zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Tichý hlas ve Studiu Dva

Erika Stárková a Jan Hofman

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Letní sezónu Studio Dva Letos otevřelo ve Švandově divadle českou premiérou britského dramatika Jima Cartwrighta Tichý hlas.

Hra Vzestup a pád Tichého hlasu (The Rise And Fall Of Little Voice), získal v roce 1992 cenu Lawrence Oliviera za nejlepší komedii roku a několik dalších cen. Od té doby se objevuje na světových scénách včetně Broadwaye, a v roce 1998 byla zfilmována.

Pro Studio Dva hru přeložila Pavla Matásková a česká premiéra se odehrála symbolicky v době autorových padesátin. Žánrové zařazení komedie je lehce zkreslující, jedná se spíše o psychologicky laděnou sondu do vztahu hyperaktivní matky a její introvertní dospívající dcery Lilly.

V chudé dělnické čtvrti britského maloměsta žije Mary Hoffová, která má pocit, že se jí nic v životě nedaří a že jí navíc tzv. ujíždí vlak, pokud jde o nějaký perspektivní vztah. Aby zapomněla a dodala si odvahy, udržuje si neustále hladinku alkoholu v krvi. Dospívající dcera s ní nekomunikuje. Většinou zavřená ve svém pokoji pouští si stále dokola staré desky, dědictví po otci a zná všechny písničky zpaměti. Mary se bezhlavě zamiluje do nepříliš úspěšného manažera jménem Ray Say, kterého pokládá za muže svého života. Když Ray náhodou zaslechne za zavřenými dveřmi zpěv Lilly, ucítí šanci – a chce tento svůj „objev“ za každou cenu prodat. Ale musí bojovat na několika frontách – jednak s Mary, která o dceřiných schopnostech nemá valné mínění, a pak se zatvrzelostí Lilly, která se k veřejnému vystoupení nedá jen tak lehce zviklat. Když jí nakonec doslova dovlečou na scénu, je to víceméně fiasko. To je stručný úvod do děje hry, jejímž leitmotivem je vzájemná manipulace všech přítomných. Závěr přináší katarzi, když se Lilly podaří osvobodit z matčina vlivu. Pokud by si ale někdo představoval nějakou plnokrevnou komedii, bude patrně zklamán – i když, pravda, jsou místa, kde se zasmějeme.

V režii Patrika Hartla se v roli temperamentní, mnohdy nesnesitelné Mary Hoffové představuje Zuzana Bydžovská, v roli její dcery Lilly alias Tichého hlasu mladá brněnská studentka herectví Erika Stárková. Bydžovská zcela ovládá scénu v roli dominantní matky, která ani na chvíli nepoleví ve svém hektickém projevu, je hlučná, egoistická, doslova utržená ze řetězu především ve chvílích, kdy bojuje o „svého“ Raye. Toto pojetí postavy se některým divákům může zdát přehnané, směřující ke crazy nadsázce. Chvílemi vyvolává smích, ale chvílemi můžete mít i mrazení v zádech. Jaromír Dulava vykresluje Raye jako stárnoucího trochu opelichaného seladona, který ovšem chvílemi má skutečné kouzlo. A to překvapivě nikoli ve vztahu k Mary, ale v okamžicích, kdy komunikuje s Lilly – tehdy se stává otcovským, sympatickým pánem (i když není jisté, zda to je upřímné nebo je to jen pragmatický naučený přístup, jak přimět křehké duše umělců k nějakému výkonu). Erika Stárková má v roli především mlčení, a tak se musí být její výkon jakoby uzavřený do sebe. Z toho důvodu může chvílemi působit příliš mdle. Její chvíle přijde v okamžiku, kdy zpívá, a tady dává herečka tušit, že o n v budoucnu ještě uslyšíme (nejlépe vychází scéna, kdy zpívá Rayovi píseň s tváří skrytou za obal desky Marilyn Monroe). Ten, kdo nakonec najde cestu k Lillyně duši, je mladý sympatický elektrikář Billy (Jan Hofman), trochu nekňuba a trochu novodobý Romeo. Herecké obsazení doplňují Adéla Kačerová-Kubačáková v roli rodinné přítelkyně Sadie, naivní husičky neustále se nacpávající vším, co se dá pozřít a pan Boo Mojmíra Maderiče, důležitého podnikatele v showbusinessu okresního formátu, který si vystačí s jediným fórem (jsem pan Boo, neříkejte mi pán bůh).

Sečteno a podtrženo, zvolený titul se drží v linii vztahových her Studia Dva a patrně si najde jak své příznivce, tak i odpůrce. Pokud máte rádi výrazné herectví Zuzany Bydžovské, je to představení právě pro vás.

Jim Cartwright Tichý hlas
Překlad Pavla Matásková, úprava a režie Patrik Hartl, scéna Jaroslav Bönisch, kostýmy Simona Krompholcová a hudba Marko Ivanovič.
Osoby a obsazení: Mari Hoffová (Zuzana Bydžovská); Lilly (Erika Stárková); Ray Say (Jaromír Dulava); Sadie (Adéla Kačerová); Billy (Jan Hofman) a Pan Boo (Mojmír Maděrič).
Studio Dva ve Švandově divadle, premiéra 25. června 2008.

14.7.2008 01:07:58 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce