zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Rhythm is it!

Rhythm is it!

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Jako dozvuk Festivalu tanečních filmů uvedl Goethe-Institut v Praze dokument Thomase Grubeho. Rhytm is it! Film představuje velkolepý sociologicko umělecký projekt, který se uskutečnil v Berlíně v roce 2004, v době, kdy umění rozhodně nebylo ústředním bodem diskuzí ve společnosti. Dirigent Berlínských filharmoniků Simon Rattle a choreograf Royston Maldoom přišli s myšlenkou scénického provedení Stravinského skladby Svěcení jara, jehož aktéry by společně s Berlínskými filharmoniky byly děti a mládež z berlínských škol.

Do projektu se zapojilo 250 žáků od 8 do 20 let převážně z nižších sociálních vrstev, děti přistěhovalců z nejrůznějších částí světa, ale i žáci z "dobrých" škol. Většina bez jakékoliv sportovní natožpak taneční průpravy, mnozí vlivem rodinného prostředí nevyrovnaní, s malým sebevědomím, někteří s psychickými problémy.
Umělecký záměr celé akce tak přerostl do oblasti terapie tancem, kdy choreograf a jeho asistentka věnovali velkou část vyhrazeného času na trénink psychologii - budoucí tanečníci a tanečnice se se učili soustředění, sebereflexi, práci ve skupině a především disciplíně, která jim činila největší potíže.
Režisér sleduje týden po týdnu více než měsíční nácvik, doslova vydřený pokrok ale i propady a nezájem, diskuze choreografa s mládeží, její reakce a životní postoje, které se u některých velmi slibně vyvíjejí. Z rozjívených teenagerů se před našima očima stávají zodpovědné osobnosti, které vědí, co chtějí.
S blížící se premiérou roste napětí a nastává i okamžik, kdy hrozí konec.
V protikladu k chaosu mezi mladými jsou zkoušky Berlínských filharmoniků a zpočátku se zdá téměř nemožné, že by se tyto dva elementy mohly konstruktivně propojit.
Osou "příběhu" orchestru jsou životní osudy a filozofie dirigenta. Simon Rattle navštívil v deseti letech s rodiči koncert, kde se hrálo Stravinského Svěcení jara a zažil tam něco jako mystické vytržení, v němž pochopil, že musí být dirigentem. Uvědomil si také, že "Rytmus to je ono!" - jak zní název dokumentu. Rytmus podle něj představuje prvotní komunikaci a veškerá hudba je spojujícím prvkem mezi lidmi, není to tedy jen zábava ale životní nezbytnost.

Neohrabanost, únava, lenost, nedisciplinovanost jsou nakonec překonány a v ohromné aréně v Berlíně- Treptowě se odehraje zázrak. Nesourodá, nezkušená skupina se za doprovodu Berlínských filharmoniků proměňuje v sehraný taneční soubor, který svou energií a nadšením strává stovky diváků v hledišti.

26.9.2011 22:09:47 Helena Kozlová | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Strhující drama Anthropoid

Anthropoid

Anthropoid
Akce má krycí jméno. Strhující filmové zpracování atentátu na Reinharda Heydricha, provedeného v celý článek

další články...