zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Alois Jirásek – 75 výročí úmrtí

Alois Jirásek

autor: archiv   

Alois Jirásek – jedna z velkých osobností české literatury realistického období. Málokterý český spisovatel se setkal s tak nekritickým obdivem a zároveň i s tak pohrdlivým odsouzením jako on. Nejvíce mu bývá vyčítána rozvláčnost a idealizování historie. Nicméně jeho dílo bylo podloženo studiem pramenů, ke kterým měl jako profesor historie dobrý vztah. Je samozřejmé, že pro své vlastenecké výchovné záměry si z nich vybíral… Nelze mu ovšem upřít, že v těžkých dobách světových válek měly Jiráskovi romány velký význam pro povzbuzení českého národa. Jako jinotaj zapůsobila televizní adaptace jeho románu F.L. Věk v době totality. Jiráskovo dílo, i když zejména jeho rozsáhlé romány se dnes už těžko čtou, nezůstává zapomenuto. Řada děl byla zfilmována (dodnes v televizi reprízovaná husitská trilogie), na jevišti se pravidelně objevuje jeho „kultovní pohádka“ Lucerna. A každoročně ožívá jeho jméno i v souvislosti s festivalem v jeho rodném městě – Jiráskův Hronov.

Alois Jirásek se narodil 23. 8.1851 ve východočeském Hronově ve staré selské rodině. Jirásek studoval na německém gymnáziu v Broumově a na českém v Hradci Králové. Po ukončení gymnázií se musel rozhodnout, zda se bude dále věnovat své lásce – malířství, nebo historii, která ho rovněž lákala a navíc slibovala pozdější lepší uplatnění, a tedy i hmotné zabezpečení. Historie zvítězila a Jirásek se po ukončení filozofické fakulty v Praze stal středoškolským profesorem v Litomyšli, kde zůstal čtrnáct let. Toto město poté proslavil třemi obrázky z litomyšlské minulosti: U rytířů, Na staré poště a nejznámější Filosofská historie a dramatickou hříčkou M. D. Rettigová (1901).
Kromě Litomyšle inspirovalo Jiráska také Náchodsko. Odehrává se tu také děj novely Skaláci (1875) o vzpouře lidu proti cizímu panstvu – Piccolominiům; v románu Na dvoře vévodském (1877) Jirásek vylíčil život na náchodském zámku v době osvícenství a snahy o zrušení roboty.
V Litomyšli se také pustil do žánru, který mu byl jako historikovi nejbližší a který ho také nejvíce proslavil: do historického románu. Ve svých knihách zmapoval dobu od českého dávnověku až po obrozenectví. Staré pověsti české (1894) jako povinná školní četba se pro mnoho generací hlavním pramenem vědomostí o českých bájích a pověstech.
Nejzamilovanějším Jiráskovým obdobím bylo husitství, v němž viděl dobu největší slávy národa českého - věnoval mu jak díla prozaická, tak dramatická. Trilogie Mezi proudy [Dvojí dvůr (1887), Syn Ohnivcův (1888), Do tří hlasů (1890)] líčí dobu bezprostředně přecházející vzniku husitského hnutí. Jirásek pomocí širšího spektra převážně lidových postav kreslí složitou a vzájemně propojenou kroniku doby. Další trilogie Proti všem [Skonání věků, Kruciata, Boží zástup (1893)] už je husitským dílem se vším všudy. Jirásek tu opět formou široké kroniky zachycuje husitství ne jako jednotný proud , jak ho s odstupem míváme tendenci vidět dodnes ,ale jako složitý propletenec názorových proudů které se na někdy potírají i navzájem. Za zmínku stojí i to, že z další husitské, či spíše pohusitské trilogie Bratrstvo [Bitva u Lučence (1899), Mária (1904), Žebráci(1909)] - jednou z mála skutečně prokreslených a plnokrevných ženských hrdinek, které kdy Jirásek vytvořil. Husitskou tématikou se zabývá i trilogie divadelních her Jan Hus (1911), Jan Žižka (1903) a Jan Roháč (1914).
Dalším jeho oblíbeným tématem byla doba „temna“ (termín proslavený právě Jiráskem), doba pobělohorská. Sem patří jak oblíbení Psohlavci (1883), tak Temno (1913), jeden z nejlepších Jiráskových románů, vyprávějící o beznadějném boji posledních zbytků nekatolíků s protireformačními snahami.
Třetí oblíbenou historickou dobou bylo pro Jiráska národní obrození. Jemu věnoval další dvě rozsáhlé kroniky. Jednak je to pěti dílný román F. L. Věk (1888-1906) a jednak čtyřdílná próza U nás [Úhor (1896), Novina (1898), Osetek (1902, Zeměžluč (1903)]. V obou čerpal Jirásek náměty i hrdiny z rodného kraje.
Když Jirásek v roce 1888 přišel do Prahy, kde začal učit na gymnáziu v Žitné ulici, byl už uznávaným autorem. V Praze obnovil řadu přátelství ze studentských let (M. Aleš, J. V. Sládek, J. Thomayer) a navázal nová (K. V. Rais, Z. Winter, ale z mladší generace také J. S. Machar, J. Kvapil a V. Dyk). Hlavně pod vlivem Kvapilovým se začal věnovat také divadlu a i tady uspěl. Jiráskovi hry ze současnosti, především Vojnarka (1890) a Otec (1894). Lucerna (1905) je dodnes oblíbená nejen mezi profesionálními herci, ale i mezi ochotníky; je tedy jen logické, že po Jiráskovi byl pojmenován i největší festival amatérského divadla Jiráskův Hronov.
Vážnost, kterou si Jirásek získal svým dílem, dotvrdil i politickou činností. V roce 1917 byl jedním z prvních, kdo podepsal Manifest českých spisovatelů, požadující národní samostatnost. V nově vzniklé Československé republice se stal senátorem za národně demokratickou stranu a ve funkci setrval, dokud mu činnost i literární neznemožnila nemoc. Zemřel v Praze roku 12. 3. 1930.

7.3.2005 20:03:15 Jana Soprová | rubrika - Medailony

Časopis 32 (2021) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 32 - sekce

DIVADLO

Depresivní děti adaptují Švejka

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové pandemie

Sto let od chvíle, kdy spatřil světlo světa, se dobrý voják Švejk znovu poslušně hlásí do služby, aby čelil ná celý článek

další články...

HUDBA

LP přichází s melodickým singlem Goodbye

LP na přebalu alba Churches

Americká zpěvačka a skladatelka LP, jejíž písně dosáhly přes dvě miliardy přehrání, vydá nové, v pořadí šesté, celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Pocta Debussymu

Claud Debussy

Pocta Debussymu
Skladby velikána francouzského hudebního impresionismu diriguje Jean-Claude Casadesus (2012 celý článek

další články...