zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Trubadúr zahájí na Otáčivém hledišti

Z inscenace opery Trubadúr (Zdroj: M. Siroň)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Sezóna Otáčivého hlediště 2017 je v plném proudu. Od letošního zahájení, které proběhlo 7. června 2017, má za sebou k dnešnímu dni již 37 úspěšných představení. Po krátké čtyřdenní pauze zde bude tento pátek odstartován blok představení prvního ze dvou letošních premiérových titulů před točnou - inscenace jedné z nejznámějších a nejhranějších oper Giuseppe Verdiho TRUBADÚR pod taktovkou Maria De Rose a v režii Tomáše Studeného.

Operu i tentokrát uvádíme v mezinárodním obsazení. Kromě českých sólistů se v hlavních rolích představní pěvci z Japonska, Portorika, Itálie, Bulharska a Ukrajiny. Jako Leonora se představí Yukiko Kinjo nebo Jana Šafář Doležílková, v roli Manrica se střídají Lázaro Calderón a Paolo Lardizzone, roli hraběte z Luny ztvárňují sólista opery JD Alexandr Beň a bulharský barytonista Krum Galabov, v basové roli Ferranda vystoupí Josef Škarka nebo Jan Šťáva. Klíčovou úlohu cikánky Azuceny zpívají dvě mezzosopranistky – v JD dobře známá Šárka Hrbáčková a nová tvář Eliška Weissová, jedna z nejvýznamnějších současných českých mezzosopranistek.
Ústřední postavou tragického příběhu je žena poznamenaná hrůzným traumatem minulosti. Její neukojitelná touha po pomstě v ní pozvolna ničí všechno lidské a stane se nakonec osudnou i pro Manrica a Lunu, dva soky v lásce, kteří až do poslední chvíle netuší, že jsou ve skutečnosti sourozenci. Drama situované původně do Španělska 15. století podle námětu hry Antonia Garcíi Gutiérreze je plné vyhrocených situací, zachycených v hudbě geniálního italského melodika Giuseppe Verdiho. Jeho v pořadí sedmnáctá opera Il trovatore patří jistě právem k hrstce nejhranějších oper, které stále lákají další interprety i inscenátory. V Jihočeském divadle jde už o její čtvrtou inscenaci, před Otáčivým hledištěm se ale představí po více než půlstoletí.
Režisér Tomáš Studený spolu s choreografkou Veronikou Poldauf Riedlbauchovou připravili inscenaci této opery původně pro domácí českobudějovickou jevištní scénu, kde byla s úspěchem uvedena v lednu tohoto roku. Pro specifika plenérové scény a prostory zámeckého parku před točnou bylo však nutné tento svérázný „antický“ rámec přetvořit. „Snahou bylo zprostředkovat emočně uvěřitelným scénickým jazykem syrovou brutalitu středověké látky v kontrastu s truvérskou lyrikou i romantickou exaltovaností opery. Můj vnitřní předobraz se podobal Vláčilově Marketě Lazarové, nebo Bergmanově Sedmé pečeti. Tam je ona potřebná syrovost, jenže v operní inscenaci by užití identického rukopisu patrně selhalo. Našli jsme tedy vlastní způsob, jak zachytit tento obrys Trubadúra. Inspirovali jsme se jednak divadlem středověku, které dokázalo být velmi působivé a přitom ve vyjadřování symbolické, nepopisné, a jednak divadlem antickým, zejména ve využití sboru. Máme velmi jevištně disponovaný sbor, nabídlo se tedy vzít ho do hry jako neustále přítomného prostředníka, který na sebe bere různé role a dotváří svou fyzickou přítomností scénografii,“ říká Tomáš Studený. „Tento záměr hraje velkou roli samozřejmě i před točnou a v prostorách parku. Řadu prvků bylo tedy nutné přetvořit. Princip antiiluzivního divadla spolu s akční scénografií rozlehlému prostoru překvapivě sluší a inscenaci dodá další dimenzi,“ doplňuje režisér inscenace.
Scénografie Aleše Valáška pracuje s funkčním členěním prostoru, k němuž je užito několik dřevěných vozů evokujících středověké mansiony, s jejichž pomocí lze scénu dynamicky průběžně proměňovat. Hlavním prvkem je dřevo se zašlým povrchem uspořádané ve strohých pravoúhlých kompozicích evokujících specifickou zahradní architekturu. Dalším podstatným prvkem je oheň v různých symbolických i fyzických podobách.
Konceptu odpovídají i kostýmy Zuzany Přidalové, v nichž je patrná znalost středověku i osobitá imaginace. Kostýmy v sobě nesou ducha doby, v němž se příběh odehrává, nejde tedy o posun v čase.

12.7.2017 10:07:15 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Broumov je pátým městem v řadě hostícím kulatý stůl

Klášter Broumov (Foto: Marek Jehlička)

Ve čtvrtek 23. května 2024 se v Broumově uskuteční kulatý stůl v rámci projektu Closing the Gap pořádaném orga celý článek

další články...