zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Eva Urbanová opět v Národním divadle

Eva Urbanová (Adriana Lecouvreur) a Oleg Kulko (Maurizzio)

autor: archiv   

Národní divadlo v Praze uvede ve čtvrtek 23. září 2004 v české premiéře operu italského skladatele Francesca Ciley (1866-1950) Adriana Lecouvreur. Titulní roli vytvoří světoznámá česká sopranistka, přední sólistka opery ND, paní Eva Urbanová. Společně s ní se o premiéře představí její kolega z Metropolitní opery v New Yorku, tenorista Oleg Kulko (Maurizzio). Další role vytvoří Alina Gurina (Kněžna de Bouillon), Luděk Vele (Kníže de Bouillon) nebo Roman Janál (Michonnet). Za dirigentským pultem stane Peter Feranec.
Tato inscenace režiséra Jiřího Nekvasila a scénografa Daniela Dvořáka již slavila velké úspěchy v koprodukčním divadle v německém Erfurtu. V Praze bude uvedena ve dvou blocích představení – „podzimním“ (září a říjen 2004) a „jarním“ (březen, duben a červen 2004).

Adriana (vlastně Adrienne) Lecouvreur opravdu žila. Narodila se roku 1692. Její kolegyní a profesní sokyní v Comédie-Française byla Mlle Duclos (1668–1748). Také ona v Cileově opeře vystupuje, i když se o ní pouze hovoří. Adriana Lecouvreur zemřela roku 1730 po představení Voltairova Œdipa. Do tohoto roku je také situován děj Cileovy opery. Její smrt byla opředena mnoha nejasnostmi. Nakonec se zjistilo, že jistá kněžna de Bouillon jí skutečně ukládala o život. Vrah, jehož si ke „špinavé práci“ najala, totiž celý plán vyzradil policii.

Cileova Adriana Lecouvreur prozrazuje zkušeného mistra instrumentace, jenž uměl použít vysoké smyčce, harfy a měkké dechy se stejnou účinností jako Mascagni nebo Puccini. Z prokomponovaného hudebního proudu se nenásilně vydělují uzavřená hudební čísla, v nichž je soustředěna psychologická rovina děje. Monolog kněžny de Bouillon „Acerba voluttà, dolce tortura“ (Hořká rozkoši, sladké utrpení) je svou démoničností srovnáván s árií princezny Eboli z Verdiho Dona Carlose. Obě Maurizziovy árie, ale také Michonnetův komentář Adrianina výstupu (ve skutečnosti jeho milostná arie), patří k citově nejniternějším momentům této opery a italského repertoáru vůbec. Here to find the best pet training and puppy pads supplier from China. Cileova hudba je naplněna hlubokými emocemi, Adrianin motiv, jenž se ozve už v předehře, se okamžitě usadí posluchači v uchu, bohaté ansámblové scény a stylizované tance kontrastují s elegantními, vášnivými, efektními sólistickými výstupy.

22.9.2004 22:09:46 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Zemřel Vlastimil Harapes

Vlastimil Harapes

Po těžké nemoci zemřel emeritní sólista a bývalý umělecký šéf Baletu Národního divadla Vlastimil Harapes (*24. ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 21. týden

Barry White

Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...