Právě vychází Revolver Revue č. 59.
autor: Z webu
Koláž rozhovorů, vzpomínek a jiných pramenů, přibližujících osobnost a dílo Thomase Bernharda (1931–1989) a v češtině dosud nedostupných, pro RR připravil Tomáš Dimter. Zaměřil se zejména na texty, osvětlující „klíčové momenty spisovatelova života, v nichž se formoval ,bernhardovský mýtus‘: komplikované dětství i idyla na salzburském venkově, těžká plicní choroba, ale také dnes již neodmyslitelné skandály“.
Blok otevírá reportáž z návštěvy u Johanna Finka, spisovatelova druha z dětství, který jako Hansi z Hippingu vystupuje v novele Dítě. Vzpomínky hudebníka Rudolfa Brändleho se vracejí k setkání s Bernhardem v plicním sanatoriu. Dimterův text Chicago v Evropě pojednává o soudničkách, které budoucí enfant terrible rakouské literatury psal v první polovině padesátých let pro salcburský deník Demokratisches Volksblatt. Jochen Jung, vydavatel a lektor Bernhardových próz, vypovídá v rozhovoru s názvem 333 chybějících řádek a v deníkových záznamech s titulem Malý bernhardovský kalendář. Obchodník z realitami Karl Ignaz Hennetmair si v sedmdesátých letech vedl o svém proslulém sousedovi z hornorakouského Ohlsdorfu tajný deník – ukázku z něj přeložil a uvádí Radovan Charvát.
Ve třech rozhovorech hovoří Thomas Bernhard sám: interview s Jeanem- Louisem de Ramburesem má titul Všichni lidé jsou monstra, jakmile odloží svůj krunýř a rozhovor s Astou Scheibovou nese název Z jedné katastrofy do další. „Rád bych konečně dožehlil prádlo“, řekl Bernhard v interview, které před svou smrtí poskytl Kurtu Hofmannovi. Studie Manfreda Mittermayera se zabývá četnými literárními odkazy, jimiž je „protkáno“ Bernhardovo dílo.
Po Sorokinově hře Dostojevskij-trip (RR 57) komentuje Tomáš Glanc esej Sledování vodopádu, již Pavel Pepperštejn (1966), umělec a teoretik, spjatý s tradicí moskevského konceptualismu, otevírá slovy: „V roce 1993 došlo k události obrovského významu – vznikla MTV (Music Television), televizní kanál, určený pro nepřetržitý tok zvuků a obrazů vytvořených, jak se všeobecně soudí, ,mládím‘ v té jeho podobě (částečně staré a částečně nové), kterou daly světu devadesátá léta“. Barbora A. Hřebíčková (1965) vychází v nevydaném románu Můj Hostýn je prázdný z deníků a korespondence profesora chemie Aloise Wagnera (1896—1978), Miroslav Drábek (1968) popisuje v povídce Mesiáš setkání s bezdomovcem. Viktor Karlík (1962) představuje své reliéfy, plastiky a obrazy z posledních let, Lubomír Typlt (1975) malby a Milan Starý (1970) linoryty a kresby. Viktor Kolář uvádí fotografie Tanji Verlak (1979), Pavel Petr (1969) uzavírá prózu Z Javoriny pro Filipa. V rubrice Nové práce publikujeme verše Tomáše Hejtmánka, Víta Kremličky a Martina Langera a výtvarné práce Michala Blažka, Karla Halouna, Petry Placákové, Radima Hankeho, Pavla Preisnera a René Hábla. Své „puzzláže“ doprovodil Ivo Vodseďálek (1931) Vzpomínkou na léta padesátá. Cyklus Viktora Karlíka a Karla Cudlína Ateliéry pokračuje návštěvou u sochaře Miloslava Chlupáče (1920). V couleuru, zaměřeném na reflexi současného uměleckého a kulturního dění, vycházejí texty Karla Halouna, Jiřího Pelána, Michaela Špirita, Martina Hyblera, Hany Svobodové, Roberta Krumphanzla, Evy Pelánové a Petra Schnura.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek
HUDBA
Startuje nová celoplošná televize OK TV
Na český mediální trh vstupuje nová celoplošná zábavně-lifestylová a hudební televizní stanice OK TV. Stanice celý článek
OPERA/ TANEC
Ondřej Ruml zazpívá šansony s Pražskými symfoniky
Zpěvák Ondřej Ruml vystoupí 20. a 21. května se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK v Divadle Hybernia se celý článek