zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Josef Suk nahrál Antonína Dvořáka

Josef Suk nahrál Antonína Dvořáka

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Vrcholný představitel českého houslového umění druhé poloviny 20. století Josef Suk nahrál nejmilovanější, vpravdě kultovní dílo naší houslové tvorby, Koncert a moll svého praděda Antonína Dvořáka, ve vlasti s Českou filharmonií pro vydání na LP dvakrát. Vždy pro Supraphon v kombinaci s Dvořákovou Romancí f moll a vždy s jejími šéfy: roku 1960 s Karlem Ančerlem, roku 1978 s Václavem Neumannem. Tyto snímky tedy pořídil jako houslista 31letý a 49letý. Oba jsou analogové stereofonní nahrávky, pořízené tedy nahrávací technikou, která byla nejpokročilejší v době jeho plného vyzrání, a to záhy po jejím zavedení u nás a téměř už v zenitu její éry; brzy poté už ji začala vytlačovat dokonalejší technika digitální. Tu Josef Suk v posledních desetiletích své kariéry ještě zažil a pořídil i s ní nemálo snímků, ale ne už další verzi tohoto repertoárového jádra svého umění. K tomu samozřejmě patří i obě koncertantně pojatá díla houslistova děda Josefa Suka: Fantasie g moll a I. věta suity Pohádka „O věrném milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech“. Také Fantasii nahrál s Českou filharmonií dvakrát, roku 1965 s Karlem Ančerlem a 1984 s Václavem Neumannem.

V bukletu k dnes nově vydávané digitalizované podobě pozdějších snímků ze 70. a 80. let je srovnává Bohuslav Vítek, který se zřejmě rozhodl promlouvat zde k zasvěcenější části publika. Necharakterizuje tu nahraná díla – jejich dobrou znalost předpokládá a podává studii o Sukově interpretaci a zejména o jeho diskografii. V rámci tohoto výkladu srovnává i zmíněné dvě nahrávky Dvořákova koncertu. Shledává, že novější nahrávky jsou oproti dřívějším možná méně zvukově razantní a barevností hýřivé, avšak umělecky i lidsky výraznější. A dodává: Svou roli zde sehrává i novodobější nahrávací technika... což se projevuje kulatějším zvukovým obrazem, menším stereofonním rozptylem, o to větší však kompaktností všech složek. Myslím, že se pan kolega mýlí: technika je u obou snímku stejná, výsledek se však přece jen větší barevností dřívějšího snímku liší. Jsem přesvědčen, že to bylo výsledkem zvláštnosti osobitého zvukařského rukopisu Františka Burdy, který dílo tehdy nahrával, a zvlášť příznivých okolností, za jakých se roku 1960 snímek pořizoval. Josef Suk i Česká filharmonie s Karlem Ančerlem se krátce předtím vrátili ze slavného a úspěšného zájezdu po několika kontinentech, na kterém spolu v Japonsku, Austrálii, Indii aj. dílo mnohokrát hráli. To byla mnohonásobná příprava na tuto nahrávku. Jako hudebně režisérský elév jsem se tehdy v režii nahrávání účastnil (i když jsem je neřídil). Byla to skvělá práce: I. věta se jen zkušebně přehrála a výsledek se okamžitě přijal pro snímek, v II. a III. větě bylo jen minimum drobných oprav. Sólista, dirigent i orchestr doslova jiskřili, vše se odehrálo v atmosféře nadšené euforie a jistoty v dokonalosti. Vzorně byl na toto mimořádné nahrávání připraven i František Burda. Vzpomínám na jistotu vzestupných houslových pasáží hned v expozici rapsodicky laděného hlavního tématu první věty. Suk je zahrál skvěle, ale Burda jim dokázal bez jediné stopy umělosti na snímku zvýšit lesk a prezentovat je s pečlivě odváženou vzestupnou dynamikou. Druhý snímek, který řídil Václav Neumann, má první z těchto pasáží dokonale vyváženou. Už v druhé je však závěrečný flažolet slabší. Tady dopadla bezděčná zvukařská soutěž Burda – Kulhan jednoznačně ve prospěch Františka Burdy. Oba ovšem vytvořili snímky vysoké profesionální úrovně, adekvátní mistrovství Josefa Suka. Zázrak však v tomto případě dokázal starší z obou skvělých zvukařů (zatímco Miloslav Kulhan se takto proslavil zejména v některých nahrávkách hudby z 20. století). Na této desce je patrný rozdíl mezi studiovou úrovní tří prvních děl a přece jen – zejména v orchestru – méně pozorně a přesně hranou I. větou suity Pohádka. Zejména souhra některých nástrojových skupin nejednou zakolísá, pozornost k vizuálnímu efektu, u snímků určených pro televizi pochopitelná, se tak přece jen trochu na hudebním výsledku projevila. I tady je ovšem vynikající a všestranně – intonací, tvorbou a vůbec kvalitou houslového zvuku, vyklenutím a přednesem frází, stavbou i působením celku – dokonalý. I dnešní digitální zpracování všech čtyř skladeb je skvělé.

SUPRAPHON SU 4047-2 ADD STEREO
Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll, op. 53 (B 108) (1 – 3), Romance pro housle a orchestr f moll, op. 11 (B 39) (4), Josef Suk: Fantasie pro housle a orchestr g moll, op. 24 (5 – 6), Pohádka, suita z hudby k dramatické pohádce Julia Zeyera Radúz a Mahulena, op. 16, I. O věrném milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech, Adagio ma non troppo (6); Josef Suk – housle, Česká filharmonie, řídí Václav Neumann (1–6). Nahráno v Dvořákově síni Rudolfina v Praze 20.–27. 1. 1978 (1 – 4), 11. 1. 1984 (5) a živě v prosinci 1978 (6), hudební režie Jan Vrána (1 – 4), Milan Slavický (5) a Pavel Kühn (6), zvuková režie Miloslav Kulhan (1 – 4), Václav Roubal (5) a Tomáš Zikmund (6). Celkový čas 78:23. Zdroj Hudební rozhledy 06/2011 - Jaroslav Smolka.

25.7.2011 13:07:06 Redakce | rubrika - CD boxy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - CD boxy

Hlaskontrabas Oktet vydává nové „severské” album

Hlaskontrabas Oktet  (Foto: Zuzana Lazarová)

Unikátní hudební formace Hlaskontrabas Oktet, kterou tvoří čtyři zpěvačky a čtyři kontrabasisté pod vedením Pe ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

HUDBA

Startuje nová celoplošná televize OK TV

Moderátoři OK TV

Na český mediální trh vstupuje nová celoplošná zábavně-lifestylová a hudební televizní stanice OK TV. Stanice celý článek

další články...