Fotografický projekt: Východní blok
autor: Z webu
Galerie Václava Špály připravila od 4. do 17. května 2006 společnou výstavu fotografií autorského tandemu Filip Láb & Bára Mrázková pod názvem Východní blok. Fotografický projekt ukazující specifika života jedince v zemích bývalého Východního bloku. Zpracovává konkrétní historická témata z blízké minulosti zemí formou inscenované fotografie.
„Náš příběh se odehrává v době velkých ideologií. V období studené války, kdy ve světovém dění hrály hlavní roli politické režimy. Během bipolárního rozdělení světa železnou oponou, před soumrakem dějin a předtím, než materiální myšlení definitivně zvítězilo nad ideologickým. „Východní blok“ zkoumá specifika a odlišnosti života v totalitní a posttotalitní společnosti,“ přiblížili autoři.
Projekt je rozdělený do kapitol věnovaných jednotlivým východoevropským státům – Slovensku, Polsku, bývalé Německé demokratické republice, Maďarsku a bývalé Jugoslávii. „Východní blok" hledá a mapuje stopy, které zanechala totalitní minulost a změna politického systému na naší generaci lidí, kterým je dnes okolo třiceti let. Poslední generaci, která v komunismu vyrůstala a která má v paměti podobu totalitní společnosti, má ale možnost prožít většinu života v demokratickém zřízení.
„Východní blok“ je rozsáhlý projekt, který používá metodu režírované / inscenované fotografie, kdy děje na fotografiích jsou organizované, řízené a předem připravené konstelace a události. Tyto situace se mísí s běžnou každodenní realitou, ve které fotografování probíhalo. Snažili jsme se o adaptování některých formálních prvků dokumentární fotografie, jako je snímání bez použití stativu, použití přímého bleskového světla, atd. v kontrastu k použité profesionální studiové fotografické technice a počítačové postprodukci. Projekt se pokouší o vytvoření „inscenovaného dokumentu“, kde se střetávají pracovní a sémantické prostory a estetiky různých fotografických žánrů.
„V našem vyprávění se odvoláváme na skutečná místa a historické události, které jsme použili jako výchozí náměty našich příběhů. Výběr témat není reprezentativní, skutečnost nehodnotíme, pouze popisujeme. Práce s nimi je naší konstrukcí a inscenací, variantou a vizí té které události. Naším záměrem není doslovná rekonstrukce nebo dokumentace dějinných procesů. Z autentických pocitů a vzpomínek z dětství vytváříme naši představu reality,“ uzavírají oba autoři.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus
Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di celý článek
HUDBA
Iveta Bartošová - Ve jménu lásky
Zpěvačka Iveta Bartošová patřila k nejoblíbenějším českým popovým zpěvačkám konce 20. a začátku 21. století. Z celý článek
OPERA/ TANEC
Erik Bosgraaf v kostele sv. Šimona a Judy
Charismatický holandský flétnista Erik Bosgraaf poprvé vystoupí v Praze. V rámci cyklu Stará hudba FOK se v út celý článek