Zpráva pro akademii, Bertram a Mescalinda
Zpráva pro Akademii Jana Klusáka měla svou světovou premiéru 6.12.1997 v Divadle Kolowrat. Současným obnovením této inscenace spolu se světovou premiérou Bertrama a Mescalindy vzniká jedinečný autorský večer komorních oper jednoho z nejvýraznějších současných českých skladatelů - Jana Klusáka. Toto spojení zároveň ukazuje dvě polohy skladatelovy tvorby - vážnou (v případě zpracování Kafkovy povídky), i když ve formě neoexpresionistické grotesky a hravě recesivní, jako je virtuózní operně hudební koláž opery-pasticcia Bertram a Mescalinda. Volba inscenačních prostředků důsledně sleduje sdělení obou děl. Spojnicí zde zůstává vedle osoby skladatele i nosný a inspirující kontrast dvou možný přístupů k podobě komorní opery dneška.
Jan Klusák uvedl na tiskové konferenci, že má rád smích z řad publika. V premiéře se o tom budeme moci přesvědčit 28. listopadu 2002 od 19.00 h v Divadle Kolowrat. V režii Jiřího Nekvasila a pod dirigentským vedením Přemysla Charváta vystoupí mimo jiné Roman Janál, Jaroslav Březina, Jaroslava Maxová a Simona Assione.
Zpráva pro akademii
Polidštěný šimpanz Červený Petr vypráví, za pomoci retrospektivy a epizodních postav, příběh svého uvěznění, postupného ochočování a přejímání lidských mravů.
Ve zprávě pro členy akademie dospěje až k líčení svého současného postavení varietního umělce, který má vlastního impresária, renomé a polo-ochočenou opičí družku.
Bertram a Mescalinda
Rytíř Bertram vydal se kdysi, puzen metafyzickým hladem po absolutnu, do světa hledat pravdu. Jeho věrná manželka Mescalinda jej chtěla doprovázet, on však nechtěl o něčem takovém ani slyšet, byl toho názoru, že žena a absolutní pravda se nesnášejí. Mescalinda proto následovala svého manžela přestrojena za poustevníka Onufria, aby jej mohla – aniž on ji poznal – nenápadně ochraňovat. A sledovat.
Mescalinda se dává zděšenému Bertramovi poznat a vše mu vysvětluje. Běduje nad jeho nevěrností. Jako deus ex machina se zjevuje Krakonoš a oznamuje, že se rozhodl odměnit Mescalindinu věrnost: daruje rytířovi očarované housle. Hra na ně ochrání jejich majitele před každým pokušením. Kdykoliv by snad byl Bertram v nebezpečí porušit manželskou věrnost, stačí, když na housle zahraje úryvek z Mozartova houslového koncertu A-dur (K. 219) a svod k hříchu bude zažehnán. Nedostatek hudebního nadání nevadí, stačí dobrá vůle, výkon může být i jen přibližný. Mescalinda se tedy nemusí nadále o manžela strachovat, i když její domácí štěstí bude vykoupeno občasným týráním jejího hudebního sluchu. Inu, nic není zadarmo a každá láska si musí své trápení přestát.
Když Krakonoš vidí, že dobrosrdečný rytíř lituje intrikánů, nechá je obživnout a – aby již nemohli lidem škodit – zařazuje je mezi své trpaslíky. Nakonec jsou tedy všichni spokojeni. Jen Mescalinda trochu žehrá, že to mohl Krakonoš se svými houslemi vyřešit dokonaleji.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan celý článek
HUDBA
Společně s Medial Banana si zaplaveme v moři času
Slovenská kapela Medial Banana vydala novou desku a nyní s ní vyráží na turné. Brněnským fanouškům novinku Mor celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Skutečný příběh manželství
Milá Olivie
Dokáže síla umění překonat rodinnou tragédii? Skutečný příběh manželství britského spisovatele celý článek