Balet Gala se pomalu stává krásnou tradicí
autor: archiv
Ohňostroj brilantních výkonů a skvělých choreografií, který odstartovaly hvězdy zahraničních i českých souborů, přineslo sobotní představení v Národním divadle Balet Gala aneb Setkání v Praze.
V úvodním „čísle“ komponovaného večera „vystoupili v hlavních rolích“ Eva Raisová, sólistka baletu Laterny Magiky a Lukáš Lepold, sólista baletu Národního moravskoslezského divadla v Ostravě, kteří byli vyznamenáni cenou Philip Morris Ballet Flower Award pro nejlepšího baletního umělce v oboru klasického tance za rok 2004 a Philip Morris Ballet Bud Award (Poupě baletu) pro nejlepší talent roku v tomto oboru, udělovanou v naší zemi společností Philip Morris už po dvanácté.
V „soutěži o nejzdařilejší piruetu a o co nejvyšší skoky“ pak byli vítězi všichni - společnost interpretů, působících stále i jako hosté na zahraničních a domácích scénách, kteří se už po druhé setkali v ND, aby zde předvedli divákům ukázky klasické i moderní taneční tvorby.
Přehlídkou bravurní techniky byl výběr ze světového baletního repertoáru - Eriku Yamashiro a Michal Matys z Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu se představili v Pas de deux z baletu „Coppélia“ (hudba L.Delibes, choreografie Y. Vámos), Sue Jin Kang a Filip Barankiewicz ze souboru Stuttgart Ballet vystoupili v Pas de deux z baletu „Romeo a Julie“ (hudba S. Prokofjev, choreografie J. Cranko), Alen Bottaini a Lisa-Maree Cullum z Bayerisches Staatsballett München v Pas de deux z baletu „Don Quichote“ (hudba L. Minkus, choreografie R. Barra), v Pas de trois z baletu „Korzár“ spatřili diváci spolu s Terezou Podařilovou i letošního držitele Ceny Thálie Michala Štípu a dále Alexandra Katsapova, v „Tchaikovskij Pas de deux“ to byli Daria Klimentová a Dmitri Gruzdyev z English National Ballet v Londýně.
V moderních dílech se blýskli fascinující bratři Otto a Jiří Bubeníčkovi (Hamburg Ballet Johna Neumeiera) v „Les indomptés“ na hudbu W. Mertense v choreografii C. Brumachona a v „Prisoners of Feeling“, ve vlastní choreografii J. Bubeníčka na hudbu M. Hatanaka a A. Pärta, Mário Radačovský z Les Grandes Ballets Canadiens de Montréal uvedl společně s Anik Bissonnette rovněž vlastní choreografii na hudbu W.A. Mozarta „Inspiration“. Humorný prvek vnesli F.Barankiewicz v „Les Bourgeouis“ v choreografii B. van Cauwenbergha na hudbu J. Brela a Zuzana Susová, rovněž držitelka Ceny Thálie 2004, Alexandr Katsapov spolu s Petrem Zuskou v „Through Nana´s Eyes“, choreografii I. Galiliho na hudbu T. Waitse, která je částí tanečního triptychu Rodinné album, v současnosti v repertoáru ND.
Zájem o představení, které můžeme nazvat opravdovým svátkem tance, i reakce diváků vedou k tomu, že se z nápadu šéfa baletu ND stává pomalá krásná tradice obohacující naši taneční scénu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna celý článek
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dny evropského filmu znají své vítěze
Na mezinárodním festivalu Dny evropského filmu (DEF) byly dnes slavnostně předány v pražském kině Přítomnost f celý článek