zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 06/20

Štěpánka Pučálková na obálce HR 06/20

autor: archiv   

zvětšit obrázek

„S mezzosopranistkou Štěpánkou Pučálkovou jsme se v minulosti potkali kvůli velkým rozhovorům pro média celkem dvakrát,“ zahajuje svůj rozhovor Robert Rytina. „Okolnosti, za jakých obě interview vznikla, možná docela dobře charakterizují uměleckou cestu, kterou Štěpánka v mezidobí od jednoho našeho setkání ke druhému urazila. Na přelomu jara a léta roku 2016 jsme se sešli v Salcburku, kde zpěvačka o několik let dříve studovala na slavném Mozarteu. Přestože školu absolvovala nejen s vyznamenáním, ale navrch i s prestižní zlatou medailí Lilli Lehmann, uživit se ve svém oboru v místě tak bohatém na konkurenci nebylo zrovna nejsnadnější. A tak se náš rozhovor konal po zavírací hodině v malé restauraci v centru města, kde si tenkrát Štěpánka přivydělávala. Další rozhovor vyšel na počátku roku 2019, kdy už byla Štěpánka sólistkou drážďanské Semperovy opery, a naše aktuální setkání, na němž jsem se dozvěděl řadu dalších novinek, se konalo letos na konci dubna“...

Když koronavirová pandemie ochromila i kulturu a jednotlivé země postupně uzavíraly divadla, ustal i operní provoz. A třebaže vláda postupně začíná restrikce uvolňovat, od 11. 5. umožnila i otevření divadel a umělci provádějící autorské dílo nemusejí mít roušku (negativní test na koronavirus ne starší 4 dnů ovšem ano), epidemiologické podmínky jsou takové, že je operní představení v našich stálých divadlech nemohou v praxi splňovat, nehledě na naprostou ekonomickou nerentabilitu produkcí pro maximálně 100 diváků. Zatím se zdá, že do konce sezony 2019/20 se u nás divadla pro operní představení neotevřou. Soupis operních premiér, o které diváci přišli, je hodně dlouhý: v Divadle na Orlí studenti JAMU nepředvedli Mozartovu Figarovu svatbu, k propadlým termínům se přidala premiéra Szymanowského Krále Rogera v nastudování Státní opery, chyběla brněnská premiéra Řeckých pašijí Bohuslava Martinů i Mouldseho pojetí Mozartovy Zaidy ve Stavovském divadle…

S tituly z bohatého operního odkazu Nikolaje Rimského-Korsakova se na našich pódiích setkáváme velice sporadicky. A je to opravdu škoda. Rimskij-Korsakov, absolvent školy pro námořní kadety v Petrohradě, který se v říjnu 1862 vydal na téměř tři roky trvající plavbu na palubě zámořské lodi Almaz, totiž patří kromě jiného především ke zcela výjimečným mistrům instrumentace. To nakonec prokázal i ve své první závažné kompozici, napsané po návratu do Ruska, v hudebním obrazu Sadko, op. 5, zkomponovaném v roce 1867, do něhož promítl svoje bohaté cestovní zážitky prostřednictvím až neuvěřitelně vynalézavé zvukomalby. S dílem byl natolik spokojen, že se k němu téměř po třiceti letech vrátil, aby ho rozpracoval do téměř čtyřhodinové stejnojmenné opery. V současnosti ji můžeme zhlédnout např. v petrohradském Mariinském divadle, kde dávají inscenaci, premiérovanou zde již v roce 1993, a to se scénou, obnovenou podle náčrtků Konstantina Korovina z roku 1920…

Maestro Zubin Mehta, nejslavnější Ind současnosti, je mimořádnou dirigentskou osobností světové klasické hudby. U nás je nahlížen spíše přes brilantní interpretace svého repertoáru, zatímco ve světě patří k velmi respektovaným i za své odvážné koncerty nesené v duchu idejí spojovat hudbou různé, mnohdy i znesvářené kultury. Aristokratická rodina rodu Pársí, odkud pochází, mu vtiskla obrovské charisma, smysl pro diplomatická jednání, velkorysost a přirozenou eleganci. Spolupracoval s úctyhodnou řadou slavných osobností. V Asii, Evropě a Americe obdržel četná vysoce prestižní ocenění. Stal se nositelem indického vyznamenání Padma Bhushan, držitelem Izraelské ceny, nositelem velkokříže Řádu zásluh o Italskou republiku či držitelem velké stříbrné medaile, Čestného odznaku Za zásluhy o Rakouskou republiku. Mimořádně získal Cenu za mír a toleranci OSN, stal se komandérem francouzského Řádu umění a literatury a obdržel francouzský Řád čestné legie...

Hudební rozhledy 06/20

8.6.2020 15:06:00 Redakce | rubrika - Z médií

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích

Eliška Lásková a Petra Janečková (Pořád jsem to já)

Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek

další články...

HUDBA

Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna

Aneta Langerová (Foto: Helena Kadlčíková)

Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

další články...