zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Nebojte se klasiky! Hudební škola na CD

Nebojte se klasiky! Hudební škola na CD

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Předmět Hudební výchova, dotovaný v učebních plánech našich základních škol jednou vyučovací hodinou, tj. 45 skutečnými minutami týdně, nemá v nerovném boji s hudbou, kterou chrlí naše média prakticky 24 hodin denně, žádnou šanci. Seznámit děti s celým spektrem hudby, které být schopen vnímat by mělo patřit k základní vybavenosti každého vzdělaného člověka, nedokáže většinou ani odborně fundovaný, profesně zapálený učitel. Škola tak nemůže v dostatečné míře ovlivnit vytvoření potřebného uměleckého vkusu současné mládeže, což se odráží nejen v upadajícím obecném zájmu o artificiální hudbu, ale možná již i v určitém stupni její ignorace ze strany značné části naší populace. Přesvědčuje nás o tom např. společný „zpěv“ české národní hymny při různých slavnostních příležitostech nebo naprostá bezradnost účastníků vědomostních soutěží při odpovědích na nejjednodušší otázky z oblasti hudby. Hudební výchova podobně jako další umělecko-výchovné předměty ztrácí na všeobecně vzdělávacích školách postupně svůj význam, což se projevuje v našem životě na každém kroku v nedostatečné kultuře chování a jednání řady našich občanů. Ani se nechce věřit, že se kdysi na školách zpívalo i vícehlasně a že znalost notopisu a zpěv podle not patřily spolu se základní orientací v dějinách hudby k normálním didaktickým složkám tohoto předmětu. Jsem zvědav, jak by dopadlo dnes oblíbené testování hudebně-výchovných znalostí a dovedností v 5. a 9. ročnících základních škol. Ale to nikoho nezajímá. Komplexnější a systematičtější hudební výchova se děje naštěstí ještě v základních uměleckých školách, ta však již není zadarmo a zahrnuje jen malé procento naší populace. Snížení významu této disciplíny se odráží negativně i ve vzniku a edici nové hudebně-výchovné literatury a didaktických pomůcek. V tomto směru jsme na tom bohužel mnohem hůře než ve většině sousedních států. Proto je třeba uvítat každý vydavatelský počin, který by pomohl alespoň částečně tuto nepříznivou situaci řešit.

V podobě dvou kompletů po čtyřech CD s názvem Nebojte se klasiky! Hudební škola na CD (2012) se o to pokouší Radioservis, a. s. Českého rozhlasu Praha. Svět artificiální hudby, reprezentovaný hudebními portréty čtyř domácích (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bohuslav Martinů) a čtyř světových skladatelských osobností (Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven a Petr Iljič Čajkovskij), otevírají „žákům, učitelům a zvídavým rodičům“ v režii Vladimíra Gromova herci Vanda Hybnerová a Saša Rašilov. Nejvýznamnější a jistě i nejobtížnější úloha při vzniku této zvukové publikace připadla scenáristce Kláře Boudalové a dramaturgu Petru Kadlecovi. Bylo třeba velmi dobře uvážit, koho by měla vybraná hudba a způsob její interpretace v prvé řadě oslovit, kdo další a při jakých příležitostech by mohl těchto kompletů využít a publikace byla i komerčně zajímavější, které skladby jsou pro vybraného skladatele dostatečně reprezentativní, posluchačsky atraktivní, ale zároveň i adekvátní současným zkušenostem posluchače. Dovedu si představit, že při promýšlení těchto hledisek se pohybovali autoři jistě na tenkém ledě.
Každý zkušený hudební pedagog by určitě dovedl prezentovat i jiný výběr skladeb uvedených autorů, ale podle mého názoru je volba ukázek dostatečně pestrá, zahrnuje prakticky všechny druhy skladatelské tvorby a hudebních forem v přibližně stejné posluchačské náročnosti a vhodně ilustruje i životní osudy skladatelů.
Ještě obtížnější je ovšem vytvoření scénáře ve formě rozhovoru průvodců hudby s neznámým posluchačem. Jinak by bylo asi třeba hovořit s žákem, jinak s učitelem, jinak se zvídavými rodiči nebo jinými dospělými posluchači. Tento problém se netýká ani tak výběru zajímavých informací ze života skladatelů a okolností vzniku jejich skladeb, jako penza hudebně teoretických znalostí a poslechových zkušeností potřebných k pochopení skladby na základě její „analýzy“. Svou formou se scénář zaměřuje spíše na posluchače–žáka nebo posluchače z řad méně zkušených dospělých. To však neznamená, že by materiál nemohl využít s doplněním dalších teoretických a analytických informací učitel ve vyučovacím procesu. Pro metodiku poslechu volí scénář nejčastěji postup od základních slovních informací o okolnostech vzniku skladby, jejím charakteru a postavení a významu ve skladatelově díle, k jejímu prvému poslechu doprovázenému analyzujícím komentářem upozorňujícím a vysvětlujícím druh hudby, její formu, použití hudebně výrazových prostředků, charakterizujících barvu jednotlivých hudebních nástrojů apod. Nenásilně tak uvádí posluchače do základních tajů uvědomělého poslechu hudby. Ukázky z rozsáhlejších děl nebo hudebních cyklů zařazuje nápaditě do potřebných dějových, formálních a jiných zajímavých souvislostí. Každou poslechovou jednotku uzavírá pak možnost třeba i vícekrát opakovaného, ničím nerušeného poslechu celé skladby, umožňujícího ověřit si vše, co se posluchač v prvé analyzující části ukázky dověděl.
Ve srovnání s návrhem metodického postupu při výkladu hudební skladby používaným ve školní hudební výchově postrádá tento postup z pochopitelných důvodů prvý samostatný, více méně intuitivní poslech skladby s případnými poslechovými úkoly nebo návody. Ale i tuto možnost uspořádání každého CD se samostatnými stopami vybraných poslechových skladeb nabízí.
Je si však třeba uvědomit, že komplety Nebojte se klasiky! by měly plnit především popularizační, motivační úlohu, a to se jim podle mého názoru může úspěšně dařit. Šťastná byla i volba obou moderátorů, herců Vandy Hybnerové a Saši Rašilova, jejichž laskavé hlasy se v poutavých vyprávěních o životě slavných skladatelů i dalších vtipných, přiléhavých komentářích výborně doplňují. V přebalu každého CD najdou posluchači nejen podrobný strukturovaný životopis skladatele, ale i náměty na výlety do míst, která jsou s jeho životem spojená. Hudební ukázky jsou zřejmě převzaty z archivu Českého rozhlasu. Domnívám se však, že jména interpretů neměla zůstat anonymní, i když jejich prezentace není samozřejmě hlavním cílem publikace. Do textu komentářů by se však byla jistě dala zařadit. Oba komplety (CR0702–2; CR0703–2) s jednotným vkusným designem Aleny Nievaldové nabízejí po 4 hodinách 26 minutách hudby a vyprávění. Informace o možnosti jejich zakoupení je možno získat na adrese Radioservis, a. s., Olšanská 5, 130 00 Praha 3, nebo na www.radioservis–as.cz, případně www.nebojteseklasiky.cz. Doporučená cena každého kompletu je 699 Kč.

RADIOSERVIS CR0702–2, CR0703–2
Nebojte se klasiky! Hudební škola na CD
1. komplet – Čeští skladatelé (CR0702–2)
1. Bedřich Smetana – Medvěd (České tance); Znám jednu dívku, duet Jeníka a Kecala z 2. dějství opery Prodaná nevěsta; Šárka a Vltava (Má vlast);
2. Antonín Dvořák – Serenáda E dur pro smyčcové nástroje (5. věta Finale. Allegro vivace); Slovanský tanec č. 8; Měsíčku na nebi hlubokém, árie Rusalky z 1. dějství opery Rusalka; Symfonie č. 9 e moll „Z Nového světa“ (4. věta Allegro noc fuoco); Smyčcový kvartet č. 12, F dur „Americký“ (4. věta Finale. Allegro man on troppo);
3. Leoš Janáček – Pilky (Lašské tance); Sinfonietta (1. věta Allegretto); Lístek odvanutý (Po zarostlém chodníčku); Suita pro smyčcový orchestr (4. věta Presto); Suita z opery Příhody Lišky Bystroušky (1. část); Taras Bulba (Smrt Andrijova);
4. Bohuslav Martinů – Serenáda č. 4 (Divertimento, 3. část Allegretto); Aj, stupaj, můj koníčku, na most (České madrigaly); O kocourovi v botách z baletu Špalíček; Charleston ze Suity z baletu Kuchyňská revue; Otvírání studánek (výběr).
2. komplet – Světoví skladatelé (CR0703–2)
5. Johann Sebastian Bach – Tříhlasé sinfonie F dur; Air ze Suity č. 3 D dur; Braniborský koncert č. 2 F dur (3. věta Allegro assai); Úvodní sbor z Magnificat D dur; Badinerie ze Suity h moll; Ave Maria v úpravě pro soprán a orchestr;
6. Wolfgang Amadeus Mozart – „Malá noční hudba“ (1. věta Allegro); Variace na píseň Ah, vous dirai–je maman; Árie Dona Giovanniho z 1. dějství opery Don Giovanni; Jízda na saních (Německé tance); Árie Královny noci z 2. dějství opery Kouzelná flétna; Symfonie č. 40 g moll (1. věta Molto allegro);
7. Ludwig van Beethoven – Symfonie č. 6 F dur „Pastorální“ (4. věta Allegro); Bagatella č. 25 a moll „Pro Elišku“; Symfonie č. 5 c moll „Osudová“ (1. věta Allegro con brio); Symfonie č. 3 Es dur „Eroica“ (3. věta Scherzo. Allegro vivace); Symfonie č. 9 s „Ódou na radost“ (4. věta, výběr);
8. Petr Iljič Čajkovskij – Květinový valčík (Suita z baletu Louskáček); Červen (klavírní cyklus Roční doby); Výběr z 3. dějství baletu Šípková Růženka; Koncert pro housle a orchestr D dur (3. věta Finale. Allegro vivacissimo); Scene (Suita z baletu Labutí jezero).
Celkový čas – 1. komplet: 4 hodiny 26 minut; 2. komplet: 4 hodiny 25 minut
Zdroj Hudební rozhledy 09/2012 - Jiří Kolář

1.10.2012 22:10:07 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby

Přebal alba

Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosav ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...