zvláštní poděkování
Quantcom.cz

RADÚZ A MAHULENA

Slovácké divadlo (Reprofoto Scena.cz)

  

„Jsem pohádka…“ Tak začíná známý příběh Radúze a Mahuleny, který mohli diváci tolikrát na českých jevištích prožívat spolu s hlavními hrdiny. Jeho poslední realizaci připravil ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti režisér Igor Stránský, který se však vymanil ze zaběhnutého schématu spojeného se Sukovou hudbou a ke spolupráci přizval Jiřího Pavlicu, aby společně s choreografkou Ladislavou Košíkovou a výtvarníky Miroslavem Malinou (scéna) a Lucií Kuropatovou (kostýmy) vytvořil silný příběh plný rituálů a návratů k prapočátkům lidství…
“Na Zeyerově textu mě dráždí něco, co lze nazvat OSUDOVOSTÍ. Pohled do drsného úsvitu dějin k jakési, řekněme trochu s nadsázkou, Slovanské antice“, říká režisér inscenace Stránský. K tomu přitakává i Jiří Pavlica: „Příběh Radúze a Mahuleny jde až na dřeň lidských vztahů. Proto jsem chtěl, aby hudba byla drsnější, než jsem kdy pro Slovácké divadlo komponoval. Objevují se zde syrové zvuky kamenů, dřeva a vůbec základní materie Matky Země spolu s dalším výrazným vyjadřovacím prostředkem, kterým je lidský hlas. Ale inscenace je pro mne ještě v něčem výjimečná. V hudební tvorbě zde uplatňuji jisté kompoziční postupy, které jsem zatím nepoužíval. A to jsem poprvé začal pro Slovácké divadlo psát v roce 1985. (Od té doby bylo spoluprací s jinými divadly, ale to Slovácké považuji, jako zdejší rodák, v jistém smyslu za své domovské.)“

Ruku v ruce s hudebním výrazivem jde i choreografie Ladislavy Košíkové: „Obřady, které na jeviště přivádíme mají prazáklad v životě primárních kultur v dobách pohanských, kdy člověk žil v těsném vztahu s přírodou. Na jejich rozmarech byl závislý jeho život a právě prostřednictvím rituálů si zajišťoval komunikaci s bohy a s démony přírodních živlů. Navíc si myslím, že v každém z nás je doposud ukryt alespoň malý kousek této Matky Země, která s sebou nese stopy kultur našich předků.“
A v čem spatřuje režisér Stránský hlavní poselství současným divákům? „Stěžejní je pro mne konflikt Runy a Nyoly, z čehož je evidentní, že při nesmyslných sporech trpí především slušní lidé. Tak tomu bylo před tisíci lety, tak je tomu i dnes…“
Do titulních rolí režisér obsadil Jakuba Leiera v alternaci s Mírou Zavičárem a Helenu Jarou, v dalších rolích se představí Jaroslava Tihelková, Anna Slezáková-Miková, Kamil Pulec, Jiří Juřina a další, na jeviště Slováckého divadla se po čase vrací opět i Lubomír Vraspír. Premiéry proběhnou v sobotu 27. října a v neděli 28. října, vždy v 19. 30 hodin.

31.10.2001 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Na jevišti se objeví Věštkyně

Věštkyně

Na jeviště Divadla Na Fidlovačce přichází hostující inscenace Věštkyně. V hlavních rolích bláznivé komedie div ...celý článek


Boha v Las Vegas uvede Divadlo Na zábradlí

Bůh v Las Vegas (Julie Hrnčířová)

Divadlo Na zábradlí připravuje poslední premiéru sezony – v režii tandemu Petr Erbes a Boris Jedinák pop ...celý článek


Michael Sheen v pyžamu v jubilejní hře NT Live

Michael Sheen (Nye)

Michael Sheen je znám především z rolí Tonyho Blaira ve filmu Královna či anděla v seriálu Dobrá znamení, sám ...celý článek


Trochu buřtový, trochu medový večer

Buřty v medu (Foto: Dan Drahotský)

Soubor Kozel ve fraku, který se věnuje tvorbě na poli pantomimy a pohybového divadla, uvádí novou inscenaci Bu ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Jiřina Bohdalová v hlavní roli

Jiřina Bohdalová (Svatá)

Svatá
Jiřina Bohdalová v hlavní roli strhujícího dramatu o pravdě a lži. Vitální devadesátiletá důchodkyně celý článek

další články...