Avatar: Tři životy jednoho slova

autor: Zdroj: FALCON
zvětšit obrázekPrvní Avatar přišel do kin v roce 2009 a na čas vymazal hranici mezi „filmem“ a „zážitkem“. Lidé stáli fronty na 3D projekce, kina instalovala nové projektory a James Cameron v jediném tahu změnil očekávání, co všechno může velký blockbuster nabízet – technicky, vizuálně i emotivně. Snímek se stal nejvýdělečnějším filmem všech dob a s tržbami přes 2,9 miliardy dolarů se dodnes drží na špici žebříčku. Třináct let poté Avatar: The Way of Water zopakoval, že Pandora není jednorázový trik, ale dlouhodobý svět: navázal tržbami přes 2,3 miliardy a stal se třetím nejvýdělečnějším filmem historie.
Teď se ve chvíli, kdy třetí díl Avatar: Oheň a popel 📺 míří v předvánočním týdnu do českých kin, vyplatí na chvíli odhlédnout od monstrózních rozpočtů a tržeb a vrátit se k jedné zdánlivě prosté otázce: co to vlastně je „avatar“ a proč tenhle pojem tak silně vypovídá o našem světě?
Od božské inkarnace k digitálnímu nicku
Slovo avatar pochází ze sanskrtského avatāra a původně označuje vtělení božstva, které sestupuje na zem, aby v určité historické chvíli napravilo narušenou rovnováhu světa. V hinduismu jde často o podoby boha Višnua, který přichází na pomoc lidem, když se svět příliš vychýlí z rovnováhy.
V 80. letech 20. století se tentýž pojem tiše přesunul do úplně jiné sféry: počítačové kultury. Nejprve v textových a grafických hrách, později na diskusních fórech a sociálních sítích začal avatar označovat digitální reprezentaci uživatele – ikonku, postavičku, jméno, pod kterým vstupujeme do virtuálního světa. Božská inkarnace se změnila v „nick“ na obrazovce. Z boha, který sestupuje k lidem, se stává člověk, který si vytváří své druhé já v síti.
Tohle zdánlivě nenápadné posunutí významu je pro současný svět zásadní: žijeme stále víc mezi „já“ a „mým avatarem“, mezi tělem a profilem, mezi životem a jeho digitální stopou. Cameron tenhle posun neironizuje – bere ho vážně a ptá se, co se stane, když tuhle hranici překročíme doslova.
Když kino začalo dýchat: Pandora a revoluce 3D
Cameron napsal první verzi Avataru už v polovině 90. let, ale tehdejší technologie neumožnila svět Pandory realizovat tak, jak si představoval. K návratu se odhodlal až v době, kdy digitální efektové domy dokázaly přenést herecký výkon do kompletně vygenerovaného těla – právě z téhle potřeby se zrodila performance capture i celý způsob natáčení ve virtuálním prostoru.
Když Avatar v roce 2009 vstoupil do kin, nebylo to jen další sci-fi. Byla to ukázka toho, jak může vypadat kino jako plnohodnotný imerzní zážitek: 3D projekce, velká plátna, IMAX, zvuk, který vibruje v těle. Pandora se neukazovala jako „pozadí“, ale jako živý ekosystém, v němž jsme se mohli doslova ztratit. A zároveň jako velice přímá metafora: planeta drancovaná kolonizátory, domorodý národ Na’vi, který se snaží bránit svoji zemi i způsob života – a řada paralel k ekologické krizi i kolonialismu, které film do mainstreamu protlačil, aniž by moralizoval.
Druhý díl The Way of Water tenhle přístup prohloubil: nové oceánské klany, natáčení ve vodní nádrži, další posun ve vizuálních efektech – a zároveň posun v tématech: rodičovství, adopce, trauma, smutek po ztrátě dítěte. Není náhoda, že třetí díl Oheň a popel přichází s ještě temnější kapitolou: rodina Sullyových, která se musí vyrovnat se smrtí Neteyama, noví, drsní „Ash People“ a konflikt, který už není jen „lidé vs. Na’vi“, ale i Na’vi proti Na’vi.
Třetí vtělení: proč na Oheň a popel záleží
Avatar: Oheň a popel dorazí do českých kin v předvánočním týdnu a první ohlasy z premiéry mluví o dosud největší a emocionálně nejvyhrocenější kapitole celé ságy. Cameron přitom otevřeně říká, že pokud film finančně neuspěje, je připraven z franšízy odejít – a případný konec příběhu dopsat maximálně v knižní podobě. Po třiceti letech práce na Pandoře klade v sázku nejen tržby, ale i vlastní tvůrčí budoucnost.
Možná právě proto se Oheň a popel tolik vrací k tématům, která byla v pojmu „avatar“ přítomná od začátku: vtělení, zodpovědnost, proměna. Z božstva, které sestupuje na zem, se stal hráč sedící u počítače, a z něj voják v cizím těle, který si musí vybrat, kde je jeho domov a koho je ochotný bránit. Avatar tak není jen název franšízy, ale dlouhodobý komentář k tomu, jak se mění naše těla, identity i světy, v nichž žijeme – ať už jsou z masa a kostí, nebo z pixelů a světla.
Ať už se třetí film stane dalším rekordmanem, nebo „jen“ velkolepým završení jedné etapy, jisté je jedno: Avatar: Tři životy jednoho slova ještě zdaleka nekončí.
Autor Josef Meszáros, je učitel informatiky a dlouhodobě mapuje živé umění.
📘 www.falcon.cz
TIP!
Časopis 49 - rubriky
Časopis 49 - sekce
DIVADLO
Egon Kulhánek obhájil pozici ředitele HDK
Ředitelem Hudebního divadla Karlín zůstane nadále Egon Kulhánek. Zvítězil ve výběrovém řízení, jehož výsledek celý článek
HUDBA
The House of Fleda Birthday na Flédě
Jedno vstupné, dva večery a tři venues. Narozeniny, jaké tady ještě nebyly. Historie brněnské klubové scény se celý článek
OPERA/ TANEC
Z první řady - Výlety páně Broučkovy
Výlety páně Broučkovy
Satirického a fantaskního díla Leoše Janáčka se ujal světově uznávaný režisér Robert celý článek



