zvláštní poděkování
Quantcom.cz

František Kupka - Cesta k Amorfě

František Kupka - Cesta k Amorfě

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Procházku pařížskými uměleckými salóny za vedení Františka Kupky mohou podniknout návštěvníci výstavy, kterou Národní galerie právě otevírá společně s novým návštěvnickým centrem Triangl v Salmovském paláci.

Národní galerie chce výstavou připomenout jednak stoleté výročí Podzimního salónu v roce 1912, který je někdy považován za rok zrodu abstraktního umění a za druhé takto rozšiřuje projekt "kupkologického" bádání v nejrůznějších aspektech. Ten má vyvrcholit velkou putovní výstavou v roce 2017, plánovanou pro Prahu, Paříž a New York. Národní galerie se tak opět zapojuje do sítě mezinárodních výstavních aktérů, protože již nehrozí nebezpečí jejím zápůjčkám, že budou v zahraničí zabaveny jako splátky na státní dluhy.

Kupkovu výstavu se podařilo zrealizovat během jednoho roku, což vzhledem k její závislosti na zapůjčených dílech (celkem 35, 11 z vlastních zdrojů NG) představuje téměř rekord. Oslovené majitele - u nás Muzeum Kampa, v Paříži Centre Georges Pompidou, v New Yorku Guggenheimovo muzeum a Muzeum moderního umění a další instituce včetně soukromých sběratelů zaujala koncepce Markéty Theinhardt a Pierre Brullého v podobě "stupńů", po nichž vystupoval Kupka k "beztvárnosti" - k Amorfě, jež je také chef d'ouvre celé výstavy. Byli vstřícní při vyřizování administrativních záležitostí a obrazy se tak dostaly na své místo včas.

František Kupka (1871 - 1957), rodák z Opočna, začal se studiem malířství na pražské AVU v letech 1888 - 1891. Několik let pak studoval ve Vídni, kde zažil své první malířské úspěchy a získal určité renomé. Když se v roce 1895 přestěhoval do Paříže, musel si své postavení budovat od počátku. Živil se jako ilustrátor časopisů a kreslíř módních návrhů a teprve v roce 1906 vstoupil zpět do "vysokého umění" pravidelnou účastí na pařížských slónech, které obesílal až do první světové války.
František Kupka na rozdíl od svých o mnoho mladších kolegů přistupoval k umění ještě ve starém duchu symbolistního individualismu. Nechtěl být členem žádných avantgardních -ismů, neměl galeristu, odmítal popularizaci skrze skandály a jediným způsobem deklarace jeho "malířských manifestů" byly práce, které vystavoval na salónech. Nebyl provokatér a kritici víceméně nevěděli, co si o jeho stylu myslet. Za takových okolností neudiví, že ohlasy na jeho tvorbu v tisku byly téměř nulové a Kupkovo dílo nikoho moc nezajímalo. Na své docenění jako jedna z vůdčích osobností výtvarného umění dvacátého století si musel nějakou dobu ještě počkat. Nepočítáme-li ovšem české chvály na výstavu karikatur v roce 1907, která putovala po českých městech (a která zcela jistě nevylepšila pošramocené vztahy s Mánesem, jehož byl Kupka členem). V Paříži pořádal Kupka ve dvacátých letech několik výstav na své náklady, např. v roce 1921, v roce 1922 vyšla jeho první monografie a v témže roce se dočkal i uznání na domácí půdě- byl jmenován profesorem AVU v Praze se zvláštním statutem detašovaného profesora v Paříži.

Pro výstavu vybrali organizátoři právě jen díla, která byla prezentována na 8 salónech v rozmezí let 1906 až 1913, z nichž je patrné, jak se prostřednictvím experimentování s různými malířskými prostředky Kupka postupně propracovával k "Amorfě".
Zvláštní postavení má úvodní sekce , kde se nacházejí nejnovější akvizice Muzea Kampa, dosud nezveřejněné- skici, poznámky, komentáře, akvarely, oleje (např. akt André, Kupkovy nevlastní dcery) a některé z raných pařížských prací (např. Knihomol z roku 1897).
Řadu pravidelných salónů zahajují Podzimní salón v roce 1906 a 1907 a Salon de la Societé des beaux arts v roce 1908 s některými náměty z řecké mytologie (např. Apoteóza Heleny, Erinye), a pak už každý ze "salónků" Salmovského paláce je zasvěcen jednomu z dalších salónů.
Obrazy jsou umístěny na temně modrých diagonálně rozestavěných panelech, zdůrazńujících barevnost- Žlutá škála (1910) ještě ve figurativní poloze přímo září. Ǔčinek ještě zvyšuje osvětlení (Žena v trojúhelníku -1912 - je až transparentní) - v němž jsou dobře čitelné popisky a vysvětlující texty (architektonické řešení - Silvie Bednaříková a Jiří Javůrek ).
Postupné oprošťování od zobrazování tvarů smysly uchopitelného světa vrcholí v Amorfě a Teplé chromatice, které byly vystaveny na Podzimním salónu 1912. Jak značně se svou hloubkou Kupkova pojetí lišilo od kubistů dokumentují protější exponáty Muž na balkóně Alberta Gleizese a Tanečnice v kavárně Jeana Metzingera ze stejné doby. Široký záběr Kupkových výzkumů dokládají např. obrazy Komplexní a Kompliment, Verikální plán nebo Sólo hnědé čáry. Závěr patří obrazu Lokalizace grafických hybných sil (1913 ), v němž jde Kupkovi o to "dát hmotnou podobu všem pohybům a stavům vnitřního svého života..."
Výstavu však není třeba opouštět v tomto okamžiku. Následuje interaktivní studio - výzkumná laboratoř - pro děti možná atraktivnější než celá výstava, kde lze najít nejrůznější předměty a podněty, z nichž mohl Kupka vycházet a jimiž se mohl zabývat. Od knih, časopisů, souborů ilustrací (dílo Ernsta Haeckla např.), obázky a grafy přírodovědných a kosmických terorií, lupy, setrvačníky, po "magický kout" s reflektorem a nasvěcujícím barevně dlouhé plastické pruhy. Návštěvníci si mohou objekty prohlížet, mohu s nimi manipulovat buď samostatně nebo v rámci workshopů bohatého doprovodného programu, který zahrnuje komentované prohlídky, přednášky, programy pro školy a mnoho dalšího.
Výstava ne velká rozsahem, o to velkolepější obsahově, zcela naplňuje své téma zadané v titulu - ukázat cestu Františka Kupky k nefigurativní malbě- a sděluje je srozumitelně a jasně pozorovateli. Vyniká i svou vizuální podobou, grafickým designem a také nezvyklou pestrostí a rozmanitostí interaktivního studia. I když její umístění do závěru roku vychází patrně spíše z praktických podmínek, je logickým vyvrcholením letošní výstavní činnosti Národní galerie a bez pochyb se stane jednou z předních událostí ve světě výtvarného umění.
Že NG nezůstává pozadu za současnými trendy, že je Kupka "in", dokazuje také jeho zastoupení na prosincově výstavě Muzea moderního umění v New Yorka Cesta k abtrakci nebo žádost Peggy Guggenheim Collection o instalaci výstavy v Benátkách v roce 2015.

Výstava Národní galerie František Kupka - Cesta k Amorfě potrvá v Salmovském paláci na Hradčanském náměstí v Praze do 3. března příštího roku.

3.12.2012 20:12:39 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Naďa - vzpomínkový koncert

Jana Fabiánová (Zdroj: Ságl Production)

Desítky umělců – zpěváků, hudebníků a herců – spolu s mnoha přáteli se sešli v pražské Lucerně, ab celý článek

další články...