Ivana Mixová
Národní divadlo v Praze s hlubokým zármutkem oznamuje, že v noci 5. září 2002 zemřela po krátké těžké nemoci v jednasedmdesáti letech jeho bývalá členka, sólistka opery Ivana Mixová. V roce 2000 obdržela cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera, tehdy prohlásila: „Měla jsem ráda všechny role, velké i malé, ale Carmen, kterou jsem zpívala víckrát, mi byla asi nejbližší.“
Rozloučení s Ivanou Mixovou se koná v pátek 13. září 2002 ve 12.00 hodin ve foyeru historické budovy Národního divadla.
Umělkyně (vlastním jménem Hildegarda Svitavská) se narodila v české rodině ve Vídni 2. prosince 1930. Ještě před dokončením studií na brněnské konzervatoři získala angažmá v Olomouci a později v Ostravě. Hostování v Národním divadle v letech 1955-1956 v roli Carmen, Káči a Olgy jí vyneslo nabídku na trvalé angažmá. První rolí, kterou studovala jako řádná členka opery Národního divadla, byl v roce 1956 Lapák v Příhodách lišky Bystroušky. Během dalších let zde vytvořila více než padesát postav, k nimž nutno přičíst ještě další role, do kterých byla obsazena během hostování ve Státní opeře v Berlíně (1964-1973) a v Hannoveru (1965-1970).
Ivana Mixová byla inteligentní a vzdělanou umělkyní, obdařenou hereckým talentem a barevným mezzosopránem velkého rozsahu, jehož dokonalá pěvecká technika umožňovala zpěvačce interpretovat role výrazně odlišných žánrů. Proto se v jejím repertoáru objevily vedle sebe role Cherubína ve Figarově svatbě i Eboli v Donu Carlosovi, hlavní role v Gluckovu Orfeovi i Klytaimnestra ve Straussově Elektře nebo Martinka v Hubičce i Fricka ve Wagnerově Valkýře. V roce 1966 ji režisér Václav Kašlík obsadil do nové, moderně pojaté inscenace Carmen, jejíž titulní postavu obdařila provokativní smyslností a stala se živoucím symbolem této inscenace. S Carmen pak mnohokrát uchvacovala i na zahraničních jevištích, v Berlíně, Moskvě, Hannoveru, Norimberku, Frankfurtu, Sofii a dalších evropských scénách. Skvělým pěveckým i hereckým zážitkem byl výkon Ivany Mixové v roli Octaviana v Růžovém kavalíru, mnohokrát oceněný kritiky. Nelze ovšem opomenout oblast koncertního umění; byla výbornou interpretkou oratorií (např. ve Dvořákově Stabat Mater nebo Verdiho Requiem) i písňové tvorby, v níž nezapomínala ani na české soudobé skladatele. Trvale spolupracovala s rozhlasem i televizí, která zachytila její Cizí kněžnu ve Dvořákově Rusalce, řadu snímků natočila pro naše i zahraniční gramofonové firmy.
Paní Ivana Mixová završila svou uměleckou kariéru na jevišti Národního divadla charakterními rolemi, v nichž mistrovsky zúročila své bohaté pěvecké a herecké zkušenosti. Nezapomenutelná byla zejména její Hraběnka v Čajkovského Pikové dámě z roku 1987. Poslední rolí, kterou jako sólistka opery Národního divadla nastudovala byla v roce 1989 Obchodnice s rybami v Juliettě Bohuslava Martinů.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Novinky z Institutu Pavla Šmoka
V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek
FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe
Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek
HUDBA
Metronome Prague ohlásil zvučná jména rapové scény
Metronome Prague, metropolitní hudební a společenská událost roku, proběhne 20. – 22. 6. 2024 ve zrekons celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
DILIA vyhlásila nový grant
DILIA pokračuje ve své podpoře mladých talentů. Po již tradičních a dlouhodobých projektech, jako jsou Cena Ev celý článek