Chopin a Sandová: Milostné preludium
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekProART Company uvede k patnáctiletému výročí svého působení novou premiéru pod názvem Chopin a Sandová: Milostné preludium. V titulních rolích se představí herečka Zuzana Bydžovská, tanečník Martin Dvořák a klavírista Kostiantyn Tyshko. První představení se uskuteční ve Werichově vile v Praze 21. března 2020. V Brně bude uveden projekt v květnu a červnu ve Vile Tugendhat. Pro Zuzanu Bydžovskou jde po delším čase o novou divadelní roli.
Multižánrová inscenace reflektující osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich.
Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechýlenou Sandovou). Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Oba dva jsou na jevišti přítomni, ale za celou dobu se nesetkají. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly „vzájemný monolog“.
Tento scénický koncept vychází z prostoru, kde má být projekt uváděn – v brněnské Vile Tugendhat a v pražské Werichove vile. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení.
Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát beze slov na pozadí asi 45 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně vyžadující bezprostřední kontakt s divákem.
Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Zuzany Bydžovské a klavíristy Kostiantyna Tyshka.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Premiéra 24 z dílny pěti choreografů
Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
MdZ uvádí v české premiéře komedii Matěje Randára
Na narozeninové oslavě vás přivítají herečky Městského divadla Zlín v novince Ženy pod tónem v hudebním a diva celý článek
HUDBA
Mladí ladí jazz zdarma na Karlovo náměstí
V Praze do 30. dubna patří Karlovo náměstí patřit jazzu i dalším hudebním žánrům. Pod taktovkou festivalu Mlad celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek