Proč Ivan Hrozný?

autor: archiv divadla
zvětšit obrázekJako první baletní premiéru letošní sezóny uvedlo Moravské divadlo v Olomouci - patrně v důsledku setrvačnosti dramaturgického plánu - Ivana Hrozného, dílo dostatečně prosycené ruským duchem, že by tato volba vzhledem k současné situaci mohlo u leckoho vzbudit lehké pozdvižení obočí.
Odhlédneme-li však od dobových kontextů, jeví se historická postava Ivana Hrozného a její dramatický osud jako velice vhodný materiál pro jakékoliv umělecké zpracován, jak je také pojal choreograf, režisér a libretista Libor Vaculík, zaměřující se ve své tvorbě s oblibou na výrazné a problematické osobnosti.
První verze baletu Ivan Hrozný vznikla v roce 2002 pro Národní divadlo v Brně, následovala inscenace pro Slovenské národní divadlo v Bratislavě v roce 2008. Pro olomoucké představení si Libor Vaculík zvolil, jak sám uvádí, „malou“ verzi.
Z historického hlediska je Ivan Hrozný (1520 – 1584) nanejvýš rozporuplnou osobností, jak vyjadřuje i jeho přízvisko. Hrozný - Groznyj znamená v ruštině nejen krutý ale také úžasný a impozantní. Na jedné straně původce mnohých prospěšných reforem, které přispěly ke stabilitě ruského státu a zakladatel carství, na druhé paranoik, obávající se o život a trestající krutě jakýkoliv i zdánlivý projev odporu. Právě tato druhá stránka převažuje v olomouckém pojetí.
Samotný nápad tanečního zpracování tématu má dlouhou historii. Během druhé světové války plánoval slavný ruský filmový režisér Sergej Ejzenštejn trilogii o Ivanu Hrozném a přizval si k hudební spolupráci neméně proslulého skladatele Sergeje Prokofjeva. Zatímco první díl filmu uvedený v roce 1945 měl ohromný úspěch, druhý byl Stalinem zakázán a třetí už nebyl vůbec natočen. Hudebního materiálu Sergeje Prokofjeva využil později dirigent Abram Stasevič, který se zúčastnil nahrávání hudby k filmu, k vytvoření vlastního oratoria a posléze předložil myšlenku na vytvoření baletu známému choreografu Juriji Grigorovičovi. Stasevič se však jeho uvedení nedočkal, záhy umírá a hudební stránky se po něm ujal skladatel Michal Čulakin. Rozšířil partituru o další Prokofjevovy skladby (např. Ruská ouvertura, Symfonie f-moll) a balet měl nakonec úspěšnou premiéru v roce 1975 ve Velkém divadle v Moskvě. V současném olomouckém provedení měl hudební úpravu na starosti Petr Malásek.
Libor Vaculík koncipuje svůj balet zejména na základě vztahů. Mohutná citová vzepětí, nenávist, přetvářka, strach, vyjádřené prostřednictvím expresivní choreografie, gesty a řečí tváře. Postavy jsou zřetelně charakterizovány a jejich jednání a osud předurčen. Nejvýrazněji přirozeně je takto pojata osobnost hlavního hrdiny, v první premiéře ve skvělém podání Auréliena Jeandota, jehož majestátní, vysoká postava v jedné poloze ovládá dění a mohutné skoky zcela zaplňují scénu. Suverén ale pociťuje uvnitř také nejistotu, obavy a kompenzuje si je nelítostným trestáním svých oponentů. (Vizualizace jeho krutosti je snad až příliš názorná). V průběhu děje je pohybově velmi věrohodně vyjádřena proměna jeho fyzické schránky, stárnutí, chátrání, psychický úpadek. Pokud je mu připsáno nějaké pozitivum, je to láska k jeho ženě Anastázii (Sawa Shiratsuki). Anastázia je světlým bodem – doslova – stále ve světlém oděvu - i symbolicky v temné skutečnosti. Vždy milující, něžná, éterická, v oblých plynulých pohybových formách jak předepisuje choreografie, její nenápadná křehkost je protikladem ke geometrické maskulinní drsnosti a tvrdosti. Milostné duety Ivana a Anastázie plné originálních zdvihaných figur jsou jistě vrcholnými momenty představení. Jako její stín, celá v černém, působí matka bojara Starického (Emily-Joy Smith), intrikánka, s předstíraným úsměvem na tváři, se srdcem plným jedu, odhodlaná jít až do krajnosti. Hlavní protagonisté jsou obklopeni bojary a lidem, jejichž pohybový projev, oděvy a účesy jsou mnohdy až zbytečně naturalistickým znázorněním ruského folklóru (kostýmy Roman Šolc).
Vše probíhá na dvoustupňové scéně (Petr Hloušek), rozdělující prostředí na vyvýšené místo vyvolených s carským trůnem a přízemní svět podřízených. Konstrukce se může proměnit ve schodiště, může znázorňovat ikonostas nebo katafalk osvícený efektně svícemi, na němž odpočívá tělo Anastázie. Nechybí světelné efekty, světla a stíny dodávající potřebnou pochmurnost.
Inscenace se nese ve svižném tempu, dokáže si udržet divákovu pozornost a Vaculíkova choreografie ji činí dostatečně srozumitelnou i bez podrobného pročítání obsahu.
Moravské divadlo v Olomouci si tedy může připsat na konto další zdařilou baletní inscenaci i přes možné námitky vůči volbě…
www.moravskedivadlo.cz
Časopis 28 - rubriky
Časopis 28 - sekce
DIVADLO
Letní program Studia Hrdinů

Dvanáctá sezóna pražského Studia Hrdinů oficiálně skončila, přesto se divadlo během letních prázdnin se svými celý článek
HUDBA
Tom Odell se vrací do hlavního města

Jeden klavír, jeden hlas a tisíce emocí. Britský zpěvák a klavírista Tom Odell se po poslední beznadějně vypro celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Diplomanti fakulty umění vystavují v Ostravě

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, společně s Galerií celý článek