zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Soutěžní program a porotci na Fresh Filmu Festu

Benedek Fliegauf

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Fresh Generation, mezinárodní soutěž prvních a druhých celovečerních filmů, nabídne šest neskutečně skutečně skvělých a zajímavých snímků: uhrančivý JESS + MOSS režiséra Clay Jetera a fascinující BELLFLOWER Evana Glodella, oba pocházející z nezávislé americké produkce a uvedené na festivalu v Sundance, sci-fi drama s prvky thrilleru TRANSFER chorvatsko-německého režiséra Damira Lukačeviće, mexické NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY / REACCIONES ADVERSAS režiséra Davida Michana, energický a fantaskní SRÁČ / GANDU kalkatského režiséra, kameramana a producenta Kaushika Mukherjee (alias Q) a drsná filmová výpověď Tilt režiséra Viktora Chouchkova reprezentující Bulharsko.

Konfrontace, mezinárodní studentská soutěž, uvede 15 nejzajímavějších snímků studentů filmových škol z Austrálie, Estonska, Francie, Chorvatska, Izraele, Kuby, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Rumunska, Ruska, USA a Velké Británie. Mezinárodní soutěž animovaných a experimentálních studentských filmů, Theatre Optique, představí 16 filmů včetně dvou z ČR (na studentského Oscara nominovaný Graffitiger režiséra Libora Pixy, a Life is a Bitch Michaely Hoffové). Budou zastoupeny nejlepší studentské snímky z Belgie, Dánska, Finska, Francie, Izraele, Německa, Nizozemska, Polska a Velké Británie. Ve Fresh Czech, české studentské soutěži, uvidí diváci 10 vybraných snímků studentů tuzemských škol.

Porotci a Lekce
Uváděná soutěžní díla posoudí významné osobnosti ze světa i od nás. V porotě Fresh Generation zasednou: Stéphane Arnoux (Francie), scénárista, filmař a režisér, místopředseda agentury ACID (Agency for Independent Cinema and its Distribution) a člen programového týmu festivalu v Cannes, Evgeny Gusyatinskiy (Rusko), oceňovaný filmový kritik, kurátor a dramaturg MFF v Rotterdamu, a Benedek Fliegauf (Maďarsko), filmový režisér, scénárista, scénograf a skladatel, jehož filmy byly oceněny na mnoha filmových festival a jeho zatím poslední film Lůno (Womb) přijde v srpnu do českých kin. V kategorii Konfrontace to budou rumunská scenáristka Ana Agopian, portugalský hudební skladatel a režisér Paulo Furtado a český režisér a scénárista Robert Sedláček. V Theatre Optique posoudí snímky Jakub Dvorský, český výtvarník a tvůrce počítačových her jako Samorost, Samorost2, Questionaut nebo Machinarium, spolupracovník Darrena Aronofskeho nebo Jana Svěráka, Katarzyna Kozyra (Polsko), sochařka, fotografka, autorka videoinstalací, filmů, performancí a dalších uměleckých projektů, a Ülo Pikkov (Estonsko), producent animovaných a dokumentárních filmů. V porotě Fresh Czech zasednou spisovatel a režisér Pavel Göbl, spisovatelka Petra Hůlová a spisovatel, básník, hudebník a herec Tobiáš Jirous.
Tradiční filmovou sekci Lekce udělí letos herec, hudebník a režisér Petr Marek. Filmy, které ho ovlivnily, doplní v programu dva jeho snímky Nebýt dnešní z roku 2005 a Nic proti ničemu, který přijde 13. října do českých kin.

  • Benedek Fliegauf (1974, Maďarsko/Hungary)
    Jeden z předních režisérů současné maďarské filmové scény se dále věnuje scenáristice, scénografii a skládá hudbu. Jeho první celovečerní film, Houština (Rengeteg, 2003) se dočkal mezinárodního uznání a otevřel mu dveře do světové kinematografie. Mnoho cen sesbíral i jeho druhý film Dealer (2004) a korunoval Benedeka králem filmového festivalu v argentinském Mar del Plata, kde vyhrál čtyři ceny, včetně té za nejlepší film. Mléčná dráha (Tejut, 2007), třetí film nadaného režiséra, uspěl na festivalu v Sarajevu a zatím poslední snímek Lůno (Womb, 2010) uvidíte v českých kinech od 15. srpna.
  • Stéphane Arnoux (Francie/France)
    Scenárista, filmař a režisér. Pracoval v divadle a posléze psal a režíroval dokumentární i hrané filmy výhradně pro uvedení v kinech: Revolution(s) (experimentální dokument, 2003), Until September (dokument, 2004), The Way of the Carrot and the Stick (dokument, 2005) a Our Desires Are Disordered (hraný film, 2009). Momentálně je místopředsedou agentury ACID (Agency for Independent Cinema and its Distribution) a členem programového týmu festivalu v Cannes.
  • Petra Hůlová (1979, Česká republika/Czech republic)
    Vystudovala kulturologii a mongolistiku na FF UK. Studijně pobývala v Mongolsku a USA, na stipendiích v Německu, Belgii, Rakousku a Bulharsku. Napsala a v nakladatelství Torst vydala prózy: Paměť mojí babičce (2002), Přes matný sklo (2004), Cirkus Les Mémoires (2005), Umělohmotný třípokoj (2006), Stanice Tajga (2008), Strážci občanského dobra (2010). Získala Cenu Magnezia Litera, Cenu Jiřího Ortena a Cenu Josefa Škvoreckého, její díla byla přeložena do sedmi jazyků.
  • Pavel Göbl (1967, Česká republika/Czech Republic)
    Studoval katedru hrané režie na pražské FAMU a už jeho studentské filmy Pavouci nikdy nespí a Země na obzoru získaly řadu ocenění. Za Otevřenou krajinu svobodného muže (1998), zařazenou do povídkového filmu Radhošť, obdržel Cenu Kodaku pro nejlepší film roku, 2. cenu za režii, Cenu Pavla Juráčka za scénář a Hlavní cenu FICC (Cena Dona Quijota) na festivalu Finále v Plzni 2002. Natočila televizní filmy Šťáva (2003), Balíci (2004), celovečerní debut Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí (2005) a snímek Veni, vidi, vici (2009). Zaujal také jako spisovatel, kniha Tichý společník (2009) mu vynesla ocenění Magnesia Litera pro objev roku 2009 a nominaci na cenu Josefa Škvoreckého. Penis pravdy 2012 (2010) je letos také nominována na cenu J. Škvoreckého.
  • Katarzyna Kozyra (1963, Polsko/Poland)
    Sochařka, fotografka, autorka videoinstalací, filmů, performancí a dalších uměleckých projektů. Vystudovala katedru sochařství na Akademii výtvarných umění ve Varšavě. Její práce se zabývají nejzákladnějšími otázkami lidské existence: identitou, pomíjivostí, smrtí. Prozkoumává oblast kulturních tabu spojených s lidskou fyzičností a stereotypy a formy chování zakotvené v životě společnosti. Kozyra tato tabu porušuje a riskuje tak pobouření veřejnosti. Svá díla vystavuje v nejvýznamnějších světových galeriích. Od roku 2010 pracuje na svém autobiografickém celovečerním filmu. Žije ve Varšavě a v Berlíně.
  • Jakub Dvorský (Česká republika/Czech Republic)
    Je český výtvarník a tvůrce počítačových her. Studoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru Filmové a televizní grafiky u prof. Jiřího Barty, kde absolvoval webovou hrou Samorost. Po škole založil nezávislé studio Amanita Design, které se specializuje především na tvorbu počítačových her. Mezi nejznámější hry patří Samorost, Samorost2, Questionaut nebo Machinarium. Jako výtvarník spolupracoval Jakub Dvorský také s filmovými režiséry Darrenem Aronofskym a Janem Svěrákem.
  • Robert Sedláček (1973, Česká republika/Czech Republic)
    Začínal jako dokumentarista (např. celovečerní trilogie z našich novodobých dějin Tenkrát, a dvoudílný dokument V hlavní roli Gustáv Husák). Postupně se etabloval i jako režisér hraných filmů. Za debut Pravidla lži získal Českého lva za scénář. Druhý snímek byla komedie Muži v říji. Lehce autobiografická komedie Největší z Čechů je o režisérovi, který místo vysněného filmu musí natáčet na zakázku dokument o bizarních českých rekordmanech. Letos v říjnu přijde do kin jeho nové celovečerní drama s názvem Rodina je základ státu. Mezi připravovanými projekty má i nezvyklý „hraný dokument" o Jiřím Čunkovi.
  • Tobiáš Jirous (1972, Česká republika/Czech Republic)
    Vydal několik knih básní a prózy (jeho literární tvorba byla přeložena v Polsku, Finsku, Německu, Srbsku a Maďarsku). Hrál ve filmech Cabriolet, Der Wannseemorder, Das Foto, Toyen, Alois Nebel. Je spolutvůrcem televizních pořadů Paskvil, Cosmopolis, Focus 24, Kult off. Píše do časopisů Umělec, Živel, Reflex a hostující šéfredaktor Hype. Člen kapel Juniors, Ultrasweet, Dg 307, Eturnity, Hifi Heroes, a boy bandu The Models. K jeho koníčkům patří výtvarné umění (ředitel Galerie Behémót, produkce Galerie Rudolfinum) a modeling.
  • Ülo Pikkov (1976, Estonsko/Estonia)
    Studoval animaci na umělecké akademii ve finském Turku. Od roku 1996 režíroval několik krátkých animovaných filmů, jež vyhrály řadu cen. V estonském tisku publikuje články, karikatury a ilustrace. V roce 2005 absolvoval Institut práva na univerzitě v Tartu, se zaměřením na média a autorská práva. Od té doby pracuje jako producent animovaných a dokumentárních filmů a také vyučuje na estonské umělecké akademii. Napsal knihu o teorii animace, nazvanou Animasophy. Theoretical Writings on the Animated Film (2010).
    Evgeny Gusyatinskiy (1983) absolvoval v roce 2004 na Všesvazovém státním institutu kinematografie (VGIK). Od té doby pracuje jako redaktor a filmový kritik v časopise Iskusstvo Kino. Zúčastnil se projektu pro mladé filmové kritiky (Trainee Project for young film critics) na MFF v Rotterdamu. Od roku 2006 vybírá celovečerní filmy pro filmový festival Kinotavr v ruské Soči. V současnosti působí jako kurátor a dramaturg MFF v Rotterdamu, zaměřuje se na filmy z Ruska, zemí bývalého SSSR a Východní Evropy. Za svou činnost v oblasti tvůrčího psaní a žurnalistiky obdržel několik ocenění, včetně ceny pro nejlepšího mladého filmového kritika.
  • 15.8.2011 18:08:09 Redakce | rubrika - Filmová scéna
  •