Koncert bez orchestru - TimINg
autor: Pavel Hejný
zvětšit obrázekPremiéra nové projektu – koncertu orchestru Berg zaměřeného na interpretaci soudobé hudby zarámovaného vystoupením 8 členů taneční skupiny DekkaDancers - se odehrála právě v těchto dnech na Nové scéně.
Jako ústřední motiv táhnoucí se představením je stanovena hra s časem a jeho zmaterializovaným symbolem metronomem. Na jevišti Nové scény se úderem osmé zdvihá drátěná konstrukce a 100 metronomů zapůjčených od nejrůznějších majitelů, nyní uvolněných z drátěných smyček, se pouští do odbíjení tempa. Začíná Poéme symphonique pro 100 metronomů od György Ligetiho (1923 – 2006), skladba (zde ve zkrácené verzi 10 minut, originál 23 minut) založená na zvuku metronomů natažených v různých tempech, která vyvolala při své premiéře v roce 1962 velký skandál, jehož důvody dnes už obecenstvo těžko chápe.
Nad podiem pro hudebníky je nainstalováno osm obrazovek, osm „očí“, jimiž nahlížíme do zázemí Nové scény. Osm malých místností - šaten – mohly by představovat i osm otevřených oken, dveří do duší osmi interpretů, kteří se v místnostech převlékají, rozcvičují, kouří, opouští je a znovu se vrací. Obrazovky jsou poměrně malé a ačkoliv nelze přesně rozeznat všechny detaily, vidíme interprety převážně v poklidu, podobně jako se nese zvuk metronomů.
Metronomy se postupně zastavují a na jeviště se vkrádají postavy v černém s obličeji zahalenými černými chlupatými maskami s průzory pro oči a ústa, připomínající jakýsi starodávný rituál. Přinášejí si hudební nástroje a sedátka, kterými zakrývají metronomy. Přichází také dirigent (Petr Vrábel) a aniž by se podíval do obecenstva, dává pokyn hudebníkům. Rozeznívá se 12 smyčců - Ligetiho skladba Ramification pro smyčcový orchestr z roku 1969. Zároveň se rozbíhá dění na obrazovkách – tanečníci a tanečnice vycházejí ze svých komůrek a plíží se, běží, prchají, kráčejí, převalují, prodírají se po chodbách divadla. Ženou a tísní je jejich vzpomínky, traumata z dětství, přání a touhy.
Zdržují se ve virtuálním světě i během další skladby, v níž klarinetista (Irvin Venyš) již bez masky rozehrává bravurně Koncert pro klarinet a orchestr od Aarona Coplanda (1900 – 1990). Černobílé dění v projekci se mění v surrealistické výjevy, jejichž hrdiny jsou tančící. Ti se následně objevují na scéně, aby barevné vize, sny – na dně bazénu povlává hokejový dres, zmoklý obličej nevěsty, ruce přes tvář malého dítěte, hlava lamy, medúzy – „vyložili“. Prostor teď patří jim.
Orchestr se přeskupuje, přichází zpěvačka (Barbora Sojková) a začíná poslední skladba - Dances - pro soprán a komorní orchestr nizozemského současného skladatele Louise Andriessena (*1939).
Scéna oživuje tancem. Každý z tančících se vyrovnává sám se sebou, drásá a vyrvává ze sebe zlé, osvobozuje se. Těla se ztáčí křečovitě kolem osy, stoupají ve spirálách od plochy vzhůru a zpět jako by se do povrchu zavrtávaly, hledají těžiště, „hovoří“ pažemi až do konečků prstů. Pod strhanými různobarevnými trikoty se ukazuje stejný černý základ. Skupinu sjednocují opakované společné sekvence a rukama vyklepávaný rytmus metronomu. Přesto je kontakt minimální, každý jako různě natažené metronomy má svůj vlastní příběh, své vlastní tempo. Tanečníci pracují těžce až do úmoru – a možná až příliš dlouho – náboj a originalita hrozí oslabovat do stereotypu. Hudební skladba končí, všichni pomalu postupně opouští scénu. Mizí orchestr i zpěvačka a na pódiu zůstává opuštěný dirigent, který si nevšiml, že nemá koho řídit, když hudba stále zní. Nakonec i on pochopí a vzdává se.
Projekt TimINng je velmi originální způsobem prezentace současné hudby a tance na vysoké interpretační úrovni podpořené i výtvarným řešením (Antonín Šilar)). I když výraznějším prvkem je zde hudba, je smysluplně zakomponován tanec reálný i v projekci (Pavel Hejný- možná by postačila jen černobílá verze).
S průhledy do niter, s nimiž pracují všichni současní tvůrci, nakládají autoři (režie a libreto Petra Tejnorová, choreografie Tomáš Rychetský, Viktor Konvalinka, oba i v roli interpretů) bez drsnosti a syrovosti (často až patologické), přesto dostatečně věrohodně.
Představení vyžaduje velkou soustředěnost – sledovat hudbu, zpěv, projekci i reálný tanec a nakonec celou vizuální složku nedovoluje chvíle nepozornosti. Není to však unavující, deptající zahlcení zbytečnými efekty. Naopak, vše je zde uměřené, skýtající velice občerstvující zážitek - bohužel jen po tři večery v této sezóně.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Časopis 18 - sekce
DIVADLO
Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna celý článek
HUDBA
Anna K. představila svoje Údolí včel
Dlouholetá populární stálice na české hudební scéně, zpěvačka Anna K., po šesti letech opět vystoupila a to 25 celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fotografie Miloše Budíka v Praze
Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek