zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Milan Kuna: Exulantem proti své vůli

Milan Kuna: Exulantem proti své vůli

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Uvážíme-li, kolika mimořádně významnými osobnostmi v naší národní historii se můžeme chlubit, je spíše naší národní ostudou, že je jim věnováno až tristní minimum důkladných, zasvěcených a spolehlivě dokumentovaných monografií. To platí o osobnostech všech oborů, jejichž tvůrčí práce a její výsledky přesáhly hranice české geografické oblasti. Tím spíše bychom měli mít na paměti osobnosti české hudby, jejichž díla, případně interpretační výkony pronikaly do zahraničí mnohem snadněji, jsou v něm vnímány mnohem bezprostředněji a přijímány mnohem intenzivněji než například literární díla, spoléhající se na kvalitní překlad. Můžeme tedy jen uvítat obsáhlou monografii Milana Kuny, která nám nejen přibližuje život skladatele, teoretika, kritika a pedagoga, ale také osvětluje peripetie osobní a tvůrčí dráhy, u nás často ještě stále problematicky chápaného Karla Boleslava Jiráka.

Kuna ve své monografii dělí Jirákův život a dílo do čtrnácti přehledných a systematicky koncipovaných kapitol. Všechny uvedené kapitoly přinášejí mnoho podrobností o jednotlivých etapách Jirákova života, práce, úspěchů i zklamání. Jsou oživovány citáty z různých pramenů. Jednotlivé důležité skutečnosti jsou spolehlivě dokumentovány a celá monografie je pečlivě postavena na skutečnostech, doložených původními prameny, na textech, v nichž autor získával odpovídající informace, na archivním pátrání a také na údajích, které získával v osobním styku a v korespondenci s K. B. Jirákem. K tomu samozřejmě i na pomoci, dokumentech a podpoře, které mu poskytla zejména Jirákova manželka, paní Blanka Jiráková. Počínaje třetí kapitolou, jsou v této i v závěrech dalších kapitol životopisné údaje doplněny přehledem a rozborem Jirákových kompozic, které v dané etapě svého života a působnosti vytvořil. I tyto skladby Kuna pečlivě dokumentuje, doplňuje citáty, nebo odkazuje na prameny, kritiky a literaturu, v nichž jsou Jirákova jednotlivá díla pojednávána. Neopomíjí, ale naopak precizně sleduje i Jirákovu dirigentskou činnost a výkony, i jejich kritický a veřejný ohlas. Stejně tak jeho pedagogickou činnost a úspěchy, zejména za jeho pobytu a působení v americkém exilu. Bohužel, zejména z etického hlediska vyznívá v této Jirákově monografii dosti nepříznivě poválečná etapa našeho kulturního života. Milan Kuna zde, v pozadí Jirákovy osobnosti, velmi objektivně analyzuje tehdejší situaci a atmosféru českého hudebního života, která jako obvykle při prudkých, historických změnách politického a veřejného dění, sklouzává do ambiciózních a osobních averzí a nekorektního jednání. Přitom Jirákovi nebyla umožněna řádná obhajoba vůči obviněním, které ho bezohledně vylučovaly z předchozí funkce v rozhlase a z veřejného českého uměleckého života. Následující situace po roce 1948 mu pak veřejné povědomí o něm ztěžovala u nás ještě tím, že zmínky o jeho osobnosti byly potlačovány a Ochranný svaz autorský mu dokonce přestal vyplácet licenční poplatky i ze zahraničního provozování jeho skladeb. Provádění jeho skladeb v českých poměrech bylo pak natolik záměrně omezováno, že se octly téměř v zapomnění, a to i přesto, že se v zahraničí jeho skladby stále hrály a on se stále hlásil k českým uměleckým kořenům a české hudební kultuře. Co říci závěrem? Monografii Milana Kuny, která je věnována osobnosti K. B. Jiráka, je možné jen s radostí přivítat. Je také čtivá, systematicky a přehledně zpracovaná. Na druhé straně však musíme také s lítostí konstatovat, že tak významných prací nemáme mnohem a mnohem víc. Přitom českou hudební kulturu reprezentovalo již od 17. století ve světě tolik osobností, jejich děl a uměleckých výkonů, a jen o procentu lze říci, že jim byly věnovány větší, významnější a spolehlivěji dokumentované práce než jen běžné, tematicky a rozsahem omezené, a různě po časopisech a sbornících roztroušené, často zastaralé studie. To všechno je samozřejmě otázka kvalifikovaných, odborně fundovaných a pracovně precizních osobností, odborných publicistů, ale i finančního zázemí. Kunovu monografii sponzorovali paní Blanka Jiráková, Nadace Bohuslava Martinů, Nadace Českého hudebního fondu a nadace Ochranného svazu autorského. Můžeme však v blízkém budoucnu počítat s takovým kulturně-politickým a obecným zájmem a zejména finanční podporou, která by umožňovala, v našem případě hodnotné české vážné hudby a jejich tvůrců, vytvořit přiměřené podmínky k šíření důkladných a objektivních poznatků o nich v zasvěcených a fundovaných publikacích?

Milan Kuna, Exulantem proti své vůli. Život a dílo Karla Boleslava Jiráka. Editio Bärenreiter Praha 2003, H 7909, 351 str., ISBN 80-86385-24-8.
Zdroj Hudební rozhledy 06/ 2010 - Oldřich Pulkert

7.6.2010 23:06:34 Redakce | rubrika - Novinky...

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

HUDBA

Cooper přiveze unikátní 3D/AV show

Max Cooper

Britský producent a tvůrce inteligentní taneční hudby Max Cooper představí 16. května svůj nejnovější projekt celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t celý článek

další články...