zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Massenet v Moravském divadle Olomouc

Jako svou poslední premiéru sezóny připravilo olomoucké Moravské divadlo známou velkou francouzskou operu Julese Masseneta – Manon. Ta je ve světě o poznání populárnější než u nás (momentálně se v ČR více hraje Manon Giacoma Pucciniho). Předlohou pro libreto byl román o Manon Abbého Prévosta, který je dobře známý a opera se ho v zásadě drží. Pozměněn je závěr, kdy hlavní představitelka neumírá v Americe, ale ještě ve Francii před deportací, v náručí svého milého rytíře.V režijním pojetí zkušeného Martina Dubovice operu nastudoval dirigent Miloslav Oswald. Hraje se ve výpravě Alexandra Babraje.

Režisér Martin Dubovic se pokusil o výklad opery nejen českým překladem Norberta Snítila (s využitím Nezvala), ale i scénou: na ní je jako centrální motiv umístěn kočár, postupně se rozpadající v závislosti na měnící se povaze, duši a jednání hlavní představitelky. Onen kočár je však také největší režijní překážkou: výrazně zdržují jeho přestavby mezi obrazy (např. v postel, divadlo pouťových herců, zpovědnici), poměrně komicky působí scéna, když do něj nastupuje Manon s rytířem, připraveni k útěku...kočár však postrádá jakoukoli hnací jednotku tj. koně. V dalším obraze nechává režisér Manon se svým rytířem ležet v posteli v botách. Ve scéně herny kočár najednou vymizí a je nahrazen karetními stolky se spodním osvětlením, které do doby děje opery jaksi nepatří...

Kostýmy se scénou moc nekorespondují, Manon má vpravdě krásné šaty, jejich význam (mají-li nějaký) je však skryt...navíc se v opeře bohužel objevují kostýmy i ze starších inscenací (např. Nosáček Pinokio), chápu - šetřit se musí na všem, ale je dobrým zvykem alespoň trochu kostým upravit oproti minulému uvedení...totéž platí i pro okoukané lustry, které „hrají“ už poněkolikáté za sebou (možná by se vedení divadla mělo zamyslet, zda nechce vyrobit nějakou univerzální inscenaci se stejnými kulisami i kostýmy – v Olomouci se k tomuto stavu začínáme velmi přibližovat – úspory by pak byly opravdu obrovské!). O vytvoření rokokové atmosféry děje se snad měly pokusit i příšerně vyčesané paruky většiny postav – celku však spíše uškodily.

V premiérovém večeru (15.6.), který se stal pro diváky díky po léta nefungující klimatizaci hlediště spíše utrpením, se v titulní roli velmi přesvědčivě uvedla Elena Gazdíková, rytíře Des Grieux zpíval velmi dobře Petr Martínek. V dalších rolích se uvedli na výbornou Jakub Kettner (Lescaut) a David Szendiuch (hrabě Des Grieux). I když je opera zpívaná česky – nejpůsobivěji vyzněla paradoxně lehká Manonina píseň v originále. Ovšem náročné a posluchačsky vděčné árie Manon v 1. jednání, Des Grieuxe v druhém jednání i závěrečný duet vyzněly také naplno.
Nevýraznou trojici dam (Pousette, Javotte a Rosette) ztvárnily Terezie Švarcová, Lea Vítková a Magda Málková za doprovodu pánů de Brétigny (Antonín Valenta) a Guillot-Marfontaine (Ondřej Doležal), kteří přeci jen dostali příležitost své v podstatě záporné postavy rozehrát ve větším prostoru. Orchestr však dosti často zpěv sólistů překrýval. Roli Kočího–osudu, který se na scéně zjevuje ve vypjatých a klíčových okamžicích ztvárnil Petr Hloužek.
Druhé premiéře, která už vysloveně drhla, zpívali v hlavních úlohách relativně dobře snad jen Terezie Švarcová a Vladislav Zápražný (Lescaut). Jako naprosto nevhodné se ukázalo obsazení hostujícího (!) Milana Vlčka v roli rytíře Des Grieux, který se na scéně se svým partem jen trápil.

Jinak je však opera postavena v intencích klasického nastudování a jednotlivé charaktery jsou víceméně dobře identifikovatelné. Nové (a jakkoli záslužné) nastudování Massenetovy Manon je spíše ve své nedotaženosti (souhra jevištního dění s výpravou) a pěvecké nevyrovnanosti sólistů i sboru vykročením špatným směrem. Nezbývá než se těšit na příští sezónu, která opět slibuje interpretačně náročné premiéry.

Jules Massenet: Manon. Dirigent: Miloslav Oswald, režie: Martin Dubovic, výprava: Alexander Babraj. Premiéra 15.6.2007 Moravské divadlo Olomouc.

2.7.2007 16:07:24 Tomáš Lehotský | rubrika - Recenze

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 18 - sekce

DIVADLO

Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek

další články...

HUDBA

Eurovision Song Contest 2024

Aiko

Eurovision Song Contest 2024
Přímý přenos prvního semifinále ze švédského Malmö, kde se letos koná 68. ročn celý článek

další články...