20. Lípa Musica je v polovině
autor: Zdroj press kit festivalu
zvětšit obrázek20. ročník MHF Lípa Musica se v tomto týdnu přehoupl do své druhé poloviny a o nadcházejícím víkendu se vrací do Saska a nabídne i unikátní projekt s Jurkovičovými ukolébavkami. V sobotu
2. října je na programu koncertní zastavení v tradiční lokalitě kostela sv. Petra a Pavla v Prysku. Zde zazní výjimečný projekt zaměřený na ukolébavky skladatele Pavla Jurkoviče v kontextu barokních zpěvů, a to v podání sopranistky Hany Blažíkové, flétnistky Jany Semerádové a dalších instrumentalistů, kteří se věnují převážně historicky poučené interpretaci. V neděli je na programu návrat do Saska. V evangelicko-lutheránském kostele v Großschönau skýtájícím zánovní varhanní nástroj s více jak třemi desítkami rejstříků vystoupí unikátní varhanní duo Pavly Salvové a Jana Rotrekla v průřezovém programu klasicistní až po soudobou varhanní hudbu. Vstupenky na oba koncerty jsou ještě v prodeji.
Sobotní festivalový koncert nabídne setkání s barvitým světem ukolébavek Pavla Jurkoviče – zpěváka, hudebníka a učitele, kterému několik generací skvělých mladých hudebníků v čele se sopranistkou Hanou Blažíkovou vděčí za láskyplné uvedení do světa hudby. Neodolatelné kouzlo a něhu jejího hlasu doplní celá řada vynikajících muzikantů pod vedením flétnistky Jany Semerádové. V ukolébavkách se nezapře Jurkovičova láska k moravské lidové písni ani jeho znalost barokních kancionálů, a proto také poetické aranže písní vycházejí především z barokního a lidového instrumentáře. Niternou krásu těchto drobných kusů představili umělci nedávno na supraphonské nahrávce, koncertně ji na festivalovou nabídku provedou v preškavském kostele v sobotu 2. října od 19 hodin.
„Pavel Jurkovič mě nejvíce inspiroval svojí posedlostí hudbou. Vyrůstala jsem v hudebním prostředí od svého raného dětství, ale od Pavla jsem se naučila nenásilnou a zábavnou formou velmi mnoho. Navíc si myslím, že právě od něj jsem převzala lásku k hudbě středověku, často jsme v hodinách hráli středověké a renesanční skladby a já pak odcházela domů úplně omámená tou krásou. Inspiroval mě také svou činorodostí, pracoval na několika projektech až téměř do konce života, jeho láska k hudbě, divadlu a učení byla nesmírná,“ přibližuje projekt sopranistka Hana Blažíková a dodává: „Myšlenka nahrát některé z ukolébavek se zrodila ještě za Pavlova života, a že k tomu doopravdy došlo, na tom má největší zásluhu Martin Rudovský, můj spolužák ze základky a předseda Společnosti Pavla Jurkoviče. Oba nás Pavel ovlivnil, ale jeho přece jen trochu víc, po dlouhou dobu s Pavlem úzce spolupracoval. Abych přiblížila, o co vlastně jde – Pavel měl ve zvyku napsat vždy pro nově narozené děti svých přátel, kolegů a známých ukolébavku. Za ta léta se jich nashromáždilo ohromné množství! Na nahrávku jsem vybírali tedy ty nejzajímavější a pokud možno kontrastní. Na tento projekt jsem obzvlášť pyšná, mám totiž pocit, že se podařilo vytvořit něco výjmečně intimního a dojemného.“
Pokračování saské festivalové kapitoly je na programu v neděli 3. října, kdy se festival vrací do své tradiční německé lokality – obce Großschönau, aby zde představil do jisté míry kuriózní varhanní dueta v podání mladého varhanického dua Pavla Salvová a Jan Rotrekl. Zatímco čtyřruční klavírní hra je známá nejen ze školáckého prostředí hudebek, ale své pevné místo má i v koncertním repertoáru a síních, varhanních duí a duet je po málu. Vzácné spojení Salvová & Rotrekl vyklíčilo v Praze pod pedagogickým působením renomované české varhanice Ireny Chřibkové. Umělci však nezaháleli a svůj um si dále tříbili na prestižních institucích, jakými jsou mimo jiné Královská hudební akademie v Londýně či vídeňská Univerzita hudby a umění. Dnes vystupují po celém světě a společnými silami rozeznívají královské nástroje vstříc maximálnímu možnému vykreslení jejich zvukové palety do nejjemnějších detailů, kterých se sólista jen těžko může zhostit… Nedělení koncert se tradičně uskuteční od 17 hodin.
„Literatury pro čtyřruční varhanní hru je opravdu málo a za čtyřručním klavírem zůstává dost ve stínu. Varhaníci proto často hrají skladby určené pro čtyřruční klavír, kterých je od dob klasicismu řada. Ovšem zvukové možnosti varhan jsou širší než u klavíru, a tak je samozřejmě nejlepší mít skladbu buď psanou či upravenou přímo s ohledem na zamýšlené obsazení. Je to spíše novodobý trend,“ dodávájí k unikátnosti duové varhanní hry Pavla Salvová a Jan Rotrekl.
Zbývající vstupenky jsou v prodeji ve festivalové pokladně, na koncert v Prysku i v Infocentru Panská skála či online na www.lipamusica.cz.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté
V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek
Lípa Musica přichází s pestrým programem
Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek
Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol
Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Sunnbrella Davida Žbirky představí debutovou desku
Česko-britský hudebník David Žbirka, syn Mekyho Žbirky, uvede 4. června 2024 na brněnské Flédě debutovou desku celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Švédské intimní drama Naděje
Naděje
Anja má krásnou rodinu, milujícího partnera i úspěšnou kariéru. Její život roztříští diagnóza rakovi celý článek