S dirigentem Marko Ivanovićem o Mysteriu času
autor: David Konečný
zvětšit obrázekV generaci českých skladatelů, jejichž tvorba spadá převážně do období kolem poloviny 20. století, zaujímá přední místo Miloslav Kabeláč, který svým životem i dílem akcentuje velmi aktuální téma: neústupnost vůči zlu a oddanost humanistickým ideálům. Obojí prokázal za nacistické okupace i v časech komunistické diktatury. On sám o svém díle napsal: „Vznikalo z mých lidských a uměleckých zásad a představ. Jaký bude jeho osud, nezáleží již na mně. Jen čas – třeba i nečas – prověří jeho hodnotu.“ Z této prověrky časem vyšla Kabeláčova tvorba s jednoznačným úspěchem.
Supraphon ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a s dirigentem Marko Ivanovićem vydává album s Kabeláčovými skladbami: Mysterium času – Passacaglia pro velký orchestr, op. 31; Hamletovská improvizace pro velký orchestr Op. 46; Zrcadlení Op. 49; Proměny (Metamorfózy) II. chorálu Hospodine, pomiluj ny Op. 58.
Album Mysterium času navazuje na úspěšný komplet Kabeláčových symfonií (Supraphon 2016) a doplňuje pozoruhodný obraz Kabeláče – symfonika o další drahokamy.
Před vydáním nové nahrávky jsme si o Kabeláčově hudbě povídali s dirigentem Marko Ivanovićem.
Miloslav Kabeláč pro mě představuje významnou osobnost české hudby 20. století, která ovlivnila několik českých skladatelských generací. V Kabeláčově životě a díle se zrcadlí veškerá tragédie doby, ve které žil. Je pozoruhodné, že navzdory politickým a estetickým tlakům, jimž musel za života čelit, zůstal vždy neústupně věrný svému skladatelskému přesvědčení, a díky tomu také veškerá jeho hudba vykazuje obrovskou vnitřní integritu. Na druhou stranu je ovšem znát, že stále držel „prst na tepu doby“ a vnímal směry, jakými se soudobá hudba u nás i v zahraničí vyvíjí. A tak i když veškerá jeho hudba nese podobný rukopis, přesto je rozdíl mezi estetikou jeho raných a pozdních skladeb značný.
Mysterium času je zkomponováno jako jeden obří dramatický oblouk, který je potřeba tempově a dynamicky vystavět. Kabeláč patřil ke skladatelům, kteří se snaží neponechat nic náhodě, a díky četným údajům v partituře dirigentovi úkol do značné míry usnadňují. Jakkoliv je ovšem Mysterium času posluchačsky působivé, pro orchestr se jedná o skladbu velice náročnou a fyzicky namáhavou. Úkol dirigenta je tudíž při nastudování i psychologický: musí přesvědčit muzikanty, že se veškerá námaha vložená do tohoto rozměrného díla dokáže vrátit v podobě nadšené posluchačské reakce.
Hudební jazyk Miloslava Kabeláče se v průběhu let neustále zestručňoval. V jeho pozdních dílech je patrná snaha zbavit se veškerých „zbytečností“, dostat se až na dřeň uměleckého sdělení, a to pak co nejjednoduššími prostředky předat publiku. Jeho Metamorfózy jsou toho zářným příkladem. Stručné a úsečné zpracování chorálu Hospodine, pomiluj ny lze vnímat jako skladatelův epitaf, který vyznívá o to silněji v porovnání s Mysteriem času, napsaném o desítky let dříve.
Velmi dobře. Je to skvělý a ochotný orchestr, který má zcela pochopitelně obrovskou zkušenost se studiovou prací. Navíc se jedná o orchestr, se kterým byl Kabeláč dlouhé roky profesně svázán, a tak si velmi vážím toho, že jsem právě s ním mohl Kabeláčovo souborné orchestrální dílo natočit.
Album Miloslav Kabeláč: Mysterium času zakoupíte v CD i v digitálních formátech na www.supraphonline.cz.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Bílá Voda míří na prkna naší první scény
Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv celý článek
HUDBA
Cooper přiveze unikátní 3D/AV show
Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Křesťanský magazín
Křesťanský magazín
Zajímavosti ze života víry. Uvádí K. Rózsová. Novogotická budova Nového proboštství na P celý článek