zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Mahrovy abstraktní kompozice z věcí každodenní potřeby

Z tvorby Jana Mahra

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Papírové tácky, poznámkové bločky, plastové příbory a další věci každodenní potřeby se v konceptuálním cyklu fotografií SYNTHETIC českobudějovického fotografa Jana Mahra mění v abstraktní umělecká díla. Velkoformátové snímky, které evokují obrazy například Marka Rothka nebo Josefa Alberse, představí absolvent opavského Institutu tvůrčí fotografie od 14. března 2012 v kavárně Amadeus olomouckého Arcidiecézního muzea. V pořadí dvacátá výstava Galerie Café Amadeus je součástí doprovodného programu reprezentativní přehlídky fotografické sbírky Muzea umění Olomouc nazvané Civilizované iluze.

Podle kurátorky Štěpánky Bieleszové se Janu Mahrovi (*1977) v cyklu Synthetic vytvořil vizuální paralelu k tématu nadprodukce. „Mahr parafrázuje konzumní, inscenovaný a rafinovaný produktový design spotřebního zboží. V rámci možností barevné digitální fotografie se mu podařilo mnohokrát omílaný a často kritizovaný projev reklamních letáků a nabídkových katalogů posunout až na hranici nefigurativního, abstraktního projevu,“ řekla Bieleszová. Formátem, minimalistickou formou, barvou a také světlem přitom podle ní vytvořil kompozice, které nezapřou obdiv ke klasikům abstraktní malby, jakými byli Mark Rothko, Josef Albers, Olivier Mosset nebo Franz Kline.

A jak cyklus Synthetic vznikal? „Prvopočátek je vyhlédnutí si předmětů, které snímám, když při nakupování spatřuji v jednoduchých, běžných a levných věcech každodenní potřeby podobnosti s díly významných umělců,“ popsal Mahr v rozhovoru pro Český rozhlas s tím, že si vybírá věci za pár korun, například papírové tácky, obaly na CD, poznámkové bločky nebo plastové příbory a obaly.

Série Synthetic navazuje na předchozí Mahrův cyklus Soft, v němž sestavoval zátiší z dvojice předmětů z drogistického sortimentu, mezi nimiž byla nějaká interakce. „V případě cyklu Syntehtic se jedná o solitérní předměty, fotografované vždy v originálním balení, a o vizuální zážitek, který to může vyvolat,“ doplnil fotograf. Zásadní roli podle něj hraje zvětšení do velkého formátu. Největší fotografie mají na délku přes 130 centimetrů. „Je to důležité pro celkový účinek a také v souvislosti s již zmíněnou podobností s díly významných abstrakcionistů. I jejich obrazy mají většinou velké rozměry,“ vysvětlil.

Výstava Jana Mahra, která bude zahájena 14. března a potrvá do 27. května, je pro Galerii Café Amadeus od roku 2009 již dvacátou v pořadí. Dramaturgie výstav, jež vzniká ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě, se zaměřuje na tvorbu střední a nejmladší generace. Vloni v únoru byla jako jediná galerie z České republiky pozvána na prestižní pařížský Festival mladé evropské fotografie Circulation(s). Mahrova výstava je přitom zařazena do doprovodného programu výstavy Civilizované iluze, která od 8. března do 20. května představuje v reprezentativním vzorku zhruba 150 fotografií sbírku fotografie Muzea umění Olomouc.

12.3.2012 18:03:38 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Peter Nagy 65

Peter Nagy

Peter Nagy 65
65. narozeniny a 40 let na scéně oslaví oblíbený zpěvák, interpret hitů jako například Kristí celý článek

další články...