Chopin a vyti vlků
autor: Z webu
Vrcholem letošního festivalu Tanec Praha jsou beze sporu dvě představení Campagnie Marie Chouinard z Kanady. Že se jedná o událost ne zcela běžnou, dokazovaly i přítomné politické celebrity a úvodní slovo ministra kultury na prvním večeru v Hudebním divadle v Karlíně.
Vedoucí osobnost souboru Marie Chouinard z kanadského Quebeku se původně chtěla věnovat matematice, ke které měla velké vlohy. Tančit začala v dětství jen pro zábavu, ale ukázalo se, že je nadaná i pohybově, a tak se nakonec její životní náplní stal právě tanec – zpočátku vystupovala jako sólová tanečnice, od roku 1990 jako choreografka své nově založené skupiny Campagnie Marie Chouinard v Montrealu, pro kterou již vytvořila na padesát choreografií.
Sklon k vědeckému myšlení se nicméně projevuje v její tvorbě i pohledu na tanec. Schopnost tančit přisuzuje genetickému kódu uloženému v lidských tělech, který obsahuje veškerou pohybovou historii člověka. Nyní jde o to, nalézt správnou číselnou kombinaci, která jej rozšifruje a odhalí pohybové archetypy. Inspiraci pro vyjádření svých vizí může proto člověk najít v sobě, protože lidská těla už tyto znalosti mají. Marie Chouinard srovnává svou tvorbu s rabínem, který vkládá šém do úst Golema - pohybem oživuje hmotu - zkoumá a analyzuje různá tajemství života a pak se je snaží reinkarnovat pohybem.
Program v karlínském divadle zahrnoval skladby 24 Chopinových preludií a Chorale.
Na hudbu 24 Chopinových klavírních preludií předvádí 6 žen a 4 muži pohyby, s kterými běžně nemáme žádné zkušenosti, neznáme jejich zdroj a které v nás vzbuzují různé asociace. Hra na klavír vyžaduje ruce – ruce proto tančí jakoby samostatně, zvětšené a zmnožené světlem, těla tančících se stávají rukou dopadající na klávesy, stávají se klávesami, na něž hraje neviditelná ruka. Pozice z klasického baletu, zlomené a svázané a přesto nabité novou dynamikou. Lidé jako vibrující loutky, pohyb, vykonávaný automaty, jehož rytmika je roztříštěna na částečky. Tanečnice jakoby zavěšená v prostoru v jednom bodě v nekonečných otáčkách vyjadřuje lyrický i dramatický tón hudby. Směs krásných tanečních pasáží, humoru i erotiky v bílém umrlčím i teplém žlutém světle – to byla první část večera.
Je-li obtížné popsat první část, tím více to platí o skladbě Chorale na téma vztahů a komunikace. Hra se zvuky – zvuk polibků, vlčí vytí, dechy a orgiastické vzdechy – hra se slovy bez významu, hra s tělem v nevídaných choreografických nápadech, hra se světlem. Humor i erotika jsou zde razantnější i drsnější.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo uvede napínavé drama
Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme celý článek
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 18. týden
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek