baletu mě přivedla moje spolužačka v první třídě. Přišla jsem na první hodinu do Dopravních podniků k paní Dagmar Špryslové a bylo rozhodnuto. Již od mala jsem se zavírala se sestrou do komory, kde jsme na sebe věšely šátky a tančily jsme.
* Jaká byla tvoje první role v profesionálním baletu?
Byla to role Kitri v baletu Don Quijote ve Státní opeře. Byl to první balet, který jsem musela opravdu protančit. Kitri je temperamentní úsměvná postava se španělským nádechem. Na tu práci vzpomínám moc ráda. Tehdy jsem měla možnost poprvé pracovat s Borisem Bregvadzem a dostala jsem za partnera tehdy již zkušeného tanečníka J. Nemce.
* Jaké je zatím tvoje nejdelší představení?
Asi nejdelší byla Carmen, kde jsem tančila titulní roli. Představení trvalo asi tři hodiny a téměř jsem neslezla ze scény. O to větší odměnou byla cena Thálie 97.
* Co vám nadělil Ježíšek? Byla jste hodná?
Dostala jsem novou baletní vestičku, takže jsem asi byla hodná.
* Máš nějaký svůj baletní idol?
Vyloženě idoly nemám. Snažím se inspirrovat každým vyjímečným tanečníkem, ale především vycházím sama ze sebe.
* Jaké domácí práce nerada děláš?
Výrazný odpor k nějaké domáci práci nemám. Vše záleží na náledě.
* Kam prcháš po divadle?
Po divadle většinou neprchám, ale odcházím pomalým krokem a při tom si promítám to, co jsem ještě před chvílí tančila na jevišti.
* Pokud bys mohla tančit v nějaké choreografii jako doprovod zpěvačce či zpěvákovi - kdo by ti nejvíc vyhovoval?
Zrovna nedávno jsem natočila klip s Petrem Mukem, kde se zpívá: Tančíš sama, já tančím sám.
* Chodíš do divadla?
V divadle jsem téměř každý den.
* Říká se, že muži končí v baletu kolem 35 let, u žen je asi určující mateřství, jak to plánujete vy?
Rozhodně nic neplánuji ani nevytvářím grafy, ale s rodinou rozhodně počítám.
* Řídíš auto?
Řídím, obyčejně ve svátek. Moc mě to baví.
* Dostala jste se do Národního divadla pílí nebo protekcí?
Zúčastnila jsem se baletního konkurzu mezi cca šedesáti dívkami. Na baletní trikot jsem dostala číslo 3. Do souboru se nás tehdy dostalo pět.
* Jakej plat dostává sólistka?
Základní plat je kolem 12 000,- Kč hrubého, ale k tomu jsou příplatky a osobní ohodnocení.
* Píše sa o Vás, že máte rada komediálnu nadsázku. Platí to len o úlohách v divadle alebo aj v súkromnom živote?
Ráda se směji nejen doma, ale radost dělám i druhým na jevišti.
* Přihodilo se vám, že jste tanečníkovi tzv. vypadla, tedy upadla?
Při předloňském silvestrovské představení Někdo to rád..., mi partner nastřihl šálu, za níž ho držím v záklonu okolo krku. Skončila jsem, jak jinak, na zemi.
* Oblékáte si dnes po letech piškoty s radostí nebo více z povinnosti?
Někdy se mi do nich vklouzává hůř, ale většinou převažuje radost.
* Spočívá tančení párových rolí i v osobním jiskření mezi oběma sólovými tanečníky?
Není to jen o osobním jiskření, ale také o vzájemné souhře tanečníků. Nicméně je ideální, když pár spolu "dýchá" po technické i výrazové stránce. Pokud se sejdu s někým, kdo mi nesedí nebo na koho se nedá spolehnout, pak se do role nemohu tak položit.
* Vaše přání do Nového roku?
Všem přeji hlavně zdraví, nebo vlastně štěstí, protože když má člověk štěstí je i zdravý. A moje osobní předsevzetí? Nejíst tolik čokolády.
TIP!
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
říjen 2004
4.10.2004
Zuzana
HOROVÁ
6.10.2004
Arnošt
GOLDFLAM
25.10.2004
Zdeněk
BARTOŠ
27.10.2004
Svetozár
SPRUŠANSKÝ
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.