Dvořákova opera Čert a Káča opět na scéně ND
autor: Z webu
Na repertoár Národního divadla v Praze se po krátké pauze opět vrací opera Antonína Dvořáka Čert a Káča. Jedná se o obnovené nastudování divácky úspěšné inscenace z roku 1990, která je společným dílem dirigenta Bohumila Gregora, režiséra Mariána Chudovského a výtvarníka Adolfa Borna.
Stejný realizační tým nyní po téměř čtrnácti letech víceméně opakuje jednotlivá scénická řešení, kterých bylo již dříve užito a některá z nich částečně inovuje. Například výrazné aktualizace díla (reagující na politické změny v Československu na počátku devadesátých let dvacátého století), které byly patrné v původním nastudování, jsou dnes spíše odsunuty do pozadí ve prospěch zdůraznění pohádkové atmosféry příběhu. Onu „pohádkovost“ akcentuje především pestrobarevná výprava Adolfa Borna, která v inscenaci jakoby přebírá hlavní úlohu a stává se tak divácky nejvděčnější složkou celého představení. Jeviště je plné „oživlých“ bornovských postaviček – vesničanů, čertů, šlechticů. Jsou zde ale také na dálku ovládané modely Jirkova psa, kočky a myši, jejichž drobné (neplánované) nárazy do jednotlivých dekorací pochopitelně vyvolávají smích v celém hledišti.
Opera je opětovně pečlivě a pokorně nastudována dirigentem Bohumilem Gregorem, jehož hudební pojetí nepostrádá vtip, napětí a rovněž smysl pro dynamické odstínění jednotlivých pasáží. Již samotná předehra k prvnímu jednání (obdobně jako předehry k oběma dalším jednáním) představuje opravdový hudební zážitek.
Sólové party nově nastudovali především mladí pěvci (obsazení některých rolí ale zůstává totožné s obsazením původním). Jako Káča debutuje mladá nadějná mezzosopranistka Jana Sýkorová (prozatím vystupuje bez alternace), jež je schopna neodolatelně zahrát Káčinu „neohrabanost“ a prostořekost. Po pěvecké stránce se jí ale tentokrát příliš nedaří. Slyšitelné přechody z jednotlivých rejstříků a částečná forze tak místy narušují její jinak sympatickou interpretaci této divácky vděčné postavy. Do role čerta Marbuela byli v alternaci obsazeni nově Jiří Sulženko a opětovně Luděk Vele. Oba basisté zaujmou promyšleným herectvím a rovněž vyváženým pěveckým projevem. Jen panu Sulženkovi by snad bylo možné vytknout částečnou nesrozumitelnost zpívaného slova. Ovčáka Jirku nově nastudovali tenoristé Tomáš Černý a Jaroslav Březina. Oba působí představitelsky věrohodně a vokálně jistě. Naopak problematickým se ukázalo obsazení role paní kněžny - sopranistky Eva Děpoltová a Jitka Svobodová se s nevelkým, ale přesto obtížným pěveckým partem zatím spíše potýkají. V ostatních rolích s úspěchem vystoupili Bohuslav Maršík a Jiří Kalendovský (Lucifer), Libuše Márová a Miroslava Volková (Káčina máma), Jitka Soběhartová (Komorná), Pavel Červinka a Jiří Kubík (Maršálek), František Zahradníček a Vratislav Kříž (Čert vrátný), Miroslav Švejda (Muzikant) a další. Důkladně sezpívaný pěvecký sbor pro inscenaci připravil sbormistr Milan Malý, celkově velmi nápaditá choreografie je dílem Daniela Wiesnera.
S touto inscenací se na repertoár Národního divadla vrací oblíbený operní titul, který je jako jeden z mála vhodný i pro malé diváky. Jelikož podobných oper není v českém hudebně dramatickém odkazu mnoho, bylo by určitě dobře, aby se na jevišti naší první scény hrál co nejdéle.Psáno z obnovené premiéry 21. září a dále pak z repríz – 23. září a 2.října 2003
TIP!
Časopis 17 - rubriky
Časopis 17 - sekce
DIVADLO
Pořád jsem to já poprvé v Pardubicích
Východočeské divadlo uvádí novinku, hru Pořád jsem to já, kterou autorka Christine Mary Dunford napsala podle celý článek
HUDBA
Levnější lístky na Brod 1995 jen do dubna
Za necelé čtyři měsíce 17. srpna se v Českém Brodě uskuteční v pořadí 11. ročníku hudebního festivalu Brod 199 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek