Zahajovací koncert ve střihovém pořadu
Ačkoli v propagačním materiálu tvrdil prozatímní ředitel ČT Jiří Balvín, že "neodmyslitelnou součástí Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro je přítomnost České televize na koncertech ", letos to neplatilo. Neuskutečnil se dokonce ani přímý přenos, ba ani záznam zahajovacího koncertu s Mou vlastí. Důvodem absence kamer v sále byl údajně fakt, že Česká televize má už "na skladě "záznamy z mnoha předcházejících ročníků festivalu. To je samozřejmě jak to ostatně stvrdil střihový pořad, vysílaný krátce po skončení přímého přenosu hokejového střetnutí na mistrovství světa v sobotu 12. května a sestavený z šesti různých nahrávek jednotlivých částí Smetanova cyklu v provedení šesti dirigentů pravda. I když ale přijmeme argument o bohatě zásobeném archivu, přímý zážitek z letošního prvního koncertu mnoha lidem chyběl. Proč? Opravdu na to nejsou peníze, nebo není ve vedení ČT nikdo, komu by na prezentaci vážné hudby opravdu záleželo?
Ve střihovém pořadu, který 12. května večer vysílala místo přímého přenosu zahajovacího koncertu letošního Pražského jara Česká televize, zmínil se hornista Ondřej Vrabec o tom, že poprvé slyšel Mou vlast až tehdy, když na zkoušce odehrál svůj part ve všech šesti symfonických básních Smetanova cyklu. Nemám mu to za zlé, je to ostatně skvělý instrumentalista. Ale uvědomil jsem si jisté souvislosti: v době našeho mládí, kdy byl koncertní život nepoměrně chudší, nechyběli jsme takřka na žádném koncertu, i když stát ve Dvořákově nebo Smetanově síni nebylo zvlášť pohodlné (někdy jsme ovšem mohli i se vstupenkami k stání obsadit zbylá volná sedadla). Dnes abyste posluchače konzervatoře na koncertě hledali s lupou. Neberte to ale jako sentimentální vzpomínku na staré zlaté časy jen konstatování holé skutečnosti. Naši kantoři nás k návštěvě koncertů uměli donutit: pan profesor Očadlík dal každému z nás čas od času zadarmo vstupenku na koncert s tím, že ho bude zajímat "na nečisto "napsaná recenze. Psali jsme jak diví, i když nás nečekal žádný honorář a hlavně jsme slyšeli spoustu muziky.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles
Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat celý článek
HUDBA
ABBA: úspěch navzdory
ABBA: úspěch navzdory
Britský dokument mapuje vývoj švédské skupiny ABBA. Když v roce 1974 zvítězila v sout celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Audioknihou roku 2023 se staly memoáry
Vítězem ankety Audiokniha roku 2023 se stala memoárová kniha Vlastní životopis spisovatelky Agathy Christie na celý článek