zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Výtvarné tipy 32. týden

Paul Gauguin: Jsem divoch

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Potrava duše & těla II (6/11)
"Poslední večeře Páně" a jídelníček, který se zapsal do dějin. Francouzský cyklus ARTE. Freska Leonarda da Vinci evokuje slavnou epizodu z evangelia "Poslední večeři Páně", latinsky zvanou "cena", což v překladu znamená "večeře". Ocitáme se v roce 33. Judea je tehdy okupována Římany. Dva dny před židovskými Velikonocemi se počet obyvatel městečka Jeruzaléma zvýší ze třiceti tisíc na sto padesát tisíc. Toho večera shromáždil Ježíš své apoštoly k poslední večeři. Všude je plno lidí. Ježíš nebydlí v Jeruzalémě, a tak je třeba najít místo, kde se svými žáky oslaví Velikonoce. Necítí se bezpečně. Vymyslí hru na hledání místa podle indicií. Když se ho jeho učedníci zeptají: "Kde si přeješ, abychom oslavili Velikonoce?" odpoví: "Jděte do města a tam potkáte muže nesoucího džbán vody," – což je zvláštní, protože nošení vody tehdy byla obvykle práce žen...
Vysílání: 03.8., 12.35 hod., ČT2
Opakování: 06.8., ČT2., 08.8., ČT2

Vzlety a pády (1/2)
Osudy tří výjimečných fotografů a přátel očima Věry Chytilové. Tvorbu Václava Chocholy, Karla Ludwiga a Zdeňka Tmeje, jenž se narodil právě před sto lety, zachycuje dvojdílný dokument ve vší pestrosti od bohémského života po drsnou konfrontaci s totalitními režimy 20. století. Dokumentární snímek Vzlety a pády zachycuje setkání třech výjimečných tvůrčích osobností s dvacátým stoletím. Prostřednictvím životních a uměleckých pohledů významných českých fotografů Václava Chocholy, Karla Ludwiga, Zdeňka Tmeje, a svědectví jejich příbuzných, milenek a přátel, se ocitáme v epicentru intenzivního prožívání, které dokázalo navzdory době anebo právě díky ní přesahovat existenční limity. Pro trojici tvůrců je společné, že se neidentifikovali s politickými ani estetickými režimy, stejně tak jako s idylicky umrtvujícími mezilidskými vztahy, což svojí výpovědí potvrzuje i režisérka filmu Věra Chytilová. Ta do filmu, stejně tak jako kdysi do života Karla Ludwiga, vstupuje a umocňuje tak přesvědčivost otevřeného a bezelstného způsobu vyprávění společného příběhu, v němž spolu s lidmi vystupují fotoaparáty, fotografie, filmy, předměty, byty, domy, ulice, města či krajiny, aby se tak mohl zrodit spontánní filmový organismus. Dvojdílný film uvádíme u příležitosti stoletého výročí narození Zdeňka Tmeje (*5. 7. 1920 – †22. 7. 2004), jenž patřil ke špičkám české reportážní a dokumentární fotografie. Prosazoval se nadčasově působícími fotografiemi osobností z umělecké sféry, jedinečné svědectví poskytl fotografickými sériemi z totálního nasazení během války a zničeného poválečného Německa. Po únoru 1948 se zaměřoval především na zachycování světa divadla a baletu. Ocitl se však v nemilosti režimu a ten ho na osm let uvěznil. I v normalizační éře byl v nemilosti – musel se vypořádat s neustálým dohledem StB, ztratil své trvalé profesní zázemí v Souboru písní a tanců a dokumentoval demolice v pražských Vysočanech. Jeho fotografický archiv však vyvolával zájem veřejnosti a v 90. letech díky jeho zpracování mohl Tmej spolupracovat s řadou domácích i zahraničních galeristů a kurátorů.
Vysílání: 04.8., 21.45 hod., ČT art

Paul Gauguin: Jsem divoch
Portrét nejvýznačnějšího postimpresionistického malíře. Francouzský dokument. Důraz kladl na barevnost s potlačením role detailu. Zobrazoval motivy z bretaňského venkova (Krajina s pasáčkem vepřů, Arlesanky v parku, Žlutý Kristus), stále častěji byl inspirován exotickými krajinami i mimoevropským životním stylem, a proto podnikl cestu na Martinik a dvě cesty na Tahiti, kde dlouhodobě pobýval. Pod vlivem exotiky se jeho paleta rozzářila jasnými plnými barvami (Krajina na Tahiti, Tahitské pastorále, Mateřství, Dívky s květy mangovníku). Gauguina ovlivnilo i japonské umění. Jeden z prvních malířů usilujících obohatit moderní západní umění přínosem cizokrajných kultur. Tematicky ovlivněn dobovým symbolismem kladl si naléhavé otázky o povaze lidské existence (monumentální obraz Odkud přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?). Symbolikou barev a monumentálním plošným pojetím ovlivnil umělecké směry dvacátého století, zejména fauvismus a expresionismus. Dekorativní stránku jeho umění rozvinula secese.
Vysílání: 05.8., 20.00 hod., ČT art
Opakování: 07.8., ČT art

30.7.2020 20:07:06 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Výtvarné tipy 18. týden

Tutanchamonova tajemství

Skryté skvosty II. (9/10) - Uherčice
Herec Jaroslav Plesl prozradí, co se návštěvník obyčejně nedozví a o č ...celý článek


Kino Art: Na Chesilské pláži a Daleko od Reykjavíku

Daleko od Reykjavíku

Na Chesilské pláži
Jiná doba, jiná láska. Britská adaptace stejnojmenného románu Iana McEwana, nominovaného ...celý článek


Filmové tipy 18. týden

Dustin Hoffman (Maratónec)

Maratónec
Dustin Hoffman a Laurence Olivier jsou protivníci na život a na smrt. Americký film (1976). Dále ...celý článek


Svěrákova hořká komedie o válečných letech

Po strništi bos

Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu ...celý článek


Oceněné drama Píseň jmen

Píseň jmen

Píseň jmen
Tim Roth a Clive Owen jako přátelé, do jejichž dětství vstoupila druhá světová válka. Oceněné ka ...celý článek


Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od ...celý článek


Literární tipy 18. týden

Vita a Virginia

Tajemství života KHM
Pátrání po nevyjasněných záhadách v životě básníka Karla Hynka Máchy (2010). Režie I. ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Turbodechovka Fanfare Ciocărlia roztančí Flédu

Fanfare Ciocărlia

Fanfare Ciocărlia, jedna z nejproslulejších balkánských dechovek, představí 12. května v premiéře na Flédě svo celý článek

další články...