zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Porgy a Bess hit sezóny Metropolitní opery v kinech

Eric Owens a Angel Blue (Porgy a Bess)

autor: The Metropolitan Opera  

zvětšit obrázek

Do Metropolitní opery se poprvé od roku 1990 vrátila slavná Porgy a Bess bratrů Iry a George Gershwinových. Hit letošní sezóny vypráví příběh z černošského ghetta, který v době svého vzniku způsobil nemalý poprask. Unikátní propo-jení evropské operní tradice a amerického jazzu bude v kinech k vidění v přímém přenosu už 1. února 2020 od 18:45 hod.

Příběh žebrajícího mrzáka Porgyho se zapsal do dějin opery jako první dílo, které do klasického žánru začalo vnášet dobové jazzové prvky – a tím se stalo součástí nejen kánonu klasické hudby, ale i jazzu. Výrazný je i sociální apel představení a fakt, že se jednalo o první operu, kde hrají prim zpěváci a herci černé pleti. V letech, které následovaly po premiéře, byla opera mnohokrát předvedena v okleštěné podobě, mnohé skladby, např. Summertime, se staly součástí jazzové klasiky a staly se součástí repertoáru mnoha umělců (mj. Elly Fitzgerald a Louise Armstronga). Inspirace u evropských skladatelů klasické hudby Edwarda Kilenyie, Rubina Goldmarka či Charlese Hambitzera se u George Gershwina přirozeně prolnula se žánry, jako jsou gospel, blues, spirituály a tzv. work songs.
Současný přístup k inscenování Gershwinovy opery se více přibližuje záměrům skladatele, tzn. k pojetí se širokým hereckým ansámblem a kompletním orchestrem. A v této podobě se kus nyní vrací na prkna newyorského operního svatostánku, v inscenaci Jamese Robinsona, která měla svou světovou premiéru v roce 2018 v Londýně. Už tehdy britský deník Guardian napsal: „Pokud se chystáte inscenovat Gershwinovo dílo, udělejte to přesně takhle.“ Ani aktuální recenze nešetří chválou. Podle webu OperaWire.com je tím nejpůsobivějším skvělé obsazení, Broawayworld.com vypichuje chytře vymyšlený design scény a New York Times si vystačí se slůvkem „okouzlující“.

Do hlavních rolí svého hudbou, pohybem a syrovým, nevyumělkovaným životem kypícího ztvárnění obsadil Robinson basbarytonistu Erica Owense, který letos v Metropolitní opeře také září coby Alberich ve Wagnerově tetralogii Prsten Nibelungův, a v roli Porgyho již exceloval ve starší inscenaci v chicagské opeře, a sopranistku Angel Blue, pro kterou je letošní sezóna teprve třetí v Metropolitní opeře. V dalších rolích se představí Golda Schultz jako Clara, Latonia Moore coby Serena, Denyce Graves v roli Marie. Záporné role Crowna a drogového dealera Sportin‘ Lifea ztvární Frederick Ballentine a Alfred Walker, který v Metropolitní debutuje.
Do konce sezóny 2019/20 zbývají čtyři přímé přenosy. Na konci února je na pro-gramu Händelova Agrippina, na kterou naváže nová inscenace Bludného Holanďa-na Richarda Wagnera, hlavní roli v něm ztvární sir Bryn Terfel. Sezónu uzavře dvo-jice oper italských klasiků, Pucciniho Tosca a Donizettiho Marie Stuartov-na.
Termíny + seznam kin na www.aerofilms.cz. Držitelem licence na přímé přenosy z Metropolitní opery New York do České republiky je filmová distribuční společnost Aerofilms.

20.1.2020 10:01:25 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 16 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco

Vlaštovka

Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek


Premiéra 24 z dílny pěti choreografů

Dům tanečního umění Praha

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy chystá nový komponovaný program. Večer nese společný n ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Nová výzva Kašpar.Dramatik

Martin Hofmann (Cyrano)

Spolek Kašpar je soubor, který je již více jak třicet let etablovaný na české divadelní scéně. Aktuálně hraje celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Křesťanský magazín

Bazilika svatého Vavřince a svaté Zdislavy

Křesťanský magazín
Poutní magazín Jana Vávry zavede diváky do Jablonného v Podještědí, saské Žitavy a nedal celý článek

další články...