zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Opera Divadla J. K. Tyla připravila premiéru Prodané nevěsty

Kateřina Šmídová Kalvachová a Josef Moravec

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Nová inscenace české národní opery v hudebním nastudování Olivera Dohnányiho a v režii Jany Kališové bude v září 2014 slavnostně otevírat Nové divadlo.
Poprvé zazněla Smetanova Prodaná nevěsta 30. května 1866 v pražském Prozatímním divadle. V Plzni byla uvedena o tři roky později, 30. října 1869; nyní přichází na řadu již dvaadvacáté nastudování.

Nyní Prodanou nevěstu nově nastudoval současný šéfdirigent plzeňské opery Oliver Dohnányi, který má s tímto dílem dlouholeté zkušenosti z našich i zahraničních scén. S humorem podotýká, že dirigoval československou premiéru opery v Bratislavě, kdy se v inscenaci, studované v českém originále, nepodařilo u některých sólistů vymýtit slůvka do té doby užívaného slovenského překladu. Přestože Oliver Dohnányi dává přednost spíš svižnějším tempům, velice pečlivě studuje partituru díla nejen se sólisty, ale též se sborem a orchestrem, a snaží se o maximální respekt k autorovu zápisu. Premiéra 7. června 2014 ve Velkém divadle.

Hudební nastudování Prodané nevěsty jde ruku v ruce s režijním pojetím renomované režisérky Jany Kališové, v současné době šéfky činohry Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, která má s operou již bohaté zkušenosti. S plzeňským souborem spolupracuje od r. 1997, kdy režírovala Salieriho Catilinu. Prodaná nevěsta je tady jejím druhým smetanovským titulem – v r. 2008 nastudovala Dvě vdovy.
Patří k těm činoherním režisérům, kteří hudbu slyší a vycházejí ve svém vedení herců právě z hudby. Prodanou nevěstu se snaží rozehrát do nejmenších detailů, propracovává charaktery jednotlivých postav a snaží se důvěrně známé libreto přečíst novým pohledem, aniž by porušila pietní přístup k dílu. Zároveň si uvědomuje, že tato komická opera není jen radostný úkol pro každého režiséra, ale též úkol velice nevděčný, neboť- jak tvrdí: „Prodaná nevěsta nemůže dopadnout nikdy dobře. Teprve když vznikne nová inscenace, ta předešlá se vezme na milost.“
Výtvarnou podobu dají inscenaci scéna a kostýmy Jany Zbořilové, sbor stejně jako v minulé inscenaci připravuje Zdeněk Vimr, tančit se bude v choreografii Jaroslavy Leufenové.

V titulní roli se budou střídat sopranistky Lucie Kašpárková, Kateřina Šmídová Kalvachová a domácí Ivana Veberová, tři představitele má i postava Jeníka: Aleš Briscein, Josef Moravec, Richard Samek. Vaška ztvární Tomáš Kořínek a Aleš Voráček, v rodičovských rolích vystoupí Iveta Koppová Žižlavská, Ivana Šaková, Jana Foff Tetourová, Jana Piorecká, Jiří Hájek, Dalibor Tolaš, Pavel Horáčeka František Zahradníček. Roli napáleného dohazovače Kecala si zopakuje Jevhen Šokalo v alternaci s Janem Šťávou.

9.6.2014 00:06:30 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 31 (2021) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 31 - sekce

DIVADLO

Divadelní adaptace Chaplinova filmu Diktátor

Filip Březina (Diktátor)

Výsměch tyranům opilým mocí, ale také varování před ničivou silou zfanatizované masy. Slavnou Chaplinovu satir celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 32. týden

Take That (Chlapecké a dívčí skupiny)

Hudební profil – Vítězslav Vávra
Umělecký portrét zpěváka a bubeníka, který zemřel počátkem července celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Jiří Stránský 90. výročí narození

Jiří Stránský

Jiří Stránský
Portrét významného spisovatele, scenáristy a předsedy českého PEN klubu se zkušeností politic celý článek

další články...