Tristan a Izolda – s umocněným projevem orchestru
autor: archiv
zvětšit obrázekZahájení sezóny 2016-17 Metropolitní opery v New Yorku patřilo Tristanovi a Isoldě Richarda Wagnera. Opera považovaná za nejnáročnější a nejproblémovější dílo 19. století na provedení.
Režisér Mariusz Treliński scénu vyplnil průřezem třípatrové válečné lodi, kde se děj odhrává. Příběh lásky se odvíjí na podkladě středověké básně a je vsazen do období války mezi Cornwallem a Irskem. Isolda, irská princezna, pluje do Cornwallu, kde se má stát manželkou krále Marka. Isolda nenávidí Tristana, který zabil irského krále Marolda, kterého nevěstou byla a přikáže své družce Brangäně, aby připravila jed pro ni i pro Tristana. Oba dva jed vypijí, ale místo smrti pocítí lásku, protože Brangäna omylem místo jedu namíchala nápoj lásky. Situace se komplikuje a končí tragicky. Isolda i Tristan umírají…
Sopranistka Nina Stemm, kterou jsme měli možnost slyšet v minulé sezóně v Straussově Elektře, podala fantastický výkon. Výborná dikce, zřetelná rytmika, skvělý herecký výkon - tak možno popsat její Isoldu. Jednoznačně byla nejpůsobivější a nejpřesvědčivější. Stuart Skelton v roli Tristana má zajímavý a sytý tenor. Jeho výkon byl však oslaben trochu těžkopádným pohybovým projevem.
Zvlášť je potřeba vyzdvihnout orchestr. Pod taktovkou Sira Simona Rattla působil velice průzračně i v těch nejkomplikovanějších a nejspletitějších pasážích. Orchestr nerušil a nepřehlušoval sólisty, ale umocnil a podpořil jejich projev.
Možná trochu rozporuplně působil závěr, kdy si Isolda, potom co zjistí, že Tristan je mrtev, podřeže žíly. Wagner operu pojal jako studii lásky, vášně a touhy a Isolda měla umřít silou lásky. Uvedení Tristana a Isoldy bylo velice kvalitní a mělo vysokou úroveň. Bude těžké tuto úroveň udržet.
Tristan a Isolda
Režie Mariusz Treliński; dirigent Sir Simon Rattle.
Osoby a obsazení: Isolda (Nina Stemme); Brangäna (Jekatěrina Gubanova); Tristan (Stuart Skelton); Kurwenal (Jevgenij Nikitin) a Král Marke (René Pape)
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
Hudební tipy 19. týden
Alicia Keys: Live in LA
Komorní a zároveň emocemi prodchnuté vystoupení jedné z nejosobitějších a nejorigin celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velkolepá válečná freska
Příliš vzdálený most
Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek