Dvě ocenění pro strhující Sólo pro tři v Národním divadle
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekO balet Národního divadla je značný zájem. Už z toho lze soudit, že úroveň baletního souboru stoupá. Také repertoár je velice rozmanitý, od ověřené klasiky přes neoklasiku až po moderní tanec a dokonce experimentální pořady na pomezí pantomimy či činohry, na nichž se báječně baví zejména mladí diváci. Celovečerní příběhy střídají kratší abstraktní balety.
Velice žádanou a úspěšnou inscenací pražského Národního divadla v zahraničí je moderní taneční kreace Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři. Nejnověji si dílo Petra Zusky, choreografa a uměleckého šéfa baletu ND, vyžádali pro hostování na mezinárodním hudebním a tanečním festivalu v Budapešti. Oceňují totiž, že jde o něco nového, zcela jiného, než jsme zvyklí vídat od renomovaných tvůrců. Navíc je srozumitelné všem bez rozdílu jazyka.
Kvalitu originální inscenace ocenila s přihlédnutím k 112 odborným posudkům i šestičlenná porota Soutěžní přehlídky současné taneční tvorby ČR 2008. Celoroční soutěže se účastnilo 11 souborů, z nichž některé jsou oceněny. Výsledky budou vyhlášeny před představením Sóla pro tři na naší první scéně 4. dubna ve 14.00 hodin.
Sólo pro tři zabodovalo hned dvakrát: Petr Zuska získá cenu Za autorské dílo a Alexandre Katsapov v kategorii Za nejlepší sólistický výkon v téže inscenaci.
Dvojnásobně ohodnocené Sólo pro tři je možné obdivovat ještě odpoledne i večer 9. dubna a 30. června 2009. Divadelní sezonu pak uzavře 1. července 2009, jakožto představení vhodné pro prázdninové návštěvníky metropole.
K netradiční choreografii inspirovaly Petra Zusku životní osudy a písně tří zpívajících básníků 60. a 70. let minulého století, Jacquese Brela, Vladimira Vysockého a Karla Kryla.
„Je dobré, když si zachováte dětské sny a třeba i některé naivní ideály a jste schopni se k nim znovu vracet,“ uvažoval Petr Zuska, když pracoval na Sólu pro tři. „Možná, že ač naivní, jsou nejpravdivější z toho, co jste kdy ve své duši vlastně měli...“
Tři pohybově náročné a originální choreografie vytvořené na písně trojice evropských rebelů – písničkářů dokáží zaujmout i ty diváky, kteří tanci právě neholdují. Zejména ústřední role ztvárněné Michalem Štípou nebo Alexandrem Katsapovem působí i svým hereckým ztvárněním. A přestože se všichni tři písničkáři vyslovovali k vážným problémům doby a společnosti, najdeme tu jak nadčasové pojetí smrti, lásky a zrady, tak i nečekaný humor a nový pohled na situace vyjádřený úspornými prostředky.
V mimořádném díle dokazují svůj um nejen přední hvězdy – první sólistky baletu ND, jako jsou Tereza Podařilová, Nikola Márová, Zuzana Susová, ale i naděje baletu a téměř celý ansámbl. Užívají si nezvyklé, až akrobatické pojetí a vkládají se do strhujícího představení naplno. Publikum z emocemi nabitého večera vycítí, že pro Petra Zusku i pro soubor je Sólo pro tři hlubokou srdeční záležitostí.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek