Blanka Jakubčíková Od Krista k Ježíši
autor: archiv
Od 22. listopadu 2005 se v pražské Gallery Art Factory koná výstava Blanky Jakubčíkové Od Krista k Ježíši. Výstava potrvá : od 22. listopadu do 20. ledna 2006.
Blanka Jakubčíková (1971) pochází z Brna, kde studovala fakultu architektury na VUT a fakultu výtvarných umění, ateliér Ivana Kříže, Jamese Janíčka a Václava Stratila. Po absolutoriu pracovala jako asistentka ateliéru kresby Václava Stratila, absolvovala tvůrčí stáž v centru Egona Schiele v Českém Krumlově. Nyní již několik let působí v Praze, kde se velmi aktivně věnuje umění – maluje obrazy a píše básně. Poezie Blanky Jakubčíkové odráží metaforický svět její výtvarné práce.
Blanka Jakubčíková začíná na české výtvarné scéně patřit k výrazným a nepřehlédnutelným mladým autorkám, jejichž tvorba se s provokativní úderností zapojuje do ožehavých společenských diskurzů. Ve svém díle se dotýká „velkých“, „posvátných“ a „tabuizovaných“ témat, mnohdy zakotvených v křesťanské tradici, která však s důmyslnou rafinovaností dekonstruuje, aby z nich nakonec vytvořila společenskou aktualitu. Její obrazové a kresebné cykly, často doprovázené takřka reklamními slogany, nepostrádají ironii, sarkasmus, absurditu ani humor a zároveň vypovídají o značném literárním a vůbec kulturně historickém povědomí autorky. O tom svědčí i práce z přelomu 20. a 21. století, v nichž záměrně cituje z díla Feliciéna Ropse, jednoho z nejprovokativnějších umělců doby fin de siècle, jehož tvorba souvisela s celkovou revizí hodnotového systému tehdejší společnosti. Také Blanka Jakubčíková řeší problém „boje“ pohlaví a rozdílnosti mentalit mezi mužem a ženou, stejně jako Freudistickou otázku erotismu, otevřené sexuality či sexuální orientace, příležitostně umocněnou esoterickou symbolikou. Její barevné cyklické kresby mají podobu komiksové výpovědi na pokračování i plakátové transparentnosti, která si snadno hledá svého adresáta. V nejnovější sérii velkoformátových kreseb fabuluje Blanka Jakubčíková biblické příběhy Nového zákona s jejich ústřední postavou, Kristem. Historiky odmítaný přístup domýšlení, označovaný jako „co by bylo v dějinách, kdyby“, poslouží autorce pro vytváření vlastních, bezprecedentních vizí a příběhů, překračujících tradici literární i archeologickou. Už se nejedná o apelativní výkřik, jako u předchozího cyklu, ale spíše o suverénní koncept, odvolávající se na romantickou tradici.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek
Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora
Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek
Možné podoby knihy
V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Asociace profesionálních divadel oslavila 30. narozeniny
Asociace profesionálních divadel (APD) oslavila narozeniny zintenzivněním své dosavadní činnosti, zejména v so celý článek
HUDBA
Petr Hapka – 80 let
Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek
OPERA/ TANEC
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A celý článek