Válečné plakáty 1914 – 1918 – zbraň z barev a papíru
autor: Z webu
zvětšit obrázekPo vypuknutí první světové války se součástí propagandy a reklamy pod širým nebem stal plakát. Byl vydáván vládními organizacemi, politickými stranami, charitami, nevládními organizacemi a obchodními společnostmi jako nástroj pro propagaci a rozšiřování válečných cílů, společenské soudržnosti a patriotismu. Válečný plakát zprostředkovává přímou a jednoduchou formu sdělení. Většinou svým obsahem apeluje na city a mysl veřejnosti aby rozhýbal národy k činům. V průběhu válečných událostí se vyvinul jako účin ná a srozumitelná psychologická zbraň, jejímž úkolem bylo střídavě nadchnout nebo vystrašit širokou veřejnost jasnými barvami a křiklavými písmeny naléhavého sdělení.
Ve Velké Británii v průběhu první světové války jeden z nejúspěšnějších představitelů publicistiky, Charles Higham prohlásil, že plakáty svými informacemi o nových výrobcích, vzorech chování a dokonce i svým vzhledem vylepšili život obyvatelstva. Pokroky v dopravě, hygieně, stravování a pracovních návycích byly předpokladem pro rozšíření morálních a estetických horizontů národa. Potvrdil tím nepřímo, že plakát je příkladem moderního m&eac ute;dia, které působí na nejnovější fenomén, masy. Rakousko-uherské, německé, francouzské, anglické, italské, ruské a později také americké plakáty se v této době dostaly na poměrně vysoký stupeň grafického designu a jeho visuální podoba byla převážně odrazem národní povahy. Vedoucí úlohu ve vývoji designu hráli především němečtí designéři, podstatu jejich plakátů tvoří srozumitelně koncentrované ploché barvy s plnými stíny v kombinaci s bravurně narýsovaným titulkem v husté struktuře. Naopak v Británii a Spojených státech převládá malovaná ilustrace, do které je umístěn tiskařem titulek. Jiný charakter mají např. francouzské válečné plakáty, zachycující tehdy důvěrně známé ikony dobře zvládnutou kresbou od významných umělců, doprovázené dlouhými a poetickými texty. Do tvorby válčících států zásadně vstupují i státní symboly v podobě německého a amerického orla, francouzského kohouta, britského lva či ruského medvěda. Tato symbolika je klíčovým prvkem k pochopení funkce a sociálních kontextů poselství.
Výstavní projekt je koncipován jako jedna z prvníc prezentací válečného plakátu z let 1914 – 1918 na našem území, a to hlavně výběrem z mimořádných sbírek Vojenského ústředního archivu v Praze a menšího konvolutu děl z Imperial War Museum v londýně a od některých soukromých zapůjčitelů.
Výstava Válečné plakáty organizovaná Alšovou Jihočeskou galerií probíhá v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou do 1. října 2017.
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Nové realismy
Pojmem nové realismy se rozumí širší spektrum dobově aktuálních realistických přístupů zahrnujících oblasti tv ...celý článek
Časopis 21 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Výlet žáků ZŠ Pražačka na brněnský muzikál Heidi
V sobotu 11. května 2024 se žáci ZŠ Pražačka spolu s rodiči vydali na nezapomenutelný výlet do Brna. Tento den celý článek
OPERA/ TANEC
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek