zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Kayhan Kalhor a Brooklyn Rider na Strunách podzimu

Kayhan Kalhor

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Bilaterální hudební dialog napříč staletími. Tradiční perská hudba ve fúzi s předním americkým tělesem. Anebo ještě konkrétněji – strunný nástroj kemenče v rukou charismatického íránského hudebníka Kayhana Kalhora, (mj. člena Silk Road Ensemble známého violoncelisty Yo-Yo Ma) za doprovodu smyčcového kvarteta Brooklyn Rider. Mnoha způsoby lze popsat další výjimečné setkání v rámci 15. festivalu Struny podzimu, k němuž dojde 31. října 2010 v prostorách kostela sv. Anny zvaného Pražská křižovatka. Jeho protagonisté již stačili hudební svět uhranout svým dva roky starým albem Silent City – nyní se i českému publiku dostane poprvé možnosti vychutnat si tyto podmanivé emotivní skladby v jejich autentické koncertní podobě.

Kayhan Kalhor se už v sedmi letech začal věnovat hře na kemenče, čtyřstrunný nástroj z ořechového nebo morušového dřeva potažený tenkou kůží připomínající „housle s hrotem“. Na rozdíl od houslí se na něj ale hraje ve svislé poloze. Ve třinácti letech dosáhl takové úrovně, že začal hrát s íránským Národním televizním a rozhlasovým orchestrem. Po islámské revoluci opustil rodnou zemi, která na několik let zavřela své univerzity, a hudbu dále studoval v Kanadě a Itálii. Jeho umělecká cesta jej pak zavedla ke spolupráci s nejrůznějšími světovými hudebními tělesy a umělci.
Koncertuje například s čínským violoncellistou Yo-Yo Ma a jeho Silk Road Ensemble, Newyorskou filharmonií a na albu Kronos Quartetu nazvaném Caravan si zahrál kupříkladu s romskými houslisty od Taraf de Haidouks. Jedním z jeho zásadních projektů je Ghazal, spolupráce s indickým sitáristou Shujaatem Husajnem Khanem. Dlouhodobě spolupracuje právě s Brooklyn Rider, které tvoří houslisté Colin Jacobsen a Johnny Gandelsman, hráč na violu Nicholas Cords a violoncellista Eric Jacobsen, na Struny podzimu přijede Brooklyn Rider v rozšířené sestavě, obohacené o hráče na perkuse Mathiase Kunzliho. Kvarteto se snaží vymanit ze svazujícího akademického světa evropské klasiky a posunout se směrem k současnosti. Nahrávka Silent City, jejíž titulní skladba je žalozpěvem za kurdské město Halbaja, které před deseti lety zničil chemický útok Saddáma Husajna, vznikla po osmi letech vzájemného hudebního i kulturního obohacování. Projekt s několika dalšími íránskými hudebníky pojmenoval Masters Of Persian Music (Mistři perské hudby). Vyšla jim už tři společná alba.

30.10.2010 00:11:07 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Festivaly

Lípa Musica přichází s pestrým programem

Jiří Pavlica

Světová premiéra Beaty Hlavenkové, odvážný projekt soudobé hudby se sólistou Danielem Matejčou a dirigentkou A ...celý článek


SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Životopisné drama Hilma

Hilma

Hilma
Její umění neuznávalo hranice viditelného světa ani společenských konvencí. Švédské životopisné drama celý článek

další články...