zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudební rozhledy 09/15

Yefim Bronfman

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Yefim Bronfman (nar. 1958) tvoří první ligu současných pianistů. Jeho původ prozradí jen ojedinělá měkká slabika propašovaná do angličtiny. Narodil se v Taškentu (hlavním městě Uzbekistánu), místě, které přálo hudbě, ale také bylo prosáklé antisemitismem. S rodiči, kteří přežili pronásledování za války i po ní, emigroval Bronfman jako patnáctiletý do Izraele. Brzy zaujal veličiny Daniela Barenboima, Leonarda Bernsteina a Isaaka Sterna a získal stipendium, díky němuž mohl odjet studovat do USA. Absolvoval Juilliard School, Marlboro a Curtisův institut. Jeho učiteli byli například Rudolf Serkin nebo Leon Fleisher. Pro americkou kulturu je Bronfman již řadu let veličinou. (Svědčí o tom i fakt, že vešel do literatury prostřednictvím epizody v románu Lidská skvrna Philipa Rotha.) Patří ke stálým a vítaným hostům světových orchestrů, jako je Newyorská filharmonie nebo Berlínští filharmonikové, a pravidelně hostuje například na festivalech v Aspenu, Tanglewoodu či Salcburku...

Velkým setkáním filmařů i jejich fanoušků se stal jubilejní 50. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, který se konal od 3. do 11. 7. v obrovských vedrech, ale i s obrovskou účastí, jež překonávala rekordy z minulých let. A protože ani letos nechyběla hudba, a to jak ve filmech, tak v karlovarských ulicích, nelze než konstatovat, že ročník měl štěstí na hosty i na počasí a každý si našel v bohaté nabídce to své. Tandem Jiří Bartoška a Karel Och, s poradkyní Evou Zaoralovou, připravili důstojnou oslavu výročí festivalu a zejména u prvního z nich jsme radostně uvítali i zlepšení jeho zdravotního stavu, za což poděkoval lékařům v Motole i sám Bartoška během oficiálních ceremoniálů přenášených Českou televizí na zahájení i ukončení festivalu. Nezbytná čísla na úvod – 488 představení navštívilo 135 105 diváků, kteří viděli 226 filmů. Porotu vedl Američan Tim League a mezi hvězdami, které přijely do Varů, byli i Richard Gere a Harvey Keitel...

Každoročním vyvrcholením divadelní sezony Bavorské státní opery v Mnichově jsou její červencové slavnostní hry. Jsou přehledem úspěšných inscenací uplynulé sezony, ale i dalších repertoárových představení s atraktivními operními pěvci z celého světa, doplněné o baletní představení, koncerty, písňové recitály a další speciální produkce. Festival má ve světě výborný zvuk a navštěvují jej operní milovníci doslova z celého světa. Většina představení je také beznadějně vyprodána. V rámci letošního festivalu, který probíhal od 24. 6. do 31. 7., se konaly premiéry dvou nových operních inscenací – Debussyho jediné opery Pelléas a Mélisanda a Straussovy Arabelly. Vedle těchto nových inscenací bylo uvedeno dalších dvanáct oper od Monteverdiho až po Richarda Strausse (letos chyběl Mozart), čtyři baletní večery, devět komorních koncertů, čtyři písňové recitály (Pavol Breslik, Edita Gruberová, Anne Schwanewilms a Jonas Kaufmann) a celá řada dalších akcí...

Politické, společenské a ekonomické změny následující listopadovou revoluci roku 1989 se pochopitelně nevyhnuly ani divadelní kultuře. V souvislosti s transformací centrálně plánované ekonomiky na systém tržního hospodářství se mohlo opět navrátit svobodné divadelní podnikání, znemožněné v polovině roku 1945 výnosy komunistického ministra Zdeňka Nejedlého. Zásadní událostí se v tomto směru stal počin prvního československého soukromého divadelního producenta Adama Nováka, který v létě 1992 uvedl v pronajatém Divadle na Vinohradech slavný muzikálový hit Les Misérables (Bídníci) Claude-Michela Schönberga a Alaina Boublila. Novákovi se po dlouhodobé korespondenci se zástupci produkční společnosti, spravující autorská práva na světoznámý titul, podařilo v New Yorku sejít přímo s věhlasným producentem Cameronem Mackintoshem a přes absolutní nezkušenost s jakoukoliv divadelní produkcí ho k přislíbení licence přesvědčit...

www.hudebnirozhledy.cz

7.9.2015 14:09:28 Redakce | rubrika - Z médií