zvláštní poděkování
Volný.cz

Blanchardův Oheň v kostech na plátnech kin

Oheň v kostech

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Historickým momentem sezóny 2021–22 v Metropolitní opeře v New Yorku se stala premiéra opery Oheň v kostech (Fire Shut Up In My Bones) z pera Terence Blancharda. Jedná se totiž o první dílo afroamerického skladatele, které se kdy na prknech slavného operního svatostánku objevilo. Očekávaný titul nyní vstoupí i na plátna kin v rámci oblíbené série operních přenosů MET: Live In HD. Projekce je v plánu na sobotu 23. října 2021. Termíny projekcí v kinech na www.aerofilms.cz.

Hojně skloňovaná informace o tom, že se jedná o první operu černošského skladatele, kterou kdy Metropolitní opera uvedla, by ale neměla zastínit fakt, že je Oheň v kostech výrazným dílem moderní operní tvorby. Příběh mladého muže Charlese (ztvární jej nadějný barytonista Will Liverman), který se snaží překonat traumata svého mládí a vykročit do nového života, je bezpochyby nadčasovým vyprávěním, které ale zároveň otevírá stále aktuální témata.
Autor opery, Terence Blanchard, je pětkrát Grammy oceněným skladatelem a trumpetistou, který má za sebou více než šedesátku filmových soundtracků, řadu sólových alb a rovněž dvě opery. Ta první Champion (2013) zpracovávala příběh boxera Emile Griffitha, druhou je právě Oheň v kostech. Blanchard se ve své operní tvorbě opírá o klasickou hudbu, ale formu zároveň narušuje svou jazzovou zkušeností. Dílo tak klade zvýšené nároky i na pěvce, klasický operní zpěv se tu totiž potkává s gospelem.
Libreto napsala Kasi Lemmons, oceňovaná režisérka a spisovatelka, která se coby libretistka představuje poprvé, a zakládá se na memoárech Charles M. Blowa. Režie inscenace se ujal tandem James Robinson a Camille A. Brown, kteří stojí i za poslední inscenací Gershwinova opusu Porgy & Bess. Camille A. Brown se podílela i na choreografii 36členného ansámblu a je to její zásluha, že se poprvé na jevišti Metropolitní opery objeví step. Taktovku třímá dirigent Yannick Nézet-Séguin.

Reakce na premiéru, která se uskutečnila 27. září 2021, jsou neskrývaně nadšené. Observer nešetří superlativy a Blanchardovo dílo označuje za „nejlepší americkou operu 21. století“ a „prostě skvělý důvod, proč se vrátit zpět do opery.“ Z hereckých výkonů vypichuje zejména Latonii Moore. Asociated Press si všímá i třináctiletého Waltera Rusella III v roli mladého Charlese, který si vysloužil „největší ovace“. Good Morning America používá při popisu inscenace slovo „magická“, Reportér Washington Post hovoří o bodu zlomu pro to, „kam až nás opera může zavést.“
O tom, do jaké míry jsou tato hodnocení pravdivá, se mohou diváci přesvědčit v sobotu 23. října 2021. Přímý přenos z Metropolitní opery v New Yorku zaštiťuje společnost Aerofilms.

18.10.2021 17:10:39 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 48 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hamlet (MdP)

Články v rubrice - Zveme ...

Hudební pohádka s Ivou Bittovou

Iva Bittová

„Jak hloupě se často chovají dospělí lidé, když chtějí být důležití,“ právě to je téma pohádkové p ...celý článek


PKB uvádí premiéru inscenace Kříž u potoka

Kříž u potoka (PKB)

Ve středu 1. prosince 2021 v 19:30 hodin tančí Pražský komorní balet v Městské knihovně Praha premiéru inscena ...celý článek


MET nabídne antickou báji o Eurydice moderní optikou

Eurydika

Hudba se stává tématem uměleckých děl odnepaměti. Mezi nejstarší příběhy, v nichž hudba hraje klíčovou roli, j ...celý článek



Časopis 48 - sekce

HUDBA

Monkey Business chystají tři speciální večery

Monkey Business

Kapela Monkey Business vystoupí v pražském Lucerna Music Baru hned tři večery za sebou – 7., 8. a 9. pro celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Britský film Už teď mi chybíš

Už teď mi chybíš

Už teď mi chybíš
Když se vám život rozpadá, přátelství přetrvá. Britský film s Toni Colletteovou a Drew Bar celý článek

další články...