Miloslav Blahynka: Exotizmus v opere
autor: Scena.cz
Exotika, promítající se do určitého prostředí v určitém čase, na sebe může vzít mnoho podob podmíněných různými faktory politickými, hospodářskými, sociálními, kulturními apod. Poměrně dobře je zmapován výskyt tohoto fenoménu v české literatuře národního obrození a to od jeho počátků až do konečné fáze. Stálou konstantu přitom představuje zájem tvůrců, jak autorů, tak i překladatelů o Nový svět. Za konkrétní doklady můžeme považovat například dílko Prokopa Šedivého Maran a Onyra. Amerikánský příběh, který se stal, když čtvrtý díl světa Amerika nalezena byla a Španělové a Angličané s žádostí nabytí velkého bohatství Indiány na křesťanskou víru obraceli (Praha 1791) nebo Jungmannův překlad Chateaubriandovy Ataly (Praha 1806), jež mimo jiné uvádějí v tomto zlomovém období do českého prostředí ideu ušlechtilého divocha v Montaignově a Rousseaově pojetí. Je velmi potěšitelné, že se v odborné bibliografii, věnující se tomuto tématu, objevila i práce, rozebírající podrobně zmíněný jev v dějinách tak specifického hudebně-dramatického žánru, jakým je opera.
Miloslav Blahynka v úvodu své v mnoha ohledech inspirativní monografie vymezuje pojem exotismu dvěma významy, s nimiž nadále pracuje. Je to exotismus jako vlastnost, čili označení toho, co je exotické a následně záliba v exotickém, přičemž obojí spolu pochopitelně velmi úzce souvisí.
Jak autor výstižně poznamenává, setkáváme se v evropské opeře s různě pojímanými exotickými náměty už v počátcích jejího dlouhého vývoje. První exotické opery hledají a nacházejí svá témata zejména v antické mytologii. Nový krok však byl učiněn poměrně velmi brzy, již kolem poloviny 17. století. Právě tehdy se ve vývoji operního žánru poprvé setkáváme s novou vlnou. Ta je tematicky spjata s motivy čerpanými z oblasti mimoevropských kultur. Tato přelomová změna v námětové orientaci opery souvisela na prvním místě s hodnotovou proměnou vnitřního světa barokního člověka, pro něhož, jak více než před půlstoletím výstižně poznamenal Zdeněk Kalista, daleký obzor znamenal vábení vskutku osudotvorného významu. A do tohoto prostoru tehdejší Evropan projektoval svá přání a sny, nespoutané fantazie i nenaplněnou touhu.
Druhým důležitým momentem, který Blahynka rovněž analyzuje, je skutečnost, že oproti tématům z antické mytologie, která byla přece jen vymezena určitými hranicemi a svázána byť s ne zcela poznanou a pochopenou realitou antického světa, představovaly opery s exotickými tématy mimoevropskými pro jejich autory mnohem větší tvůrčí svobodu a hlavně novou možnost fabulace, konstruování zápletek, které nemají dopředu určený charakter a z hlediska literárního zpracování více či méně zavazující charakter a pro konzumenty uměleckého díla oživení, obohacení a z něho vyplývající estetické a umělecké inovace.
Za velmi cenný považuji autorův přístup ke zvolenému tématu, který je interdisciplinární a kromě muzikologie a teatrologie se obrací především k historii, geografii, etnologii apod. A konečně - z hlediska badatele - zabývajícího se odrazem reality Nového světa v evropském a českém prostředí 16. a 19. století velmi oceňuji kapitolu Montezumovská tématika v německém kontextu. Je nesporně velmi zajímavé, že operu věnovanou tragické postavě předposledního vládce aztéckého Tenochtilánu Moctezumy Xocoyotzina napsal i český skladatel, působící ve druhé polovině 18. století v Itálii, Josef Mysliveček. Jeho Motezuma měl premiéru ve Florencii v roce 1771.
Závěrem lze shrnout, že kniha Exotizmus v opere představuje nejen významný příspěvek k dějinám evropské hudby, ale má velký význam stejně tak pro historiky, kunsthistoriky, etnology i badatele dalších vědních oborů. A právě v tomto velmi širokém otevření se do různých oblastí kulturních dějin spočívá zřejmě její největší význam.
Časopis 21 - rubriky
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 21. týden
František Peterka
Portrét českého herce a vášnivého sportovce (2012). Režie A. Sirotková. František Peterka celý článek
HUDBA
Living Colour přivezou svou funkmetalovou smršť
Living Colour. Kultovní newyorská kapela, která zcela zásadně ovlivnila světovou hudební scénu, se po letech v celý článek
OPERA/ TANEC
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek