zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Svěcení jara na scéně Národního divadla

Svěcení jara na scéně Národního divadla

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Krásou a působivostí baletního triptychu Svěcení jara se lze na scéně Národního divadla potěšit pouze v jediný den – 19. září 2011 ve 14.00 a 19.00. Kompozici všech částí inscenace propojuje svébytný choreografický rukopis Petra Zusky, uměleckého šéfa baletu ND. Završuje ji titulní dílo vytvořené na hudbu Igora Stravinského.
Představení otevírá poetická kreace klasického a neoklasického stylu na hudbu 1. symfonie D-dur Gustava Mahlera. Petr Zuska choreografii připravil speciálně pro Expo 2010 v čínské Šanghaji, kde její ladnost slavila úspěchy.

Balet Národního divadla se tak spolupodílel na druhém nejvyšším ocenění českého pavilonu na této světové výstavě. Soubor ND má tedy toto dílo zažité a užívá si Mahlerových melodických odkazů k lidové písni. Světelná hra (Petr Zuska a Pavel Kremlík) i působivé kostýmy z modrého hedvábí (Roman Šolc) jako by šly spolu s pohybem a prodlužovaly ho, a tak ještě podtrhují ladnost a vznosnost tance.
V centrální části představí přední sólisté Zuskovy hvězdné duety, s nimiž si už dokázali získat publikum na mnoha mezinárodních galapředstaveních. Duet Lyrická, vytvořený na lidové písně východoslovenské, rusínské, ukrajinské, jako by souzněl s opusem na Mahlerovu hudbu. V duetech však osvěží diváka i humor, tak typický pro Petra Zusku, ať je to v mistrném kuse Déja vu, kde si partneři milostné dvojice vymění role, anebo v Empty Title, nečekaném baletním ztvárnění argentinského tanga.
Vrcholem inscenace je samotné Svěcení jara na Stravinského slavnou hudbu, jež je pro choreografy od dob skandální premiéry Ruského baletu v Paříži (s Nižinského choreografií) na začátku 20. století neustálou provokující výzvou. Petra Zusku však k práci na titulu pro West Australian Ballet v Perthu, hlavním městě západní Austrálie, požádal tamní šéf Ivan Cavallari. A obrovský úspěch díla u protinožců českého tvůrce inspiroval k zařazení do repertoáru pražského souboru.
Petra Zusku si hudba Stravinského získávala postupně: „Jakmile začnete o tématu přemýšlet a poslouchat různé verze s různými dirigenty, zjistíte, jaké jsou v tom velké rozdíly a jak různě lze takové dílo pojmout. Najednou se mi líbí čím dál víc... Nicméně je to hudba na choreografování velice náročná.“
Vzniklo tak vlastně dramatické taneční divadlo. Obsáhlo atmosféru tajemství na pozadí věčného a nemilosrdného opakování běhu času, obsáhlo divoké pohanské kulty života a smrti, magii jara, kde se hemží život počínající jakoby z ničeho a ze zkázy, kde všechno pučí a bují v nahé zranitelné tělesnosti, kde všechno kolotá až bolestně k zániku, i čas sám. A pak může snad nastat i zázrak znovuzrození... Dílo výsostně aktuální.

8.8.2011 17:07:16 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Karel Kachyňa

Oznamuje se láskám vašim

Setkání v červenci
Úsměvná letní romance o nenadálé lásce. Český film uznávaného režiséra Karla Kachyni, od celý článek

další články...