Staronový "Cranach" ve Šternberském paláci
autor: Z webu
zvětšit obrázekNárodní galerie jde s časem a k začínající postní době připravila návštěvníkům "premiéru" oboustranného obrazu s aktuálním tématem "Žehnající Jezulátko a Kristus Trpitel" od Lucase Cranacha staršího (1472 - 1553).
Národní galerie vlastní soubor asi 20 deskových obrazů, které lze spojit s činností Lucase Cranacha staršího a jeho dílny. Některé z nich nejsou restaurovány a jsou uloženy uloženy v depozitáři tak jako zmíněné dílo. Obraz Jezulátka a Krista Trpitele proto nebyl vystaven ani na velké výstavě Lucase Cranacha na Pražském hradě v roce 2005. Posléze se přistoupilo k jeho restauraci ve spolupráci s restaurátorským ateliérem Akademie výtvarných umění. Po dokončení práce byl zapůjčen ještě s dalšími Cranachovými obrazy na výstavu Ostravského muzea, která zaznamenala nezvykle velkou návštěvnost. I z tohoto důvodu bylo rozhodnuto představit jej také návštěvníkům Národní galerie.
Není bez zajímavosti, že v poslední době roste zájem o Lucase Cranacha v celé Evropě. Uskutečnily se četné výstavy např. ve Frankfurtu nad Mohanem, v Londýně, Bruselu nebo Římě, na něž poskytla zápůjčky i pražská Národní galerie.
Cranachovy obrazy jsou obdivovány pro svůj půvab, srozumitelnost a zdánlivou jednoduchost i humor. Pozornost poutá i sama osobnost malíře, nejen skvělého umělce ale i manažéra svého podniku, obchodníka a diplomata, který se stýkal s Martinem Lutherem a nedělalo mu problémy pracovat pro oba největší rivaly - Friedricha Moudrého příznivce luteránství a jeho odpůrce Albrechta Braniborského.
Vznik obrazu Žehnajícího Jezulátka a Krista Trpitele je kladen k roku 1520 ale o dalších okolnostech není známo vůbec nic. Předpokládá se, že sloužil k soukromému uctívání, protože toto téma patřilo k oblíbeným námětům luteránské reformace, jež zdůrazňovala úlohu Ježíše Krista jako vykupitele z dědičného hříchu. Jezulátko je nahé - symbol narození v chodbě světa, má přes sebe jen průsvitnou košilku, jež může naznačovat rubáš, halící později Kristovo mrtvé tělo. Jezulátko se opírá o kříž s trnovou korunou, které opět poukazují na jeho příští osud. V Kristu Trpiteli na druhé straně je výrazná ránu v boku - zdroj milosti a odkaz na eucharistii.
Obraz Žehnajícího Jezulátka a Krista Trpitele je od 4. března vystaven ve Šternberském paláci na Hradčanech ve společnosti dalších Cranachových prací - např. Zákon a Milost, Pošetilý stařec a v bezprostřední blízkosti Růžencové slavnosti Abrechta Dürera.
Instalace obrazu ve sbírkách má být i jakousi upoutávkou na větší připravovanou výstavu na téma činnosti cranachovské dílny s názvem "Obrazy Lucase Cranacha v laboratoři", která by měla být realizována v roce 2015.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Hádka o umění v divadle Reduta
Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
OPERA/ TANEC
Český hrdina premiéra Farmy v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o že celý článek