Vše o ženách na Vyšehradě
autor: Z webu
Na otevřené Letní scéně na Vyšehradě se letos hraje v čistě ženském aranžmá. Hru věnovanou ženám režíruje žena – Jana Janěková a hrají tři ženy – Anna Šišková, Jana Krausová a Jitka Schneiderová. A všechny si hru Miro Gavrana Vše o ženách jaksepatří užily. Společně s nimi si mohou užít i diváci . Hra nabízí protagonistkám mnoho různých proměn – od důchodkyň, které v Domově důchodců nacvičují „kulturní vložku“, přes ženy ve středním věku, mladé nadějné studentky až po děvčátka na pískovišti.
I když na jevišti není přítomen muž (ten se jako symbol objeví až na konci), vše se točí kolem něj. Je to vlastně jakýsi život jako divadlo, braný s lehkým nadhledem komediální nadsázky. V pozadí scény jsou totiž líčící stolky a kostýmy, takže můžeme sledovat skutečně bleskové proměny hereček v jednotlivé postavy děje. Osudy jednotlivých postav se prolínají, herečky se s obdivuhodným espritem během pár sekund proměňují přímo před vašima očima. Je příjemné vidět to ženské hemžení, plným malých i velkých bolístek, ale i intrik (v zaměstnání) a starostí, které přináší život. I když by se dalo polemizovat o tom, zda se veškeré snažení ženského rodu opravdu točí jen kolem mužských, je to rozhodně téma nejzábavnější, i když ne vždy úplně veselé.
Nechce se mi chválit jednu herečku na úkor druhé, protože se mi podle atmosféry na scéně zdálo, že si všechny užívají nejen svých rolí, ale i sebe navzájem. Nejzábavnější, a zároveň nejdojímavější jsou mezní postavy – tedy staré (dámy či ježibaby – vyberte si!) a školkařské holčičky. A ukazuje se, že věk nehraje tak velkou roli. Všechny ty „ženy“, od děvčátek po babky, mají své sny, své strachy, své touhy a důležitá témata, jejichž význam se v té které chvíli liší jen prožitou zkušeností a množstvím zklamání, které život přinesl.
Když v závěru na scénu přichází MUŽ, aby si s každou z hrdinek (v krásné róbě) zatančil ten „její“ tanec života, možná, že by se každá žena v hledišti na chvíli přidala…Miro Havran: Vše o ženách
Režie Jana Janěková; překlad Jiří Vobecký, Vlatka Souček Kapetanovič; úprava Jana Janěková a Blanka Fišerová; scéna Jitka Nejedlá; kostýmy Kateřina Novohradská a produkce Petra Stránská.
Hrají Anna Šišková, Jana Krausová a Jitka Schneiderová.
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Zemřel Josef Laufer
Zemřel Josef Laufer (11. 8. 1939* - †20. 4. 2024) po dlouhé nemoci, kdy byl čtyři roky v umělém spánku. celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Svěrákova hořká komedie o válečných letech
Po strništi bos
Hořká komedie o válečných letech strávených na malém městě. Pražská rodina Součkových se mu celý článek