zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nová sezóna v Opeře ND

Příhody lišky Bystroušky

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Operní soubory Národního divadla, tedy Opera Národního divadla a Státní opera, připravují pro sezonu 2014/2015 celkem osm velkých operních premiér, jedno poloscénické provedení a tradiční koncerty. V naší nabídce nebude chybět ani komorní a experimentální opera, která se od příští sezony zabydlí na Nové scéně. Tuto odnož naší dramaturgie představíme s koncem právě probíhající sezony.

Opera Národního divadla
První premiérou sezony bude vrcholná opera Zdeňka Fibicha PÁD ARKUNA, kterou lze označit za jeden z nejvýraznějších českých ohlasů Wagnerovy tvorby. Ve Fibichově posledním jevištním díle se působivě prolínají osobní příběhy nenaplněné lásky a divoké vášnivosti s historií pádu barbarského kultu pobaltských Slovanů pod náporem křesťanské misie. Do Opery Národního divadla se s Pádem Arkuna vrací dva tvůrci mimořádných operních zážitků minulých let – americký dirigent John Fiore a režisér Jiří Heřman. Inscenace je dalším z příspěvků Opery Národního divadla k Roku české hudby 2014.
Premiéry 9. a 10. října 2014 v Národním divadle.

V prosinci 2014 Opera naposledy rozšíří program Roku české hudby poloscénickým uvedením kontroverzní opery Aloise Háby NOVÁ ZEMĚ, kterou tento avantgardní skladatel zkomponoval ve 30. letech 20. století přímo pro Národní divadlo. Opera, která vychází ze stejnojmenného románu sovětského socrealistického spisovatele Fjodora Gladkova a na níž spolupracovali mj. dirigent Václav Talich a režisér Ferdinand Pujman, byla z obav před skandálem a politickými protesty prvorepublikovými úřady zakázána. Poloscénické provedení opery, jehož autory budou dirigent a umělecký ředitel Opery ND a SO Petr Kofroň spolu s režisérem Miroslavem Bambuškem, se uskuteční 12. prosince 2014 v Národním divadle.

Po dlouhých letech se ve Stavovském divadle objeví nová Mozartova KOUZELNÁ FLÉTNA. Stávající inscenaci Davida Radoka, kterou Opera hraje více než dvacet let, nahradí nová, tentokrát v režii další z výrazných osobností českého divadla, Vladimíra Morávka, který má v úmyslu rozehrát Mozartovu oblíbenou pohádku do velkolepé a zázračné divadelní podívané.
Premiéry 5. a 7. února 2015 ve Stavovském divadle.

Historická opera s velkým nadčasovým přesahem – to je Musorgského BORIS GODUNOV podle „shakespearovského“ dramatu A. S. Puškina. Puškin nazval svou hru ironicky „komedií o skutečné bídě moskevského státu, o caru Borisovi a o Griškovi Otrepjevovi“. Je to ovšem komedie, z níž mrazí. Podobně jako Puškinova dramatická předloha je i její operní verze mnohoznačnou a mnohovrstevnatou studií lidské společnosti na prahu krize – krize autorit, krize tradic a zákonů, krize mravní. Premiéry inscenace v režii mladé a oceňované operní režisérky Lindy Keprtové jsou plánovány na 26. a 29. března 2015 v Národním divadle. Dirigentem Borise Godunova bude umělecký ředitel Opery ND a SO Petr Kofroň.

Volnou „ruskou trilogii“, již spoluvytváří Hábova Nová země a Musorgského Boris Godunov, uzavírá poslední opera Leoše Janáčka Z MRTVÉHO DOMU, inspirovaná románem F. M. Dostojevského. Z metafory „mrtvého domu“ vyrůstá Janáčkovo zvláštní, jakoby antidramatické pojetí této opery. Život v lágru je sice vylíčen bohatě a velmi realisticky, ale to vše je pouhá kulisa, ubíjející rituál, předstíraný život. Ve skutečnosti vnímají vězni jako svůj pravý život jen svou minulost a přímo s posedlostí se do ní stále znovu a znovu vracejí. Janáčkův „Mrtvý dům“ bude operním debutem činoherního režiséra Daniela Špinara, jehož vyhraněný styl si vydobyl v poslední době velký respekt a zájem divadelního publika. Operu hudebně nastuduje dirigent a hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra.
Premiéry 14. a 16. května 2015 v Národním divadle.

Vedle operních premiér připravuje Opera Národního divadla na listopad a prosinec 2014 také tradiční adventní koncerty a na 27. ledna každoroční oslavu MOZARTOVÝCH NAROZENIN ve Stavovském divadle. I v nové sezoně poběží oblíbený zábavný a vzdělávací cyklus OPERA NÁS BAVÍ PRO DĚTI a jejich rodiče, jehož autorkou je emeritní sólistka Opery Národního divadla, paní Jiřina Marková.

Státní opera
Skandální opera SALOME, plná chtíče, krve, slz a extatické hudby Richarda Strausse, patří dnes již ke klasickým a atraktivním operním titulům, jakkoli je její uvádění díky vypjatosti zpěvních partů či velkolepé instrumentaci orchestru vždy velmi náročné. Nová inscenace v režii vynikajícího polského operního a filmového režiséra Mariusze Trelińského a jeho uměleckého partnera, renomovaného slovenského scénografa Borise Kudličky je smělým krokem k nové dramaturgii a novému směřování Státní opery i ohlédnutím za tradicí a historickým významem této scény, kde krátce po světové premiéře dirigoval toto své dílo sám Richard Strauss. Uvedením Salome si připomeneme 150. výročí narození tohoto velkého operního tvůrce. Na vzniku inscenace se podílí Teatr Wielki - Opera Narodowa Warszawa. Jde o historicky první koprodukci Národního divadla s touto významnou polskou scénou. Se Salome se do Státní opery vrátí německý dirigent Heiko Mathias Förster.
Premiéry 23. a 26. října 2014 ve Státní opeře.

Druhou premiérou Státní opery v nové sezoně bude MEFISTOFELES italského skladatele a vlivného literáta Arriga Boita. Inspirací pro jeho operní fresku, proslavenou zejména skvěle vypracovanými sborovými scénami, ale také totálním fiaskem, které její světovou premiéru v roce 1868 potkalo vinou nepochopení tradičního italského operního publika, se stala Goethova dramatická báseň Faust, a to oba dva její díly – což je v operní literatuře zcela ojedinělé. Praha Boitova Mefistofela neslyšela již dlouhých dvaasedmdesát let. Nyní ho představíme v režii uměleckého šéfa ostravské komorní scény Aréna Ivana Krejčího.
Premiéry 22. a 24. ledna 2015 ve Státní opeře.

Humperdinckova PERNÍKOVÁ CHALOUPKA v režii všem dobře známého výtvarníka a spolutvůrce mnoha magických divadelních inscenací Matěje Formana si klade za cíl přivést do Státní opery rodinné publikum, které zatím v hledišti tohoto divadla postrádáme. Matěj Forman se jako režisér tentokrát oddělí od svého dvojčete Petra, s nímž v minulých letech vytvořil pro Národní divadlo trojici mimořádně úspěšných operních či hudebně-divadelních inscenací Kráska a zvíře, Dobře placená procházka a Čarokraj. Roztomilou i hrůzostrašnou pohádku bratří Grimmů s hudbou Engelberta Humperdincka uvedeme v českém překladu. Hudebního nastudování se ujme dirigent a hudební ředitel Státní opery Martin Leginus jako své první premiéry v pražském angažmá.
Premiéry 23. a 25. dubna 2015 ve Státní opeře.

Ranou operu Giuseppa Verdiho MACBETH podle stejnojmenné tragédie Williama Shakespeara uvedlo Národní divadlo naposledy před dvanácti lety v režii Vladimíra Morávka. Nyní se tento méně známý, „mladý Verdi“ objeví na scéně Státní opery. Právě v Macbethovi, v tomto svém „operním thrilleru“ Verdi zahájil cestu k novému pojetí hudebního dramatu, v němž je zpěv podřízen situaci a reflektuje psychologii postav a v němž je dramatický obsah mnohem podstatnější než – jak bylo předtím v italské opeře zvykem – pouhé belcanto. Nová podoba Verdiho Macbetha je v rukou dirigenta Jiřího Štrunce a režiséra Martina Čičváka, který má s inscenováním Shakespeara bohaté zkušenosti.
Premiéry 11. a 13. června 2015 ve Státní opeře.

17.2.2014 12:02:26 JaSop | rubrika - Zprávy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 17 - sekce

DIVADLO

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském celý článek

další články...

HUDBA

Litava Park nabídne hvězdný line-up

Litava Park

Krásné místo kousek od Brna, město Bučovice, již podruhé zve na víkend plný skvělé hudby. Dvoudenní festival L celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Festival umění a kreativity ve vzdělávání

Už počtvrté se pedagogové, rodiče, odborná i širší veřejnost či profesionálové z oblasti kultury a umění mohou celý článek

další články...