zvláštní poděkování
Volný.cz

Napoleon aneb Alchymie štěstí aneb dějinné osobnosti?

Lukáš Janota, Kristian Pekar, Marta Matějová (Napoleon…)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno uvádí od května 2021 hudební férii Napoleon aneb Alchymie štěstí. Ostřílený kvartet: Jan Šotkovský, Stanislav Slovák, Petr Štěpán a Karel Cón přivedl na svět opět skvělou parodii, a nezbývá než konstatovat, že Městské divadlo Brno má na tvůrce, ale i herecký soubor, opravdové štěstí. Autoři se mohou pochlubit např. inscenací Mendel aneb vzpoura hrášků, Bítls nebo Cyril a Metoděj (ta vznikla bez Karla Cóna - pozn. red.).

A jak to vlastně s tím Napoleonem v Brně je? V září roku 1809 navštívil podruhé a naposledy Brno. Čtyři roky po jeho slavném vítězství v bitvě u Slavkova, pár měsíců poté co zvítězil v bitvě u Znojma. Podařilo se mu sjednat příměří, tedy Rakousko muselo defakto kapitulovat.
A jak je možné, že se nám na scéně objevuje Winston Churchill? Píše se rok 1908, tedy o 99 let později od návštěvy Napoleona. Na pozvání lorda Mořice Arnolda de Forest, britského politika, automobilového závodníka a majitele hradu Veveří, zavítá do kolébky Moravy Churchill se svou novomanželkou Clementine. Svatební cesta se zdá být nevydařená. Winston se více než choti věnuje své knize o Napoleonovi…

Toto malé nedorozumění stačí autorům pro rozehrání napínavého anglicko-francouzsko-moravského klání. Po Bítls se opět objevují anglické reálie. Rodící se manželství je kulisou pro dějinné disputace a zamyšlení se nad hlavními aktéry dějin. Jeviště unese hodně, zejména když je mu oporou dobrý divadelní text.
Scénáristé vsadili na novomanželskou lásku, silný lidský příběh. K tomu přidali mix bojových scén právě z roku 1809. Divák nemůže protestovat, protože postupně se dozví, že hra na napoleonské války je součástí připravovaného kabaretu v režii Bonaparteho, podvodníka (Milan Němec). Do toho všeho zmatku kolem ztracené Clementine se mísí brněnská galerka, která nenechá nit suchou na brněnském hantecu. Klobouk dolů, text je napsán tak bravurně, že i rodák z Prahy se v dané mluvě neztratí. Scénáristé si dali opravdu záležet. K tomu kontruje mluva Winstona Churchilla (Kristian Pekar), zejména jeho vsuvky pouček a závěrů při zrodu jeho promluv.
V daném pánském světě nemůžeme postrádat ženský element: ten zastupují jednak písařky, tanečnice, dámy… ale zejména Clementine (Marta Matějová) a Agáta, brněnská novinářka (Barbora Goldmannová). Do toho se nám pletou různé osobnosti. Nejzdařilejší je postava Leoše Janáčka (Lukáš Janota). V rámci připravovaného světového puče se setkáváme s Leninem (Marco Salvadori); Miklósem Horthym (Stano Slovák) a Benitem Mussolinim (Daniel Rymeš). Stranou nezůstává ani galerka: Velké Žanek (Patrik Bořecký); Trubec (Jan Apolenář); Čurbes (Jakub Przebinda) a další.

Celá inscenace zaujme hravostí, napětím, osobitým humorem, dobře střiženou zkratkou. Dobrým kořením je hudební nastudování: kuplety, kramářské písně, válečná balada, ale i zamilovaný duet nebo protestsong.
Scénograf Jaroslav Milfajt si výborně pohrál s iluzí, protože architektonické prvky bastionů zakomponoval do originální barvy fasády muzea. Rovněž využil sochu na nádvoří. Divadelní hravost podtrhl videomapping na fasádu (různá okna - hospody, zámku Veveří atd.).
Kostýmní návrhářka Andrea Kučerová podtrhla rozdíly v anglické noblesnosti, vojenských univormách válčících stran, ale stranou nejsou ani kostýmy zmíněné galerky.
Není divadla bez hereckých výkonů. Winston Churchill v podání Kristiana Pekara má svou rozvahu a bojovnost o udržení vztahu s Clementine. Dobře podtrhává Churcillův vztah k alkoholu a pověstným doutníkům. Clementine Marty Matějové je přiměřeně emancipovaná. Dokáže být oporou svému muži, ale na druhou stranu neodolá své touze po divadle. Milan Němec coby Napoleon, legendární vojevůdce, na straně jedné, a Bonaparte, podvodník, přesně vyvažuje polohu rozhodného vůdce s obludným patolízalstvím, které vede až k jisté zrůdnosti. Tak to ale v dějinách lidstva bylo a je. Obě polohy vzájemně vyvažuje v pěveckých výkonech. Archibald v podání Libora Matouše je přesně ten roztržitý, se smyslem pro povinnost, jistá podoba s Hradem není určitě náhodná. Agáta Barbory Goldmannové má energii, strohost, smysl rychle se orientovat v nastalé situaci, odhadnout další možné dění, ví kam se obrátit - evokace doktorky Scullyové je na místě. Lukáš Janota coby Leoš Janáček je skutečně kouzelně roztržitý. Scénář mu nastoluje možnosti v malých plochách vyniknout a Janota toho skutečně využívá na jedničku. Nezbývá než mu odpustit vzájemné odbourání při výstupu s Winstonem Churchillem (a oč přesně šlo vědí pouze a jen oba protagonisté - divák se může jen domnívat). Petr Halberstadt coby Franz Walek, policejní ředitel, má opět malou plochu, ale dokáže v ní rozehrát “švejkovsky” naladěného c.k. policejního úředníka. Trubec a Wágner v podání Jana Apolináře má svou osobitou jiskru.

Inscenace NAPOLEON aneb Alchymie štěstí není jen brněnská, i když tam díky autorům nepochybně patří. Režisér Stano Slovák dobře vede celý ansámbl. Podtrhává dějinné karikatury, rozechvívá strunu různých a prapodivných náhod. A kdo je vlastně osobnost? Napoleon? Janáček? Lenin? Mussolini? Velké Žanek? Murion? Flašinetář? Zneuznaný malíř? Toť otázka. Nikdo nikdy neví, kam se dostane, co Fortuna nebo ten nahoře chce, Prostě a jen alchymie štěstí. Do Brna si určitě zajeďte.


NAPOLEON aneb Alchymie štěstí
Režie Stanislav Slovák; kostýmy Andrea Kučerová; dramaturg Jan Šotkovský; scéna Jaroslav Milfajt; hudební nastudování Karel Cón.
Osoby a obsazení: Winston Churchill (Kristian Pekar); Clementine Churchillová, jeho žena… (Marta Matějová); Napoleon, legendární vojevůdce a Bonaparte, podvodník (Milan Němec); Fortuna, Domina a Květinářka… (Alžběta Janíčková); Archibald, Churchillův tajemník (Libor Matouš); Agáta, brněnská novinářka (Barbora Goldmannová); Leoš Janáček (Lukáš Janota); Moritz Arnold de Forest, zámecký pán na Veveří (Robert Jícha); Ethel Gerardová, jeho žena (Lenka Janíková); Franz Walek, policejní ředitel (Petr Halberstadt); Fritz Haarmann (Dušan Vitázek); Miklós Horthy (Stano Slovák); Vladimír Iljič Lenin (Marco Salvadori); Benito Mussolini (Daniel Rymeš); Kamelot, Student, Voják (Marek Hurák); Velké Žanek (Patrik Bořecký); Potkan, Voják (Jan Brožek); Trubec, Wágner, Voják (Jan Apolenář); Čurbes, Fjodor, Voják (Jakub Przebinda); Šnycl, Šmídmajer, Voják (Ondřej Halámek); Vrchní, Hospodský, Voják (Jiří Ressler); Voják, Kriminálník a jiní (Igor Maršálek); Murion (Jiří Mach); Flašinetář (Jaroslav Záděra); Gorila (Robert Hamala); Herberta, zapisovatelka, tanečnice a jiné (Lucie Bergerová); Zapisovatelka, tanečnice a jiné (Hana Kubinová); Zapisovatelka, tanečnice a jiné (Sára Milfajtová); Zapisovatelka, tanečnice a jiné (Zuzana Holbeinová); Dáma, tanečnice a jiné (Dana Puková) a Slečna, tanečnice a jiné (Michaela Mrkosová).

www.mdb.cz

21.6.2021 20:06:50 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Letní scéna HDK

Články v rubrice - Recenze

Muzikál Rebelové - příliš mnoho scénických změn

N. Ďuricová (HP), R. Tomeš, R. Pekárek, J. Franc (Rebelové)

Nový projekt Hudebního divadla v Karlíně - retro muzikál Rebelové odstartoval včerejší premiérou po více jak r ...celý článek



Časopis 29 - sekce

DIVADLO

Ľubica Krénová: Martin Huba

Přebal knihy Ľubica Krénová: Martin Huba

Uctívaný herec a režisér. Bravurní divadelník, ale i pozorný společník a soustředěný vypravěč, který o všech t celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Koncertní představení Piano Babylon

Piano Babylon

Virtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Pe celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Drama Vládce Paříže

Vládce Paříže

Vládce Paříže
Vincent Cassel jako slavný Vidoqc, temná postava pařížských ulic i policie. Francouzské histo celý článek

další články...